Råd om lerkvarn
Jag behöver en lerkvarn. Har ingen som hälst erfarenhet av att använda en lerkvarn och vet inget om skildnaden mellan dom. Jag har ingen jätteproduktion och behöver ingen jätttekapacitet, men jag vill ha en som är bra. Har sökt efter begagnade på olika sätt men inte hittat någon och mina försök att entusiamera sambon att bygga en har inte funkat heller, så nu är det att köpa en ny verkar det som.
Reijmyre här på forumet säljer ju en bagagnat monstermaskin, och jag skulle elska ett sånt stort starkt monster, men eftersom jag labbar mer med olika järnhalt i leran än med olika glasyrer på ytan så tror jag det lir för opraktiskt med en som är så stor att det är 50 kg lera som måste tömmas ut varje gång jag vill ändra lera…
Ni som har lerkvarnserfarenheter och kunskaper: Vilken ska jag köpa?

Jag frågade samma sak för sisådär ett halv år sen. (Vet inte om du kan hitta tråden) och fick då bl a rådet att inte köpa en för liten. Du ska nog satsa på en som är lätt att rengöra om du tänkt att byta lera ofta. Efter att jag letat och letat efter en begagnad, var jag nästan på väg att köpa en ny, men då hittade jag en Venco beg. för ett bra pris (3.500) och slog till. Den var inte vacuum (vilket jag hade velat), men eftersom jag inte hade någon erfarenhet av kvarn-arbete och priset var bra så gjorde jag avkall på det. Hur som helst fick jag tipset att dra igenom leran flare varv i stället och få den luftfri. Efter att nu blivit lite mer "varm" i kvarnkläderna är jag ganska nöjd. Men får nog köra igenom flera varv för att få drejbar lera, ev. efterknåda lite (jag anväder min i huvudsak till kakel och slipper ifrån problemet). Min Venco är nog den minsta (standard), men jag tar bara fram den när jag har mycket lera att knåda igenom (bara till återanvänd lera, än så länge), Det blir för mycket jobb för bara små mängder. Kanske är ett personlighets drag??? Hur som haver - jag var lite intresserad av Peter Pugger, men hörde med både L Tärn och Mats Taube(Brännpunkt) och ingen av dem visste något om den - den säljs ju inte i Sverige. Lars tyckte att, om jag inte ville köpa en riktigt STOR med vacuum, så var det bättre att lägga pengarna på en annan typ av kvarn som matas uppifrån (Hör med honom…)om jag fattade det hela rätt.
Kort sagt, jag är nöjd med den jag köpte, eftersom den gör att jag kan återanvända lera (har bla en del kurser och då blir det en del spill) ,em kanske framför allt att den inte gjorde ett stort hål i min budget. Funderar också på att undersöka om man kan uppdatera den med vacuumpump. Var dock lite frustrerad innan jag hittade denna kvarn eftersom jag inte visste riktigt vad jag skulle köpa. Jag upplevde att det var svårt att få råd vilket kanske beror på att man blir van vid den kvarn man köper - Jag hoppas fler skriver som kanske har mer erfarenhet av kvarnar.
/Marie
Hej,
jag köpte en venco för något år sedan - från Brännpunkt (och därmed från Australien). Efter någon månad, visade det sig att leran var/blev välknådad, men med en del luft i. Så jag efterbeställde en vacuumpump och är sedan dess oerhört nöjd med kvarnen och det som kommer ut ur den. Välknådad, luftfri lera, som man enklet kan mäta upp. 1 cm = 1 hg. Mycket bekvämt - även för en hobbykeramiker med en del beställningar. Så om ekonomin inte är problem/hinder nr ett så rekommenderar jag verjkligen en Venco. Lycka till
/Elik
Tack för at du delar med dig av erfarenheterna! Jag hittade tråden med din gamla fråga,men du hade inte fått så jättemånga svar…. så jag hoppas på fler :
Min erfarenhet av lerkran är att jag använde en shimpo lerkran med vakumpump under min utbildning. Lätt att använda. Bara att stoppa i leran ovanpå och pressa. Man lägger en fuktig svamp i öppning efter avslutat arbete, så hålls kranen fuktig och nästa gång är det bara att köra på. Så vi gjorde aldrig ren den och använde bara stengodslera. Det innebar att den första biten som kom ut var det som var kvar från förra gången. Men det upplevde jag inte som ett problem. Och leran blir mycket bra pressad och blandad. Kranen är lätt att blanda leror i. Men jag knådar alltid leran ändå. Fast det behövs inte lika mycket tycker jag, för att få den som jag vill.
Nu har jag precis köpt en egen beg shimpo lerkran som jag hoppas kommer funka lika bra. Det enda problem jag har är att den är så stor för min lilla verkstad… jobbar på att hitta en smidig lösning för att få plats med den.
Maqngobango, fundera på om du kan hänga upp den på väggen. Innan jag byggde ut min verkstad så hade jag hängt upp min Bluebird på väggen på ett par rejäla reglar. Det fungerade jättebra, och kan ju rekommenderas då det inte krävs så mycket utrymme om man hänger upp den.
Oh Troll , jag ville också ha en Peter Pugger, men när jag tänkte köpt den så var dollarn så skitdyr så jag la ner det. men det är ju drömmen att kunna ha i torr lera, men nu är ju dollarn billig men jag har en annan kvarn som är ok :D

