Anorlunda litteraturtips
Fick en bok på skolan idag, kurslitteratur, sträckläste den och tänker nu att även andra här skulle kunna tycka den är intressant. Den heter "Svensk Form" och är skriven av Zandra Ahl och Emma Olsson. Finns säkert att låna på biblioteket. Väldigt kort sammanfattat så handlar den om smaken och baken, de ifrågesättar begreppet "god smak" och analyserar "god form" och "bra smak" utifrån ett genusperspektiv. Utifrån deras logik är det inte alls konstigt att det är är många fler kvinnor än män på keramikkurser och utbildningar samtidigt som att det är en annan könsfördelning om man ser til gruppen "de riktigt berömda och erkända proffsen med "namn""…..
Inga snygga keramikbilder i denhär boken altså, bara små svarta bokstaver, men sätter igång tankar …

Har just läst den för andra gången. Besitter inte kunskap för att veta om de verkligen har rätt i alla sina påståenden, saknar belägg i boken. Men jag har inte läst fotnötterna längst bak, där kanske hänvisningar finns.
Men mycket är tänkvärt och visst finns det smak som anses fin och smak som det ses ner på.
Jag hänger inte heller med i alla påståenden, och tycker inte lika som författarna i allt! men boken satte igång många tankar hos mig :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för trådtipset Ulla, kul att läsa :)
På en punkt är boken föråldrat.. såg från senaste formexmässa att avskalat och sparsmakeat är ute nu…….