reaktiva glasyrer
min chef va påinköpsresa i thailand å kom hem å berättade om att dom jobbade mycket med reaktiva glasyrer.. jag undrar om någon vet vad det kan vara?
Kan det vara samma sak som Lr kallar reaktiv engobe i en av våra artiklar?
"Tips 2: reaktiv engobe. En reaktiv engobe kan man enklast beskriva som en glasyr med så högt lerinnehåll så att man kan glasera läderhårda krukor. (Gränsen mellan keramik & glas är som ni säkert vet flytande. Ett bra exempel är väl lergodslera som vid en bränntemperatur blir till keramik och vid en annan till glas - vilket gör den till en bra reaktiv engobe i stengodstemperatur!)
Efter skröj ser den reaktiva engoben fortfarande ut som en engobe och beter sig som en - dvs man kan lägga en glasyr över precis som vanligt. När krukan högbränns smälter både engobe & glasyr ut och reagerar med varann på olika sätt, därav namnet reaktiv. "
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

En glasyr med högt lerinnehåll man lägger på i läderhårt stadie kallas råglasyr, "i min bok".
Det reaktiva som uppstår blir ju då inget annat än en vanlig dubbelglasering med skillnaden att det är extra omständligt att glasera rå lera om man sen ändå ska glasera en gång till efter skröj. Och att engoben man använder har lite extra fluss för att i högre grad påverka glasyren man måste lägga ovanpå.
Vad jag förstår är en reaktiv engobe ett mellanting mellan engobe och glasyr med syftet att singelbränna enbart och dessutom så gör en reaktiv engobe en "reaktion" med leran på ett helt annat sätt än en vanlig engobe eller glasyr. En reaktiv engobe kan läggas på i ett extremt tunt skikt och ändå ge väldigt mycket färgpåverkan. Den flussar mer ihop med leran medan en vanlig engobe eller glasyr mer ligger som ett skikt ovanpå. Jämför med vanlig glasyr som ofta måste ha en viss tjocklek för att inte bara bli lite färglöst glitter på ytan. Industrin använder dem eftersom man sparar arbete, tid och material med en enda enkel process.
Men visst, det beror väl på vem man frågar. Bara ett annat sätt att tolka benämningen…?