Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utställningargallerierkeramiker
Läst 1160 ggr
mallezeilon
0

Angående ingen utbildnign- inte keramiker

Jag tror inte att denne intresanta man har mer "utbildning" än att han har gått i lära hos någon krukmakare. Rätta mig om jag har fel.

Den den 14 november 2006 delades Prins Eugen-medaljen - för framstående konstnärlig gärning - ut till :

Målaren Nils Kölare
Keramikern Kenneth Williamsson
Industridesignern Jacob Jensen, Danmark
Arkitekten, Professor Jan Olav Jensen, Norge

Keramikern Kenneth Williamsson lärde sig de keramiska teknikerna redan som tonåring. Idag drygt fyrtio år senare, är han Sveriges skickligaste drejare. Han åstadkommer kärl, tunna som hinnor eller kraftfullt tjockväggiga ting. Men han gör mer än så. Han har byggt gigantiska, geometriska block av fem ton gråsvart, obränd lera. Han har skapat små fjäderlätta, rektangulära lådor - ömtåliga som ande-viskningar. Han har arbetat med allt från oglaserade föremål - till färgglödande, billackerade skulpturer. Hans ting har ömsom klätts med brunsvarta glasyrer av björkaska, ömsom med blåskimrande fajansglasyrer. Hans verk berör livets fundament - förgängligheten - det som vittrar sönder - och det beständiga - det som vandrar vidare från generation till generation. Kenneth Williamsson kämpar för att ge utrymme för det svåra och tidskrävande, för handen och hantverket. Ständigt utmanar han både material och teknik. Han är helt enkelt virtuos. Men skickligheten är inte ett mål utan ett medel för att ge tingen en nerv, en själ, ett liv. Kenneth Williamsson kallar sig gärna krukmakare. Men det är en krukmakare som ständigt ger sig ut på okänd mark. Utan Kenneth Williamsson skulle den keramiska konsten i Sverige vara betydligt fattigare.

Lyckades inte lägga in någon länk. Kolla www.kaolin.se  -tidigare utstälningar  - 2007

ijonsson
0

Härligt att se!! Ja, ibland är nog egen erfarenhet en alldeles utmärkt utbildning..!

abbis
0

Han gick som lärling hos Ulla Wiotti i Wadköping som ung..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
1

Mor min jobbade ihop med Ulla Wiotti i Karlskoga.Vi var ofta i Wadköping (Örebro)  och Far min fick alltid försöka att laga hennes ugnar.

helenahenstedt
0

Själv är jag lite småkär i Ulla Viotti, på avstånd. Hon vet inte om det.

Kenneth Williamsson brukar beteckna sig som autodidakt, har jag sett.