Vill göra "rör"
Jag har en idé och jag behöver kunna göra "rör" i storlek Penne pasta.
Kan jag beställa chablon till min hänkelpress? Vart?
Finns det redan? Rören ska vara släta utanpå.
Finns det annars pastamaskiner som klarar detta? Kanske någons bröllopspresent som ligger gömd i nåt skåp?
Jag tror inte någon leverantör har schabloner i den lilla storleken, ialla fall har inte jag hittat den. Men själv är ju bäste dräng, och har du borrmaskin och lite vana av att använda sågar och borrmaskiner kan du ju göra dina profiler själv. Antingen i trä, akrylplast, aluminium eller polykarbonatplast. Borra ett hål i mitten och ett hål i sidan. Fäst en u-klammer i hålet i sidan och vips har du en schablon med ett litet hål i mitten. Mittenhålet kan du justera i storlek genom att använda små brickor i passande storlekså du får lagom tjocklek på det du ska pressa ut.. Ta en stund och strosa omkring i en järnaffär och kolla in vad man kan använda, det är massor…. dessutom blir ju det du gör helt och hållet din egen profil inget färdigköpt, och vänta bara helt plötsligt är det jättekul att fundera ut nya modeller.
Det är ju strålande!
Jag älskar att fixa och dona själv och nu öppnades ju en helt ny värld! *ler
Tack!
Får berätta hur det gick sen.
Ja, Godsägare, det är så kul så man kan inte sluta… Varning utfärdas,hehe. Ja, hör av dej och berätta om dina framsteg. Finns flera böcker i ämnet om du drabbas hårt av profilsågande…Lycka till!

Lotta
Vad är det för böcker? Någon att rekomendera?
Jo, det finns vad jag vet tre stycken. rekommenderar två av dom speciellt. The extruder book av Daryl Baird eller Extruded ceramics. Finns även Ceramic extruding av Tom Latka, men det är tunnare i alla betydelser…Båda de första två har anvisningar hur man gör profiler/schabloner i olika material, men dom är ju mest lämpade för dom som älskar att handbygga.. Och har man en hänkelpress som man inte vet vad man ska hitta på med den så har men lite att bita i här. Även om man vill bygga en billig hänkelpress i pcvrör så kan jag varmt rekommendera bok nr 1 eftersom den innehåller ritningar också.

Hej Lotta
Tack för tipset:D den första boken låter som nått att satsa på då ju. Bra att det ingår en ritning om hur man bygger en egen också.
Nu har jag handlat, jagat runt och meckat i verkstan. *puh
Men oj så skoj att få till! Det största problemet är nu att få min hänkelpress att sitta på väggen! *skrattar Jag hade köpt rediga expanderskruv för betong och fulltegelväggar. Kanon tänkte jag, jag är ju en hejare på vad som behövs, kommer sitta som ett smäck!
Fast… Jag hade inte koll på vad fulltegelvägg var… Inte riktigt vad jag hade för vägg, men så mycket visste jag ju att betong eller tegel var det ju! Fast håltegel… Vilket innebar att jag har tre fina hål i väggen men mina expanderskruvar vill inte sitta fast allt. Alldeles för poröst.
Nu får jag köpa nån slags limfog(?) och fylla hålen med och chansa med plugg, för att sen ta lite mer limfog och skriva i. Sen hålla tummarna!
Har nån nåt bättre tips? Jag är såå sugen på att komma igång med mina rör.
Ska köpa boken så småningom!
//Jessica

Vad alla kämpar o grejar o pysslar, jag blir helt tokig av arbetslusta!!!! Men allt går så lååångsamt för mig! Hur ska man få tiden att räcka till med småbarn, hus och arbete??!! Jag blir frustrerad, vill bara låsa in mig i verkstan en månad och komma ut med svarta ringar under ögonen:) Tack ialla fall för arbetsglädjen som sipprar ut genom datorn! Inte för detta hade nåt med rör o göra men jag ville bara känna mig delaktig i processen;)
/Petra
Hittade en sida med beskrivning på hur man tillverkar en mycket enkel variant av "extruder", (som det heter på engelska).
http://tonyolsen.com/up/extruder/
Petra, jag lider med dig. Men håller med att det är vansinnigt skoj att både dela med sig och få tips här! Du får stjäla lite tid då och då för att få tid till dig och din keramik.
//Jessica
För er som också vill sätta upp tunga saker i/på (?) en håltegel vägg följer nu några tips jag fick från stadens största bygghandel:
Fischer SX plugg 8mm. Säkerhetsfaktor 3, håller för 40kg/st
(säkfaktorn innebär att den egentligen håller för 100kg)
Skruv som måste vara så lång att den kommer att gå igenom pluggen. Alltså spelar det roll hur tjockt det är det du ska borra upp. Min hänkelpress är ca 4mm tjock gissar jag.
Jag ska därmed ha en plugg som är 40mm och en:
6x50 träskruv
Skruven kommer gå igenom pluggen med ca 5-6mm.
Detta ska räcka. Jag får väl meddela här om det mot förmodan inte gör det.

Hur går det med rören? fick du fast hänkelpressen?
Tack, jag fick fast den till slut. Men det blev till att flytta den lite eftersom ett av hålen råkade bli för stort.
Men det visade sig vara bra för en annan sak också, när jag väl skulle sätta på hävarmen så hade det aldrig gått på "första försöket", då hade jag satt pressen för högt och taket är ovanligt lågt hos mig…
Nu har jag börjat exerimenterat och det är jättekul!
Plexiglas gick dock inte, det sprack. Kanske hade jag köpt för tunn…
Jag återkommer med bild på resultatet av mina pressalster!
Godsägare, plexiglas funkar men antragligen köpte du en för tunn bit för att den ska klara sej ensam. Om du har en för tunn bit som du har sågat ut som profil kan du använda den,(även om den egentligen är för tunn), om du utanför profilen förstärker med något annat material som trä eller tunn plåt. Den yttre profilen/ shablonen behöver du inte såga så noggrant utan den kan vara ett par mm utanför plexiglaset och hjälpa till och hålla emot trycket från leran. Hoppas du förstår hur jag menar. Svårt att förklara men väldigt enkelt egentligen.
Hur går det? Fungerar din nya hänkelpress som den ska?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hänkelpressen funkar finfint! Nu går hjärnan på högvarv för att tänka ut nya sätt att använda den på!