Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3172 ggr
ugglanuv
0

mögel lera ?

Har köpt lera som är alldeles mögelfläckig, enligt försäljaren är det då en extra fin vällagrad lera. Är det verkligen så ? Det brukar ju inte vara så hälsosamt heller att hantera mögel…? Tacksam för någons råd.

abbis
0

Jag har haft mycket sån lera då jag förvarat min lera i en jordkällare…Jag har aldrig märkt några problem..Om man tittar på hur man gjorde för längesedan så grävde man ner lera för att ligga och mogna till nästa generation drejare..detta för att den skulle ligga och mogna…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Tycker leran är bättre när den är möglig, mer lättdrejad och mindre sprickor, fast ibland undrar jag också om det är så bra för en själv?

Neff
0

Man borde ju kunna dra slutsatsen att det finns olika sorters mögel. Några farliga och några inte farliga, det vore ju ganska tråkigt för dom som tillverkar brieost om alla deras konsumenter dog.

tomica
0

Pepparkaksdeg har jag provat att dreja men inte brieost…,det kanske jag skulle ta och pröva…Glad

LeWE
0

Va??? Kan man dreja pepparkaksdeg??Förvånad

saltglazed
0

pepparkaks muggar hade nog vart fint till julen..

tomica
0

Pröva..!  Det funkar faktiskt, det är väl ett lite svårbemästrat drejämne men gott…  Glad

bosse-cebex-gbg
0

Pga att många undrat, skickade vi prover av "möglet" på analys - och det visade sig att det inte alls är mögel. Det är något slags blågrönalg, som inte alls är skadlig för mögelallergiker m.fl.

Algerna börjar växa innanför plasten när solen skiner på paketen, och temperaturen är "rätt" osv….det är bara att jobba på med leran och bortse från det. 

Gröna/grönaktiga fläckar = levande alger.  Gula/gulbruna/svarta fläckar = döda alger, dvs jord.

Helt harmlöst m.a.o. Som litet jordiga morötter, ungefär…

Glad

ugglanuv
0

Tack för svar ! Då sprättar jag upp mina "mögelpåsar" och kör igång, nu känns det betydligt bättre !

A.M.L.
0

Kul att prova dreja med pepparkaksdeg! Ska jag testa nästa jul.

A.M.L

Vanja-K
0

jag har också haft sk. mögel i en del lera som legat länge. Tycker också att den varit mycket bättre.

Lilja
0

#8 mycket intressant Bosse. Skönt att veta att det är alger och inte mögel. Känns ju hälsosammare att hantera.

Ulla
0

Intressant Bosse. Visst har man undrat ibland. Jag är astmatiker och ev känslig för mögelsporer, men har aldrig haft problem med leran, så det skulle ju förklara varför. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_