Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 8425 ggr
pyromanen
14

kommissionsförsäljning ansvar?

Om jag låter någon annan sälja mina saker i sin butik vem ansvarar då om något går sönder eller blir stulet?  ska man skriva något om sånt i ett skriftligt avtal eller finns det ett självklar svar?

abbis
1

Jag skriver alltid avtal…litar inte på någon..Du kan skriva in i avtalet att du ej står för svinn och kross..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hubert
1

Framför allt om det är en sund innehavare så tycker dom inte ens att det är konstigt att skriva avtal för det är ju även en säkerhet för den som har affären emot att det ska uppstå missförstånd! Så om någon gruffar så kan man ana en hal ål…På vissa bibliotek i en del städer kan man sätta upp sig för en halvtimmes gratis rådgivning och få hjälp med att skriva ett avtal.

ijonsson
1

Var noga med att alltid skriva ett avtal för att slippa tjafs. Det finns inga givna regler utan det bestäms mellan er hur sådana saker ska lösas. Ta gärna kontakt med en jurist första gången du ska upprätta ett avtal så kan du ha det som underlag i framtida avtalsupprättelser också - det kan absolut vara väl värt pengarna så du slipper krångel.

LenaStina
0

Jag har sålt på kommission och om något gick sönder fick alltid jag stå för det. Jag sa till dem att jag ju inte kan ha koll på vad kunder gör eftersom jag inte finns på plats. "Nej, men vi kan heller inte ta ansvar för vad kunder gör, och i kommissionspengen finns inte utrymme för att dessutom ersätta svinn och kross."

Har sedan kollat upp lite med försäkring, och självrisken är så hög så det är ingen idé att teckna försäkring själv. Man kan nämnligen inte samla ihop alla olyckor under ett år, utan varje händelse behandlas för sej.

Vi i vår butik har pratat om att ta emot varor för kommissionsförsäljning, men kommer i samma dilemma. Vi har svårt att ha råd att ersätta trasiga varor. Eftersom sjävrisken är så hög täcker i praktiken försäkringen endast brand eller liknande som förstör hela butiken, eller skada på person.

Att skriva avtal är nog väldigt viktigt för när det väl händer ska det inte vara någon tvekan om vem som ska ersätta, men jag har svårt att se vilken av parterna som bör ta på sej kostnaden. Ni som säljer eller tar emot på kommission, hur gör ni?

pluppan
0

är det någon som har ett bra grundavtal får ni gärna lägga ut det

abbis
2

Kan väl säga så här….DET är butiken som tar in på komission som har ansvaret för det som en kund gör..DET kan inte vara den som lämnat in pga av att dom som har butiken ändå är dom som står där..EN KUND har som regel drulleförsäkring och om dom inte har det så är det KUNDEN som ska pröjsa .Om sen butiksinnehavaren tycker det är obehagligt så ska dom inte ta in saker på komission utan får  köpa in  grejerna..Vad är problemet ?är butiksinnehavare konfliktskygga och låter tredje part ta smällen…?

Ska man inte ha några som helst kostnader för att andra ska hålla med lager då får man vid dom få tillfällena sånt här händer ta dom kostnaderna..

pyromanen
0

vet det är lite fräckt att fråga… men jag undrar som pluppan om någon har ett avtal som tittats på av juridisk kompetens och som man kan tänka sig lägga ut här?  Förstår om man inte vill om man lagt ut pengar på det själv och ge bort det gratis till andra… men å andra sidan, varför ha en önskan om att jurister ska gynnas runt om i landet……

susanne.k.wall
0

Tyvärr har jag inget avtal att lägga ut. Men har så bra relation där jag säljer så händer nåt reder vi ut det.

ijonsson
0

# 6 Jag håller med dej om att det BORDE vara affärsinnehavaren som står för kostnaderna. Men affärsinnehavaren kanske tycker att du som ÄGARE till sakerna ska stå för kostnaderna - då har man plötsligt en konflikt (som kunde undvikits med avtal).

