Fråga från en novis..
Hej!
Jag har just hittat hit till keramik.ifokus. Jag är på gång att köpa en drejskiva, men är helt novis på området. Därför frågar jag här: Vad "duger" åt en nybörjare? Såg på blocket.se en elskiva "Ringcone RK-8" för 6500:-. Kan ni rekommendera något eller komma med några tankar så är jag tacksam!
Mvh Linda

Hej hej Linda
Välkommen till iFokus.
Här kan du läsa lite om vad andra väljer för märken: http://www.keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f2654021-7e21-42f1-8e9f-755e8c74e441
Annars skulle jag själv tänka på följande:
Vill du kunna dreja riktigt stora saker (typ 40kg)? Välj en med en stark motor.
Ljudet… sätt på drejskivan som du ska köpa så att du hör om den brummar. Visst kan tyckas onödigt… men om man tvingas sitta och lyssna på brummandet flera timmar i sträck så är det helt klart värt att välja en tystare variant.
Prova drejskivan innan du köper den!
Lagning… kända märken som shimpo , max och brent är lätt att få tag i reservdelar till, de andra kanske är lite svårare?
med eller utan fotpedal… jag har provat båda och kan helt klart rekomendera fotpedal istället för spak. Ärligt talat så är spak rätt sunkigt…

Jag köpte oxå en begagnad på blocket och hittils har den dugit åt mig. Så småning om kanske jag ställer högre krav och vet säkert då mer om vilken sorts maskin jag vill ha. Det jag tänkte på var att den skulle ha stark motor och gå tyst. Dessutom har den lös pedal så att man kan ändra sittställning. Det jag vet att några diskuterade i en tidigare tråd var att baljan ofta är av plast. Det finns modeller där den är av metall, vilket kanske är hållbarare.
Lycka till!

jag tycker definitivt att pedalen ska vara lös min sitter fast på sidan och det är inte bra jag får väldigt ont i höften efter ett tag
Tack för era tips! Lös pedal varkar ju vara en stor fördel… ljudet är ju en viktig sak att tänka på… Kända märken är kanske att föredra ändå… hmmm… och stark motor också.. Jag får kolla vidare!
Mvh Linda
Det där med fast fotpedal är absolut ingen rekommendation, håller med kia1 - ger arbetsskador som inte går att reparera även då man inte sitter så mycket. Har du en lös pedal så kan du förflytta den då du känner att du behöver byta arbetsställning, du kan tom stå upp om du känner för det (be någon stark ordning att lyfta upp skivan på ett lågt bord). Vad gäller kondrift på drejskivor så är det en rem som drar just runt en kon, glider, hoppar av, går av och uppför sig. Köp en riktig ifrån början, väl värt varenda krona som du dessutom har tillbaks om början skulle få ett tröttande slut och du inte tycker det är kul. Lycka till Lindamaria.