Krukor med kulör !
Satt och slösurfade i natt, och ramlade hänbdelsevis över några färgglada, och rätt speciella alster. Sedan det har lagts ut länkar på keramikbilder förr, tyckte jag att då fortsätter vi med det i mån av tid, och lust. Jag tycker om dom här totalt vilda färgerna fakrtiskt ! Det skulle man kanske inte tro när man ser det jag gör själv, men problemen med färgprakt är många; svårt att använda pga giftighet och porösitet (ofta lågbränt juh….) exempelvis. Och om man väl skulle hitta nåns sånhär färgsprakande glasyr, tycker jag oftast att den är svår att använda på ett meningsfullt sätt i alla fall…..
Men dom här krukorna är häftiga tycker jag ! ! !
http://www.dallasartsrevue.com/shows/Texas-Mud-02/blue-amphora-411.jpg
Hoppas nu bara länkarna funkar.

Hmmmm…… För att kunna se den blå krukan skall man visst skrolla ner en bit, tills man kommer till en lysande blå kantig kruka. det finns några fler grejer på sidan som är värda en viss upmärksamhet, men det var altså den "chock-blåa" som jag fastnade för, och försökte länka till.
Och den oranga tjänar altså riktigt mycket på att bli ordentligt förstorad…..

Det kanske är den där blå glasyren Kenneth Williamsson använde sig av på ett par gigantiska golvurnor jag såg på en stor utställning i Malmö på 90-talet. När jag lutade mig över repspärren för att känna på den märkligt torra ytan på "glasyren" blev fingrarna knallblå av det blå färgpigmentet han förmodligen duschat dem med innan repen sattes upp. Men de var väldigt effektfulla där de stod och dominerade rummet….
Känner igen den skarpa blåa från mina pigmentfärger..Kan man använda samma pigmentfärg som används vid målning att blanda i glasyr målarmedium glycerol el likn för att måla med på keramik??..jag har massor av pigmentfärger som jag ärvt efter min morfar som var dekorationsmålare.

Pigmentfärger kan ibland faktiskt användas till keramik då vissa är oxider eg.. Jämför röd järnoxid som hos målarfirman kallas engelskt rött men kostar mångdubbelt mer.
Den skarpa blå färgen heter på färgkroppska Indisk Blå och påminner starkt om bilden på krukan. Använder man det torrt i lite bindemedel får man precis den knalliga blå….utan bränning…
Kul att se. Vilka färger!
Man kan verkligen hitta spännande saiter när man surfar runt.
#4 Det väcker onekligen lite exprementlusta i mej…måste prova mina pigment,..återkommer om och när jag fått ett resultat..