# 7 Kan inte låta bli att småskratta lite när jag läser den sista raden…"varför ha en önskan om att jurister ska gynnas…" Tja… kanske av samma anledning som vi keramiker vill bli gynnade eller..? Vi behöver alla tjäna pengar. Men jag håller med dej - finns det ett avtal liggande hos någon vill vi gärna ta del av det.

pyromanen
0

Helt ok att skratta!  tänkte mer såhär att bland medlemmarna här finns säkert ett flertal som skulle ha nytta av samma "papper" varför inte hjälpas åt istället för att var och en betalar för samma sak…   några sparade hundralappar betyder troligen mer för en keramikerekonomi än vad ett sånt litet "fesjobb" betyder för en jurist :)

abbis
1

Avtal om provisionsförsäljning

Avtal mellan Wadköpings Handelsbod Örebro och

Krukmakeri Hemjord storgatan 13 Nora

Avtalet innebär att Wadköpings handelsbod skall sälja krukmakeri hemjords keramikprodukter på provision fr.om 18 september 2006 och tillsvidare eller till dess avtalet säges upp muntligt eller skriftligt.

Provisionen utgår med 30% av priset och skall redovisas i slutet av varje månad fr.om oktober 2006.

Wadköpings handelsbod tar ansvar för dom produkter som levereras samt eventuellt svinn .

Krukmakeri Hemjord ansvarar för att produkterna levereras med en viss leveranstid som är olika beroende på säsong samt frakt kostnader.

Örebro den 18/9-2006

_______________________           _____________________

Annbritt schmützer

Krukmakeri Hemjord Nora               Wadköpings Handelsbod

pluppan
0

tack abbi!

pyromanen
0

Cool tack Abbi .. om det hade funnits en smiley som gör vågen hade jag vald den!

Lilja
0

bra om det står i kontraktet vilket värde som ersätts av butiken är det inköpsvärde eller utpris. Vanligt att den del som formgivaren skulle ha fått betalt för ersätts alltså utpris minus provisionen. Eller ett schablonmässigt uträknat produktvärde utifrån inpriset. Viktigt iallafall med tydliga kontrakt mellan butik och formgivare.

abbis
1

Naturligtvis är det värdet efter avdrag av komissions avg .Butiken behöver inte tala om om dom sålt varan eller tappat den i golvet..Flört Om det är vid kross eller svinn du menar lilja..

ijonsson
0

Jag var i kontakt med en jurist idag för att höra vad man bör tänka på vid en avtalsupprättelse. Det hon nämde i allmänna ordalag var de självklara grejerna som provisionsavgift, vad som händer om godset inte blir sålt, vad som händer om godset försvinner/går sönder, rätt att behålla godset osv. Om jag ville ha hjälp att skriva ett "vattentätt" avtal behövde jag boka en tid med dem (såklart). Kan vara bra att tänka på… Hon tyckte att det är mycket man bör beakta vid en avtalsupprättelse om man vill känna sej säker…pust…jag som hoppades att det var busenkelt…

Rozzy
0

Jag tycker ditt avtal va toppen det ska inte vara för krångligt, men allt ska vara med.

Det kan vara bra att nämna att leverantören står för transportskada från egen verkstad till butik.

Rozzy
1

PS

Det är bra att leverera med en typ av leverans kvittens så båda har en kopia på articklar som motagits och återlämnats. Typ en följesedel, det anvarar du för som leverantör. En del bytiker har detta i sitt system men inte alla.

abbis
0

Det som är bökigt med provisionsförsäljning tycker jag  är att ha kollen hur mycket finns kvar när man hela tiden levererar nytt..Gäller att hela tiden sitta och pricka av ha papper på allt..Veta vad som är kvar i lager , när det är avstämt senast osv osv

Ett tips är att vid varje redovisning även få med lagerhållningen..

ijonsson
1

#19 Ja just det, det har du rätt i. Inventeringen nämnde juristen också att man ska ha med i ett avtal - vem som bör sköta den, jag eller säljaren.

