Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2546 ggr
Vavrakeramik
0

Vit blank till Creaton 254

Hjälp! Har just pajat en massa saker med Leach cone 8 + 10 % tennoxid, trots att jag gjorde några prover innan. Dessa prover blev rosa så nu brassade jag på med en hel ugn med bara denna vita glasyr. Men det blev rosa ändå…. Samt har släppt på många ställen tex på toppen av drejränder mm där glasyren lagt sig tunnt.

Är det fler som har släpproblem med denna glasyr. Går den kanske inte ihop med Creaton 254 leran? Det rosa förstår jag kommer från kromet jag har i min svarta matta som dock ej fanna i denna bränning. Nu e jag liite purken för detta.

Vad ska jag göra. Köpa en färdig glasyr, nån som vet en bra vit blank? Har tidigare använt en som e svårhanterlig i glaseringsstadiet men som visserligen inte blir smittad av krom eller släpper. Är det pest eller kolera???

BUUU HUUU

Bruzapetra
0

Jag talar mig fortfarande varm om Fyles tennglasyr som inte en enda gång knasat för mig… Den har funkat på alla leror jag testat, svarta, gråa, chamottiga you name it!!

Vavrakeramik
0

Bruza, vilken fältspat anv. du?

Vavrakeramik
0

Brukar den bli rosa???

susanne.k.wall
0

Har du recept på den Bruzapetra?

poja
0

Kolla på glasyrrecept. Jag har lämnat in min favorit och som du vet använder vi samma lera.

Bruzapetra
0

Vävra, den har aldrig blivit rosa. Men jag är ingen flitig användare av krom… Susanne, står som sagt på receptsamlingen.

Bruzapetra
0

fältspat 45, kvarts 25, zinkoxid 10, krita10,tennoxid10

Här var den..

lotta2
0

Konstigt Leach 8 brukar aldrig släppa på mina leror, inte när jag brände kägla 8. Måste vara att den inte går ihop med din lera då. Jättetrist med en hel ugn andrasortering.

susanne.k.wall
0

Får jag fråga dig Vävra, har den släppt så du hittar flagor eller har den krypt ihop på kanter och upphöjda drejränder så att det blir öar av leran som syns?

Vavrakeramik
0

#Poja. E det den som heter Ingvars?

50 natronfältspat, 20 kvarts, 12 zinkoxid, 15 krita, 3 kaolin plus 10 %tennoxid?

Vilken temp. bränner du???

Vavrakeramik
0

Susanne: det släpper på upphöjda drejränder/kanter så att det blir långsmala öar utan glasyr.

poja
0

Jag bränner dem mest i 1243, men den är inte så känslig, klarar både lite lägre och lite högre. Har inte kollat hur bred brännintervall den har. Men en sak som jag märkt att det är aldrig bra att glasera med den när den är direkt nygjord då har hänt att det blivit stora fläckar bara fläckar, en typ krypning. Har undrat varför det blivit så. Men annars är den super, till infärgning och att måla på. Sen känner jag verkligen med dig Vävra, att det skall jäklas nu inför din invigning  när du behöver producera mycket keramik till din butik. Men det är typiskt. Hur många gånger har inte ugnen strejkat alldeles inför en utställning t.ex.

Bruzapetra
0

iNGVARS ÄR BRA DEN MED! DEN SLÄPPER IGENOM LITE MER AV LERANS FÄRG ÄN fYLES, MEN VERKAR OCKSÅ PÅLITLIG. jAG HAR BRÄNT BÅDA PÅ RUNT 1260 KON 8.

poja
0

Glömde nämna att den jag använder är Ingvars. Det receptet som Vävra nämner.

kinnekulle
0

Vad tråkigt Vävra.lider med dig….Hoppas du har ork att prova de andra glasyrena snart, det kan väl vara så, om du brännt mycket svart så kan det sitta i "väggarna" på ugnen, kromet menar jag. jäklars skit, Kram på dig/ Marika

susanne.k.wall
0

Vävra, ibland får jag också så och jag får för mig att det blir så när jag häller ut glasyren ur skålen jag glaserar. Har fått så på kanten då jag glaserat muggars insida och hällt ut. Sen provade jag att hälla ut och direkt därefter doppa bara kanten i glasyren så den blev lite tjockare där. Det funkade. Men det där med höga drejränder är ju så irriterande. Och det mest irriterande är att du gjort prover och dom funkade.

Jag tror däremot du kan reparera. Jag har gjort det. du kan, om det nu inte är alltför mycket, i alla fall prova lägga glasyr i öarna och bränna om. Du kan ju testa på en grej.

Jag tycker så synd om dig. Och jag förstår din frustration.

Det här är ju en Leachare och dom glasyrerna vill man ju använda. Men vi har nog numera lite olika egenskaper än vad dom pojkarna hade.

Vavrakeramik
0

Susanne, jag har glaserat dem "vita" på både ut o insida, alltså heldoppade. Jag ska ta tag i att testa den fylevita(bruzas) härnäst. Hoppas den inte blir rosa så lätt heller, för det funkar ju ej, då får jag ha min gamla köprvita från Dunit ändå. Vitt ska va vitt tycker jag och min svarta kan jag inte ändra för den gillar jag så mycket.

Hubert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tennvit blank  kägla 7 - 8:

• 49,8 kalifältspat
  • 12 zinkoxid
  • 15,1 krita
  • 20,1 kvarts
  • 3 kaolin
  • 12 tennoxid

Jag har sett i samlingen att jag kan ha skrivit fel då men jag kör i kägla 8 och även högre och det blir bra. Har provats många år på olika leror.

helenahenstedt
0

Puffar som nämnts i en tidigare tråd för pussvit, ska ligga i samlingen. Ganska dyr, men kanon. Kägla 8.