Drejskiva+Pris
Hejsan alla.
Är det bara jag som tycker att svenska priserna på drejskovor är väldigt höga. I usa så kostar en brent cxc drygt 1000$ ca 7000kr
Med tanke på den låga dollarkursen borde inte våra svenska leverantörer kunna köpa in drejskivor billigare då.
När jag har kollat på priser på en Brent cxc i Sverige så är det allt från 15000kr till 21000kr
Är det bara jag som tycker detta är konstigt`?
Det man kan tycka är lite lustigt är väl att ex Cerama nästan tar lika mycket för sina drejskivor nu som när dollarna var jättehög, men dom var snabba med att skicka ut en ny katalog för några år sen med högre priser pga valutorna. Prishöjningarna eller sänkningarna verkar oftast gå enbart i en riktning.Men det är väl så att dom känner att varför ska dom sänka priset om folk fortfarande köper av dom? Dom tjänar väl storkovan just nu när dollarna är så låg…
Prisförhandla är ju alltid bra om man ska köpa något nytt. Brukar ju funka, men känns ju ofta lite pinsamt tycker jag.
Köpa via nätet är ju bra, men glöm inte att både frakten och skatter + tullavgifterna blir en hel del till…

Jag pratade med en svensk leverantör som hävdade att när dollarn är svag så höjs fraktpriserna så i slutändan jämnar det ut sig.
Men hur kommer det sig att det kan skilja 6 000 kr hos två svenska leverantörer? Är vi konsumenter så dumma att vi gynnar den dyraste återförsäljaren? 6000 kr på samma drejskiva tycker jag är stor skilnad,,

Det är ju det som man vinner på att kolla runt lite innan man bestämmer sig för vart man ska köpa sina grejjer :)
Jag kan dock tänka mig att vissa tjänar mer på god service då jag hellre betalar lite extra om jag vet att jag kan ringa och få hjälp om det strular.

Vissas listpriser är kanske också mer förhandlingsbara…
Asså pruta i Sverige=)
Något tips?

I Sverige bruka vi inte pruta men däremot om man är en trogen kund eller gör ett stort inköp brukar man få något med på köpet. Om du köper en cykel kan du få med en cykelkorg eller extra lyse. Jag vet att det är svårt och man känner sig framfusig men när jag förhandlar med en leverantör på mitt dagliga jobb känns det aldrig konstigt att vi diskuterar vissa rabatter. Som av dem som levererar all kontorsmaterial till oss har vi 30% rabatt på nästan allt. Och det har jag förhandlat fram.
På Hötorget handlar jag alltid blommor av samma killar och då brukar jag pruta men nu för tiden hälsar vi alltid och pratar så nu är det de som lägger med extra blad och blommor. I julas när jag hade jätte mycke påsar så fixade killarna en låda och packade om alla mina påsar så jag kunde bära hem allt. De är så himla rara och vet att jag aldrig skulle köpa en enda blomma av någon annan. :o)
Då jag köpte mitt pippilångstrumphus för 8 år sedan (360 kvadrat med STORA renoveringsbehov) då gick jag in hos en (en av två som finns) lokal färgaffär och sa som det var, nu har jag köpt 360 kvadrat som behöver målas och fixas från botten till nocken… jag kan bli en bra kund under ett antal år framöver! Och då blev jag "renoveringskund" och fick från o med då 25% på allt! - varje gång jag handlar. Ofta är vi nog för mesiga för att ens fråga och det är bara en själv det går ut över.
Jag brukar pruta i Sverige, och det går nästan alltid att få ner priset litet. Första gången jag försökte kommer jag alldeles särskilt ihåg. Jag skulle köpa en en del möbler till mitt nya hem och när jag frågade så sa jag på skämt nå´t i stil med:"Ja, så får jag väl litet mängdrabatt förstås?" Döm om min förvåning när de utan vidare drog av 10%. Så efter det händer det att jag prutar - utan att skämmas. Men jag har aldrig tjatat om jag fått ett nej.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ok tror ni man kan få loss en cxc för 12000 ink mons??
Jämför priserna med shimpos drejskiva RK3-E. Den kan man få för drygt 10 000 inkl moms hos vissa återförsäljare och kostar betydligt mer hos andra.
Fundera på om det just är Brent CXC du vill ha, Jag har haft den i många år. I min keramikutbildning hade de också den. Men en del återförsäljare vill frmahäva shimpo nu, som kommit med tysta drejskivor. Och som då är av japansk bra kavlitet, En del återförsäljare påstår att Brent haft problem de senaste åren. Själv vet jag inte om det stämmer. Men jag överväger att köpa en shimpo istället för Brent.
Är det någon på forumet som använder ovanstående modell av shimpo? Och kan jämföra den med Brent CXC?

mangobago- jag vet ett par som har den och de är supernöjda.
Angående att priser är förhandlingsbara vet jag de som gått ihop några stycken och på så vis fått bra rabatt när de köper drejskivor.
Jag har också kollat lite i usa över nätet.
Jag fick till svar via mail att frakten till just där jag bor skulle gå på 565,02dollar, det var en brent cxc från bigceramicstore. Sen skrev dom såhär…
For shipments to your country, you will have to pay customs brokerage charges and any duties/taxes due to UPS upon delivery. If you want to get a better idea of what those charges will be, please contact your local UPS office and they can help you out. In many countries you dial 1-800-PICK-UPS. Så jag antar att det tillkommer lite tull å skatt osv..

Jag har en shimpo RK3-E och är jättenöjd. Trodde alltid att jag skulle köpa en Brent (eftersom det är den jag har tyckt varit bäst på de skolor jag gått) eller en MAX. Men så kom jag över en ny shimpo till ett fördelaktigt pris och slog till. Den nya shimpon har en smidigare design än tidigare och med ställbara ben. Den är stark nog för mitt behov och så är den som sagt tyst….
Tackar för svar om Shimpo RK3-E. Det blir en sådan under våren…. ska bara sälja min nuvarande drejskiva först…