Bruzapetra
0

Hoppas att ni inte blir aviga mot en lite avvikande fråga….;)

Men har funderat ytterligare på detta med provision. Funderar att lägga på 10-15 procent på allt som jag säljer utanför min egen butik. Det blir så himla mycket avdrag med de där 30 % som ska dras hela tiden. Vad tror ni om det? Min önskan är ju ändå att folk ska komma hit och handla och då är det ju liksom värt besväret om man kan få lite rabatt här. Är det en dum tanke. Vet att många sagt att man ska ha samma priser men varför då egentligen när det försvinner så mycket i pengar för mig och alla vet att affärer tar ut provision. Det blir ju som en slags verkstadsförsäljning. Precis som många glasbruk härikring har…

susanne.k.wall
0

Jag blir inte avig Bruzapetra för din fråga. Jag tycker det beror på vissa omständigheter. Jag har samma pris var jag än säljer. Eftersom jag bor långt ute på landet, har en del kunder här men långt ifrån så många som handlar av mig på andra affärer där jag lämnar in för kommission. Ett av försäljningsställena är i Uppsala. Jättefin affär, mycket folk osv. Då tänker jag så här: Allt som dom gör som har den affären behöver inte jag göra. Jag gör sakerna, lämnar till dom, får alltid snyggt och fint redovisat, dom håller fint på mina hyllor, allt sånt som har med att ha en affär att göra, gör dom. Så jag tycker det kan vara värt 40 %.

Jag tycker inte alls din idé är nån dum tanke. Jag vet många som gör så, dom lägger på så att dom får som om dom skulle sålt själva.

Har också sett på en del hemsidor att det står nåt i stil med "välkommen till min verkstad här kan du handla till verkstadspriser".

ijonsson
0

Det låter helt  OK i mina öron. Omkostnaderna är ju mindre hemma i din egen verkstad så ditt förslag låter mycket rimligt!

Bruzapetra
0

Tack för svar!!! Ja, jag vill bara poängtera att jag förstår helt och fullt att man tar ut provision som butik, det gör jag med om nån vill sälja här! De ska ju också få mat på bordet och gör ett bra jobb. Men just som ni skriver så har jag ju lite mindre omkostnader hemma hos mig, fast jag räknar givetvis in papper, påsar tid o dyl för min butik med. Men då tänkte jag det kunde vara rimligt att lägga på lite iallafall till andra butiker. Jag vill ju som sagt gärna att kunder kommer hit till mig allra helst:D

Tack igen snälla ni!

abbis
0

Det är väl rimligt att lägga på lite extra Bruzapetra det vet jag folk som gör och det fungerar..bara det inte är nästgårds*L*När jag grossar mina saker så tänker inte jag på att dom ska kunna lägga på 2,5 och hamna på samma pris som jag tar..PÅslaget får dom avgöra helt själva vad som är rimligt hos dom.. 

Man får oxå ta med i beaktande att den butik som säljer har kostnader för annonsering,marknadsföring som man får med en slev av..och det är lite gött

Keraleij
0

#21 Jag tycker som du Petra, att man visst kan ha ett lägre pris när man säljer direkt från verkstan. Fast jag har varit med om en gallerist som blev skitsur när jag antydde att jag skulle vilja ta lite mer betalt för grejerna när jag ställde ut hos henne. -Så kunde man absolut inte göra! tyckte hon.

Jag har gjort så att jag försöker hålla samma priser hos återförsäljarna som ligger närmast -har två stycken inom tre kilometers avstånd som också fungerar bra som reklam för mig.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Bruzapetra
0

Ja, det är klart ligger det så jättenära så är det ju lite värre:D Men det verkar som jag kan göra så som jag tänkt på era svar! Abbi, har du ett speciellt grosspris då när du säljer till andra butiker? Det är inte samma som det du har i din butik då? Räknar du av nån viss procent på priset du har i egen butik eller hur gör du? Önskar att jag kunde sälja ut mitt också istället för att ha på provision. Det är så mycket olika saker här o där som står att hålla reda på….

abbis
0

Jag har en grossprislista…drar av mellan 30-50% beroende på antal dom beställer enstaka föremål blir dyrare ..beställer man 24st per modell och färg så ger jag 50% på mina priser om det inte är jättemycket detaljer…

Rozzy
0

Jag tycker 30% är alldeles för lite påslag det går inte runt ens med moms och skatt. Ska inte hyran betalas?

Jag lägger på 25% när mitt egna går till galleristen för mitt är momsfitt om man köper det hos mig.

Vavrakeramik
0

#29 Galleristen skall bara betala moms på sin provisionsdel, inte på hela beloppet.

abbis
0

#29 Vad är det du säljer momsfritt av keramiken?

Rozzy
0

Jag är konstnär det ligger ingen moms på konst bara på hantverk och bruksföremål, vilket jag inte säljer något av genom gallerister.