drejskivan i våg?
Hur viktigt tror ni det är att drejskivan står absolut rakt? Har börjat tro att det betyder en hel del efter att jag senaste tiden haft jätteproblem att centrera o upptäckte idag att drejskivan stod snett på klossarna som jag ställt under. Har fixat det idag och det ska bli intressant att prova dreja i morgon! Ska oxå prova med vattenpass i morgon.
Jag har hört andra som inte tycker det spelar någon roll alls. Jag är betydligt mer kitslig och känner direkt när min har fått glid. Innan jag byggde fast den så stod den på små masonitskivor som ibland kröp ivög när man tryckte till för mycket och jag undrade jämt vad som hände då inget stämde längre alls. Jag har mest problem när min skiva är sned att jag kommer in snett ner när jag tar ut klösen. hemskt irriterande är det iaf…:D

Jag har haft min skiva på ljudisolerande gummigrejor (maken jobbar med ljud och vibrationsdämpning). Rätt som det var började det bli oerhört svårt att centrera. Då upptäckte jag att skivan hade hoppat av några av dessa och inte var i våg. Det är svårt att få den stanna kvar på gummigrejorna så numera har jag struntat i dem. Brukar alltid kolla hur skivan står om det inte funkar att dreja så bra, det beror ofta på att skivan har vandrat iväg lite och bara behöver justeras…
e det någon som drejat med en upp och nervänd drejskiva. jag känner en riktigt testlysten keramiker som provat :0)
Det kanske hjälper att vara upp och ner för att sakerna dras ut istället för faller ihop
Det kanske hjälper att vara upp och ner för att sakerna dras ut istället för faller ihop
Nja, men jag har sett Takeshi Yasuda.. nånting.. Drejat stora saker på platta tills de fallit ihop, sen tog han av plattan och hängde upp den på en ställning med krukan neråt så den rätades ut igen och fick torka. Jättefint vart det iallafall.
Är det han som gör dom där stora faten och har det som design att dom ska falla och han skakar till dom så dom blir fantastiska! För han gör ju bara för häftiga saker!
Japp, det är han.. snacka om att han KAN dreja men skiter lixom i det och lattjar bara… Mår bra helt enkelt! Mycket positivt att titta på när han jobbar.

Faktiskt går det mycket bra nu att dreja! Jag fixade till så drejskivan står rakt och samtidigt passade jag på att skura ordentligt och höja drejskivan lite. Mycket bra!

Så bra LeWe. Kul att det funkar bra att dreja nu. Jag har också min drejskiva i vattenpass.