Flisor från lerkran...
Halloj, alltid är det nåt:D
Nu verkar det som om min nya (beg) lerkran fäller ut lite flisor av nåt slag, hmpf, jag blir tokig. Är det järnfilspån eller nåt tro, det blir som små gröna fläckar. Vet att nån annans kran också gjorde så här.
Nu undrar jag om det finns nåt man kan göra åt det. Går det putsa den på nåt vis inuti och kanske lägga på nån hård lack eller liknande. Nån som vet om det finns nåt bra knep?

Har du tagit i sär den och försökt lokalisera vart det kommer från? Låter inge vidare i alla fall. Hoppas nån annan vet svar. Lack låter lurigt tycker jag, låter som att det kan flaga av istället. Vad är det för material/metall inuti?

Vi hade det problemet på skolan, all lera vi kranade blev det järnfläckar i, vi fick ta isär den och stålborsta och skura, kan nästan tänka mig blästra om det varit min, men nu är den fin igen. Skall nämnas att det var en väldans gammal i tjockt järn.
Håller med "2. Har också varit med om att blästa gamla tänger. Blir som nya

Jag har det problemet precis som du beskriver. Det har resulterat i att jag inte använder min kran längre. Jag började en tråd om detta för ett tag sen och Bosse på Cebex skrev att jag kunde kontakta honom. (Nu har jag inte gjort det än Bosse, det har du väl märkt, men jag ska ta tag i det nån gång.) Håller med om att man borde blästra insidan.

Det låter inte som ett roligt jobb:( Men det måste väl göras… Det är ju så smidigt att ha den! Jag får informera dig Susanne om det funkar bra:D
Tack för informationen!

Ja tack snälla du Bruzapetra om du vill berätta sen hur det gick.