Jag har en Rathcliff lerkran som jag köpte i slutet av 80-talet hos Bror Börsum, återförsäljare av Cerama. Jag har varit jätte nöjd med den tills för nåt år sen då det började bli massa konstiga hårda bitar i leran när den kranades och gröna prickar så den använder inte jag nu. Men tror att det går att göra nåt åt det, jag har inte tagit tag i det ännu.
Skulle jag köpa en kran idag skulle jag köpa en vakumkran. Dessutom skulle jag fråga återförsäljaren om det här som jag skrev ovan, att efter en massa års användning sker utfällningar av diverse saker från kranen i leran som gör leran så gott som omöjlig att dreja i. Jag skulle nog be om nån slags garanti emot det. Kranarna har ju funnit så länge på marknaden så det borde vara åtgärdat för nya kranar nu.
Oavsett märke ska det vara en stark motor som tål en del.
Sen skulle jag vilja fortsätta fråga er som har vakumkran, måste ni vända på leran och knåda den så sidan av lerkorven är den som kommer på drejskivan? Eller kan ni skära av en bit lera och sätta lerkorven upprätt på drejskivan direkt. I alla fall med min lerkran måste jag vända på leran. Ska försöka förklara mig. När lerkorven kommer ut ur kranen och jag ska dreja en mugg går det inte att skära av 4 cm som en kaka och sätta kakan direkt på drejtallriken och börja dreja. Gör jag det spricker botten vid torkningen. Jag måste knåda leran så sidan av lerkorven kommer nedåt, men det tar ju bara några sekunder, men jag är lite nyfiken hur det är med vakumkran. Det här med sidan på drejskivan sa Bror när jag köpte kranen.
Jag förstår vad du menar..Jag har vakum och tar korvarna som dom kommer ut.Har man en kran så ska man inte behöva knåda igen ,vad har men den till i så fall.Jag fick min av länsarbetsnämnden för att annars hade jag behövt en omskolning så dom fixade både spegel och ergonomisk stol rubbet .Detta var för 20 år sen dock…*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tack för tipset att köpa till vakumpumpen! Jag har en Venco standard men ha inte tänkt på denna möjlighet, bara att jag skulle vilja ha en vakumlerkran. Varför har man inte insett denna genialt enkla lösning….. 

Håller med dig Abbi, har man kran ska man inte behöva knåda. Jag skaffade min för att skona mina axlar bl a. Fast jag behövde inte knåda så mycket, bara vända på korven och forma en kon. Men ändå…
Får jag fortsätta fråga om vakumkran? Uppslammad lera, exv sånt som blir när man drejar och skär av, funkar det bra att köra den i vakumkran en gång, eller måste man göra det två eller fler ggr?
Min kran var så himla bökig att göra ren om jag ville byta lera. Tog en halv dag eller nåt. Så det är nåt jag också skulle ta reda på om jag köper ny.
Jag blandar ner allt i kvarnen nydrejat,skräp efter beskickning etc.varvar man med ny lera så blir det perfekt .Oftast är ny lera alldeles för kladdig så det är bra att ta med lite torrare lera,
Då jag drejar 90% i en o samma lera så behöver jag inte böka med att göra rent mellan lersorter..resterande 10% slår jag paketet i golvet om det är små grejer på klös för då drejar jag ur en 10 kilos klump direkt..Ältar leran som skall drejas föremål mellan 0,5-10 kg pga dåliga erfarenheter.Leran behöver ältas då jag upptäcker en del luft trots att den är körd i kvarn från fabrik samt att man slipper vridspricker i bottnar..
#10, du är ju galen abbis…. drejer på klös från en 10-kilosklös
! (galen kanske blev fel… bra mycket bättre på att dreja än jag bara ….)
Då kan jag banka leran i golvet med plasten på

Ni som bankar leran i golvet i paketet, hur gör ni?
#12, går det inte att banka paketet i golvet med plasten på och sen skära det i två bitar och "nöja sig" med en 5-kilosklös i taget? 
Vad är det för kvarn du har Abbis?
Håller med #10 abbis att dreja direkt av klös 10 kg är lätt. Man kan också ta fram tråden och göra klumpen åttakantig och dreja direkt stora saker också.Har gjort stora fat det sätet. Vi har själva två shimpo med dubbla skruvar + vakuum gamla 1981,1983. + en utan vakuum engelsk.
Jag har en shimpo nva-07..
Det är inte svårare att centrera 10 eller 5 kilo..bara teknik
he he… när dimper tekniken ner från himlen..?
Mitt rekord var 8 kg och det gick bra men var inte någon lätt match… :)

Jag har en Bluebild vacuumkran. Jag mäter och rullar en kon av snittytan, sen sätter jag fast den o drejar. Min lera, Creaton 254, gör aldrig bottensprickor! Men hade jag en känsligare lera så kan det ju kanske vara bra detta med att sätta den på sidan.
Jag kör igenom leran en gång, varvar ofta i lite "misslyckade saker" i den nya leran. Kör bara om det första, alltså det som legat still i kranen. /helen

#13 Jag "tappar" lerpaketet en gg per sida i golvet!