Bok om bränningsteknik?
Nu när jag iaf (mentalt) närmar mej ugnsbyggeslutet så börjar jag bli lite nervös för själva bränningen i ugnen. Någon som har ngn teknisk bra bok eller artikel om hur sjutton man ska bete sej under själva bränningen? Jag hittar mest bara om ugnsbygge och snygga glasyrer…Kul men inte så mycket hjälp direkt.
Jag läser och läser det jag kommer över ( inte så mycket tyvärr om själva bränningen) men känner mej lite snurrig om allt man ska göra och när man ska göra det, som stänga stenarna i skorstenen (passivt spjäll?), när man ska alternera mellan de olika eldboxarna och ska man alltså nästan oavbrutet mata ugnen under ca 15 timmar? Och ska man ha ytte pytte smalved under hela bränningen? Och det hjälper inte att det verkar vara lite olika mellan olika eldare också. Känns som det enda jag vet hur man använder är det vanliga spjället.
Så om någon har ngt bra tips är jag tacksam..:D Vore ju kul om man slapp 10 kassa bränningar innan man inser att man gjort helt fel från början…
Ingen bra bok…. Jag läste igenom många olika keramikers brännskeman i olika böcker och så gjorde jag mig en plan -bestämde mig för hur jag vill att det ska bli.. hur ska jag göra. typ hålla mig till 150 grader up i timmen till 600 grader…. oxiderande-- låta det bränna ut bra up til ca 1000… börja reducera.. o.s.v. Har gjort mig en särskild bränn-bok där jag antecknar varje halvtimme och har två pyrometrar + koner + en väckarklocka…:) Vet att andra går på känsla, färgen i eldstaden o sånt, men jag kanske är lite vetenskapsstörd :) och har tänkt att dendär Känslan får komma efterhand som jag samlar på mig erfarenhet. … en tempramentsfråga.
Alternera mellan eldboxarna gäller nog bara om de sitter i var sin ända tror jag. (gör dina det?)
Det är först efter ca 1050 som jag behöver elda "nästan oavbrutet" innan ärdet mycket lugnare :) Och längsta bränning har varit 12 timmar, kortaste 8.
Tack för ditt svar Pyromanen. Jag funderade mycket på detta med fastfire ugn byggd i hårdtegel och jag hittade absolut ingen tidsuppgift om hur lång tid ugnen tar att bränna, enbart uppgifter om att deras bränningar tar upp till 15-20 timmar, men det säger ju inget om hur fort ugnen egentligen kan gå. Jag blev ju positivt överraskad av din siffra på 8 timmar, alltid bra att veta hur fort det är möjligt att gå med den massan. Din loggbok är en bra idé, som jag ska ta efter. Mycker bättre än lösbladsystem.
Alternera mellan eldboxarna läste jag någonstans att man skulle elda så som att den ena ska vara i princip utbränd innan man lägger i den andra. Fattade det som att det var mycket viktigt för att inte stocka elden? Sedan läste jag något om korta och långa lågor också och hur man skulle styra det, men det var luddigt och där hängde jag inte med alls, det får jag nog läsa om igen och leta mer efter.
Nej, mina eldboxar sitter brevid varandra, nyfiken som jag är så vill jag ju kunna se vad som händer på båda sidor med en gång..så en "skum" fastfire blir det. ;D Antar att det säkert inte är optimalt för värmefördelning, men jag hoppas ugnen förlåter det med.
8 timmar var inte någon maxhastighet heller, det var 150 grader i timmen till 600 grader, hålla sig oxiderande 1 timme runt 850 -900 grader och sen brassa på (råbränning).
Om eldboxarna sitter i samma sida blir det nog mer som én eldbox som råkar vara tvådelad eller?
Nyfiken vart du läste om långa och korta lågor… Har märkt att det gör stor skildnad hur ugnen är packat i alla fall i min ugn är det så.
Pyromanen har gjort helt rätt, släng inte ut pengar i onödan gå till bibloteket låna där läs om du vill. men framför allt man lär sig bäst själv genom egna försök. köpte själv en bok för någon vecka sedan men den kan jag slänga åt fanders.. men lär sig visst aldrig.
Hmm, jo mycket i bränningen måste såklart upplevas själv. Hittade lite gamla artiklar i gömmorna i morse som faktiskt gav mej lite mer lugn och ro. Jag drabbades nog igår av sent på kvällen av akut nervositet och sånt som på kvällen alltid känns värre än vad det gör på morgonen..:D
Ska se om jag hittar det om lågorna igen, Pyro.
Det kommer att gå hur bra som hälst Lotta2!
Min "fröken" brukar säga (när man inte ska bli för hispig över nåt) "kom ihåg, det är bara lera!"
Jo, jag har ju en egenhet att tycka att allt är så stort och svårt sent på natten när jag är trött också. Speciellt om jag tagit bort murbruk på tegelstenar halva dagen, trist och segt och trött som sjutton. Och undrar vad man gett sej in i sent på natten, när man vaknar så fattar man aldrig vad för missmod som tagit åt en på kvällen. Sån är jag iaf. :D
Jo, vad sjutton så länge man har kul så är det bara att köra på…Och elda är ju kul…:D Men lite mer kött på benen är ju inte fel. Jag hittade lite till i mina böcker som jag kan ha nytta av, och lite på Sidestoke sidan som LAE tipsade mej om.
#7 sån kan jag vara om jag vaknar 3 på natten och börjar tänka på något. då kan saker och ting bli så mycket värre och mer komplicerade än de varkar vara när det blir dagen igen….
#8, ja, eller om man är fullständigt slut i kroppen, då kan man lätt deppa ner sej också av ren trötthet…
#9: Har du blivit proffs på vinkelslip nu? (det tyckte jag var det jobbigaste, förutom att kånka upp det översta skorstensteglet för stegen..)
#10, ja den maskin som jag alltid avskytt mest av alla handmaskiner är just vinkelslipen. Tycker den är lite läbbig på något sätt, ser alltid framför mej hur skivan lossnar och halshugger mej, absurd makaber humor som jag har. Men eftersom jag har en begegnat tegel med mycket murbruk på vissa stenar är det ju inte så mycket att välja på.Men efter att jag hackat loss de första 50 stenarna för hand med ca 100 slag per sida på en tegelsida med en smal huggmejsel så valde jag tom frivilligt vinkelslipen.
Usch för kånka skorstenar flera meter upp till toppen uppför ställning. Kan man inte göra ngt smart med en hink och en vinsch?
#11 Det kanske går att uppfinna någt… jag hittade inte på något smart annat än att jag byggde en riktigt stadig permanent stege ovanpå ugnshus-taket. Sen kånkade jag 4 sten i taget i en tygkasse över axeln… upp o ner och upp o ner 
Låter "kul" att rensa sten.. var rädd om dig!
mmmm ser verkligen fram emot vårat eget ugnsbygge……
tror jag