Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3190 ggr
rakuLotta
0

skulpterings lera??

Jag gör små bebisskyddsänglar som jag ger bort till kompisar som fått barn. Var inne på youtube och kollade på en tjej som gör bebisar så himla bra(how to make a claybaby, är inte så haj på datorer så jag kan tyvärr inte länka)

i introt får man se vad hon använder för verktyg och lera. Det står pro sculpt på lerpaketet. Är det någon som vet vad detta är för något och var man kan få tag på detta?

Jag tycker det är svårt med vanlig lera när man ska göra yttepyttiga detaljer. Den torkar ju så snabbt och bara smular sönder.

Det hon använder ser nästan ut som mjuk marscipan…

Undrar oxå i fall nån vet var man kan köpa bra skulpteringsverktyg? (förutom det vanliga settet i trä från tex cebex) Är ute efter små vassa saker, nästan som tandläkarverktyg(hmm…det är kanske dit man ska gå…fråga efter gamla kasserade??) och små pennliknande vektyg i gummi.

Vore väldigt tacksam för tips/ MVH Lotta

Elta
0

Vilka otroliga små lerbebisar.

Jag tror man köpa den leran på hobbybutiker. Kolla på typ Panduo eller hos Slöjddetaljer. Du kan säkert hitta verktyg där också. Leran är ju mer som en plastlera. Har du testat cerenitlera någon gång så vet du vad jag menar. Leran härdas i vanlig ugn (fast det såg du ju på filmen).

helenahenstedt
0

vet en som frågade hos tandläkaren och fick verktyg!

Lilja
0

Tandläkarverktyg är toppen hör med din tandläkare. Jag samlar allt jag hittar tex. apelsinskalare från tupperware, pinnar till barnens modellera (stakars barn jag snor alla pinnar), man får sina favoriter allt efter som. Du kan ju också slipa till de som är i trä till din egen form.

Lilja
0

fantastiska bebisar det låg flera filmer då hon gjorde olika modeller. Helt klart en plastisk lera så följsam. Cernitlera är inte så mjuk som denna verkar men googla på pro sculpt eller fråga efter just den sorten på hobbyaffären. Leran verkade väldigt lättarbetad. Du kan ju även maila personen som gjorde bebisarna hon hade ju lagt ut sin mailadress.

janet
0

Pro Sculpt verkar vara en centilera. Jag fann en länk (amerikans antar jag) där man kan köpa det via internet. Där fanns oxå lite beskrivning av leran.

http://www.miniworlddolls.com/CSClays.htm#

Hubert
0

Ja min tandis fick jag fyra stycken av senast. Bra och pilla med i vax inför gjutning.

rakuLotta
0

Tack alla för svar! Ska kolla upp den leran. Just för detta ändamål verkar den ju klart bättre än vanlig. Fick ju faktiskt en ide där när jag skrev frågan….det där med tandläkaren. Så idag på lunchen så var jag hod grannen som är tandläkare och fick lite verktyg. Tyvärr finns ju inte de kvar som de tryckte amalgam med, den med en liten plupp på längst ut…. men man kanske kan löda lite längst ut på en så det blir en liten "boll".

Återkommer när jag fått tag  i leran och säger om den var bra.

Ha en skön fredagkvällGlad

minx
0

Jag köpte såna hos min hobbyaffär (den med plupp längst ut) kan införskaffa såna om fler vill ha. Hon tar 40-50 kr för ett tandläkarverktyg.

rakuLotta
0

Ok, låter ju intressant Minx! Ska kolla med lokala hobbyaffären och Panduro i GBG. Finns det inte där kanske jag hör av mig till dig. Jätte gulligt! det är ju så otroligt bra med i fokus….Vad gjorde man när inte detta fanns….väeldens bästa keramiska uppslagsverk. Ni e toppen!

carriz
0

Köp den stora förp cernitlera i hudfärg och ju ljusare pigment destå mjukare obs se till att händerna är super rena minsta lilla syns i den .

Leran blir mjuk när du värmer upp den i dina händr och staga upp den i ugnen vid bränning annars blir undersidan platt

man kan även koka grejen men ytan blir konstig då.

det finns även små porslin ögon som du kan sätta in före bränning. Cernit är trevligt men ack så dyrt.

CarrizGlad