titan och rutil i saltengobe
Eftersom jag inte får dreja för armen (eller spika golv eller spackla eller beskära fruktträd..) så har jag utnyttjat helgen till att lägga up ett större saltengobeförsök jag funderat på ett tag. Man verkar kunna få de mest olika resultat med titan och eller rutil i saltengober. För ett tag sedan fick jag mangobangos recept på gul engobe, som på hennes foto var typ påsk-gul. Bara det att när jag kollade på receptet upptäkte jag att det var exakt identiskt med ett recept jag redan har och som i min ugn blivit snarare lite pärlemorsaktig grönvitt! Sedan har jag tittat vidare på alla recept jag hittat som består av någon sorts basengobe plus titan eller rutil… och det finns massor! Så nu har jag varit systematisk och har ca 90 prover på G… Och då tänkte jag att någon av er skule kunna ge mig facit i förväg
: Hur blir det med lite, mer och mest titan (1-10%)? Hur stor betydelse har det vilken grundengobe man utgår från? Hur stor skildnad blir det med titandioxid jämfört med rutil? Hur påverkas titanhaltiga engober av järnhalten i leran? Hur påverkas titanhaltiga engober av mycket/ lite salt?
En annan sak jag inte kommer att få svar på är hur det skulle blivit i en annan ugn.. Hur stor betydelse har ugnsatmosfären? (Jag bruker nog ha ganska mycket reduktion.)
Har jag fattat rätt när du ska bränna i saltugn….
Annars så har jag ju hittat min älsklingsengobe just nu för vanligt stengods och det är 100 gram vit lera + 25 gram rutil och den sen med transparant över blir ljusblå och lejongul skimmer medans om jag hade en vit tennoxid helt aprikos inte alls lika snygg. Men hur det blir i saltugn, ingen aning.
Om receptet du fick från mig så beror det också på vad du har för lera under och om du bränner med gasol eller ved.
Mörk lera, dvs mkt järnoxid, så blir den dovare i färgen. Likaså i vedeldat. Askan tycks påverka den så den blir mer brunaktig.
Ljus lera, dvs vit el sandfärgad, så blir den påskgul. Och gasoleldat gör den också mer gul.
Reduktion har jag haft så att skärven blir genomgrå, det vet jag eftersom jag tappat ett fat i golvet…. Och om du menar att det är mycket, det vet jag inte. Men skärven är reducerad rakt igenom.
Dina frågor om titan och rutil kan jag inte svara på. Har min glasyrbok inte tillgänglig just nu. Du kan väl berätta sen hur det gick!? Själv håller jag på att återuppta mina planer med att bygga ugn i sommar. Det kom ju en butik och konsthantverksförening emellan som projekt att driva igenom
men nu börjar jag få mer tid att fixa med ugnsplanerna igen. Hoppas kunna bärnna till hösten. Jag längtar så efter att börja med salt igen.
#2 Känner du/någon till nån bok där det står mer om vad olika saker gör i saltengober? I Fredholmsboken finns ju ett antal recept, men väldigt lite mer information om saltengober.
Angående det med reduktion. Jag har ju ingen mätare eller nåt, så det är bara en känsla jag har att det är mycket reduktion. Alltid grått genom skärven, koppar blir oxblodsfläckigt och celadongrön åt det kallare hållet, men det kanske alltid är så i ved/salt, ingen aning.
Ni verkar ha bra driv där i Falun, fixar förening och butik på några månader, så då har ni säkert en saltugn klar till hösten också 
Letade fram min glasyrbok. Här är några recept med jag har med Titan och Rutil, jag benämner dem efter färg jag fått fram. Jag vill också säga att jag upplevt att tiden för avsvalning påverkar resultatet. Lång tid ger mer brun ton, kortare ger mer gråaktiga.
Krämfärgad: 50 BC, 50 Nef.Syenit, 3% Titandioxid
Brun: 50 BC, 50 Nef.Syenit, 3% Rutil
Gul: 100 Vit BC, 300 Kaolin, 100 BC, 25 Kvarts, 15 Rutil, 30 Titandioxid
Grön: 37 Kaolin, 85 Kvarts, 276 BC, 66 Nef Syenit, 22 Alkalifritta, 4 Bentonit, 75 Titandioxid, 10 Koboltoxid
Gulorange: 50 Kaolin, 50 BC, 5 Rutil
Gul: 100 Kaolin, 5 bentonit, 6 Titandioxid
Gul: 85 Kaolin, 15 Aliminiumhydroxid, 6 Titandioxid
Här kommer boktips:
Janet Mansfield "Salt-Glaze Ceramics"
Och flera av mina engober vet jag är tagna från följande keramiker:
Michael Casson, Peter Starkey, Bente Hansen (dansk keramiker), Suzy Atkins
Pyromanen, om du vill du någon mer ska testa prover i en annan saltugn så är jag nog klar med mitt bygge om några veckor…:D och testar gärna engober och glasyrer för jämförelse/ utvärdering.

Wow Lotta, är du så nära nu med:D aaaavvvisss!!!!
#7, Jepp, första lagren lägger jag nu… (överlycklig, hoppar av glädje och förväntan och nervositet och allt annat…)
Ang för mycket reduktion så skulle jag verkligen vilja ha en sådan där oxyprobe efter att jag läst i ex Nils Lous bok om onödigt hård reduktion och bränslespill mm, men det får iaf vänta ett tag tills jag har råd eller lust med sådana "onödiga" leksaker…;D
åååh vad roligt lotta!!!! jag är åsså avis!!
Hoppas att vi kan knåpa ihop en ugn under sommaren här
Lycka till med byggandet och kom ihåg spjället 
Vad är en oxprobe?
#6: Det vore jättekul tycker jag! Ett litet prov-samarbete!
#4 och 5: Tack för recept och boktips! Har hittat många recept i olika böcker och testat många också både engober och glasyrer. Det jag saknat är text/kommentarer om de olika recepten. Men jag får väl göra min "egen text" utifrån egna erfarenheterna efterhand som jag får dessa.
Åh vad kul. Lotta! Jag önskar jag var en liten fågel som då och då kunde flyga förbi och kolla hur det går. Tänk att du har kommit igång så bra.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag samarbetar gärna om prover, när vi väl byggt ugnen i sommar…