Kan kanske inte kalla mig för proffs på marknader trots utmärkelsen i Hjo, har i stort sett bara varit på den. (I allafall om man ska snacka större marknader)
Förberedelser som gäller för alla är ju att ha alster tillräckligt för de dagar man ska vara borta. Många timmar i verkstan alltså.
Jag inhandlar påsar, kassar, bubbelplast (tar bara med mig det som kan behövas), wellpapp, visitkort (lägger inte ut på bordet då vissa "samlar" på visitkort utan att egentligen vara intresserad av just mig), dukar till bordet (IKEA har billiga enfärgade). Pressenning och klämmor till denna. Plast att skydda duken om natten ifall det kommer att regna massor.
Sen har jag åkt till systembolaget bakom NK i Stockholm som har största sortiment på "fina" viner, där får man fina trälådor gratis som kan vara bra att packa i i bilen samt ha som höjdskillnad under dukarna.
I Hjo förbereder jag på torsdagen med att sätta upp dukarna, lådorna och pressenningen. Detta står kvar till söndagen utan att tas ned. Brukshundklubben går vakt om nätterna så det är inga problem.
Har själv hört att Båstad ska vara bra även om den sägs varit bättre förr. Ska kanske prova den nästa år. Kostar något mer än Hjo men det är marginellt.
De första tre åren i Hjo bodde jag hos släktingar några mil därifrån men i år valde jag att hyra in mig i en privat villa för att slippa sätta mig i bilen på kvällen när man är trött.
Första året kan man välja att dela bord med någon för att känna på men kolla gärna först så att ni har samma inställning till planering och arbete.
Tänk på att det kanske krävs att åka till samma mässa mer än ett år för att kunderna ska känna förtroende och återkomma. Är du nöjd med placeringen så be att få samma bord år efter år så hittar man lätt tillbaka.
Jag vet att man ska tänka på i vilka sammanhang man vill synas. Är kanske inte en lika bra strateg där men skulle aldrig ställa mig på en marknad där det mest säljs importerat eller på nån loppis. Det gäller att hitta kunder som vet att värdera fint konsthantverk.
Hoppas detta var till nån hjälp.
//Godsägare Jessica Lindberg
några i vårat "keramikkollektiv" Jord och Eld i Falun har tidigare besökt julmarknaden i Vassbo. Det sålde väl sisiådär men vi såg det även som en marknadsföring. Det kostade ju inte så mycket då vi bor i närheten. Sedan kunde man ju även bytas av då vi var flera och man slapp stå där hela helgen. Tyvärr utvecklades denna hantverksmässa åt krimskramshållet så vi avstod i vintras. En annan kul grej var ju att man kunde byta grejer med utställarna runt omkring. Jag gick helt enkelt och tittade ut grejer jag själv ville ha och frågade om dom ville komma och byta mot motsvarande värde i keramik. Ingen har då hittills sagt nej och jag har bytt till mig jättefina handstickade ullstrumpor, vantar, filtar, honung, kransar bröd m.m. Jättebra julklappar - kan vara kul för släkten att få något annat än keramik något år
(fast mycket behöll jag själv)
/Mariana
Jag har stått på marknaderna här omkring..Larsmäss i järnboås har 10000 besökare på 2 dagar.Noramarken har 30000 besökare på 2 dagar .Jag undviker dock numera marknader som tar provision på det man säljer.Oftast har hantverkare "rabatt på bordhyran" eller oxå så förhandlar man till sig detta..I Nora finns en hantverksgata (utan krimskrams).Jag brukar dreja upp 200 skomakarlampor till varje marknad och dom går åt..plus att man har mycket smått som kostar runt 50-lappen…brukar sällan sälja under 10 000:-/ dag
Men det är som sagt jobbigt med allt packande…Jag packar dock inget i papper utan ställer ner allt i gamla trälådor som jag sen använder att skylta upp i..Kan bli något wellpapp runt visa saker med sköra detaljer…
Till Nora marken skall jag köra "kaffe o te tema" har köpt inredningsdetaljer från en gammal lanthandel så att det skall se riktigt gammeldags ut…Keramiken blir allt ifrån espressomuggar till tekannor o kaffeburkar…Skall ha extrapris på vissa saker som kan locka…
Det är bra om man inte bara ställer upp grejerna på rader utan tänker i teman eller färgsammansättninar kanske dessutom har ned sig lite annat som kan följa med i bara farten…godisstrutar,tvålar,….eller sånt som du kan kombinera din egen keramk med…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Bra tips abbi.s. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Man skall inte snåla på visitkort …man kan aldrig veta om det är en presumtiv kund..Om man är snål på marknadföring så biter man sig i baken …syns du inte finns du inte….Bästa reklamen är fina kassar med tryck dom återanvänds samt att kunderna går omkring som reklampelare…lägger 10-12% av omsättningen på reklam
abbi
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
"Att finnas utan att synas är som att försöka flirta med en kvinna i ett mörkt rum" *ler
abbi.s, du har helt rätt att man inte ska snåla på marknadsföringen!
Jag hade mina visitkort framme första året och de gick mest åt till ungar som gillade att samla…
Jag har med mig visitkort idag och de som frågar får naturligtvis! På mina påsar har jag stämplar med information och detta har resulterat i att kunder från Hjo i juli har hört av sig långt in i november. Även kunder från Österlen förra året hörde av sig då de upptäckte att jag inte dök upp i år.
Jag har låtit trycka upp T-shirts med min webadress på ryggen, den är lätt att minnas och jag har sett markant skillnad i statistiken på sidan sedan mässan. (Gäller alla gånger jag delat ut visitkort eller i något sammanhang nämnt adressen)
Var inte rädd för att marknadsföra er!

Jag har under flera år varit med på skoklosters medeltidsvecka. Det var verkligen jätteroligt men väldigt jobbigt, min yngsta dotter var då i tonåren och hon var med och hjälpte mig men numera är hon nybliven mor och har inte tid med annat. Det var roliga år både för henne och mig, jag sålde ganska bra en del av åren. Nåt år regnade det hala tiden så marken blev alldeles lerig och folk kunde inte ta fram plånboken för de måste hålla paraplyt!! Det var mindre kul.Ett år var jag med på Visby medeltidsvecka, vi åkte dit hela familjen och fick möjlighet att hyra in oss billigt på Snäck camping som gjorts om till en riktig medeltidsby, det var ju intressant men lite jobbigt med alla "liveare" som spelade rollspel dag o natt, det var aldrig tyst, de hade ett stort tält (som vi bodde precis intill) där det spelades trummor o festades hela nätterna, det var trevligt ett tag men vi var ganska trötta efter den veckan! Det är lite som att spela på lotto med marknader, tycker jag. Man vet inte vad man ska satsa på, ibland går det bra.. ibland mindre bra. Numera har jag skippat marknader, keramik är så tungt!!! Men man vet aldrig..