sprickor som propellrar
Har dykt upp par märkiga sprickor mitt i botten på drejade fat och skålar, en del är som trearmade propellrar oftast på lavaleran 0,2, jag tror de är för jag torkat dem för fort, sprickan dyker upp vid glasyrbränningen.
Är jag för slarvig med förarbetning?
Vad tror ni ?

Knåda mer! är min gissning. Spiralknådning kan hjälpa.
Är det en ny lera? Vissa är mer benägna till det här än andra.
Kan du lägga ut en bild?
Sådana sprickor får jag om botten är för tjock i förhållande till väggarna..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag tror på torkningen… Men det kan ju även vara att du skröjar för lågt för just den leran. Har det hållit på länge?

Byt lera.

Jag har hört att man måste arbeta botten ordentligt vid drejningen, dvs lägg ett tryck fram och tillbaka ett par gånger. Leran vill bli arbetat lika mycket runt om oftast sitter man och drejar längre på väggarna.
Sleipnir är på rätt spår….dra/pressa botten utåt & inåt några gånger - och förstås, inte för tjock botten, som abbi.s säger…
antar att du har knådat leran. annars brukar vissa lerkranar ge sprickor efteråt.
Nykranad lera kan ibland ge bottensprickor på samtliga föremål
om man lägger den avskurna klösen med snittytan mot tallriken….vill man vara säker får man lägga klösen "på tvären".
enkelskruv i kvarnen eller dubbla. har säkert en stor betydelse i de fallet. om det spricker. jag lägger alltid snittytan på sidan.
Jag kör min botten 10 gånger fram och tillbaka med naglar och "arbetar runt" och porslin 20 gånger för att den är så mycket mjukare. Det brukar bli bra för det mesta. Avrundar med att släta till med fingertoppen och känner så att det är jämnt och fint.
Jag lägger alltid snitt ytan mot drejtallriken …mycket sällan jag arbetar botten på små och mellan och stora grejer däremot gör jag det på jättefat..Jag har 99,9 % sprickfritt om jag bara tänker på att beskicka så att det svajar lite när man trycker..ingen skillnad på någon av lerorna jag använder…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/