Metallram kring fastfire vedugn
Har lite funderingar kring stålramen runt en fastfire ugn.
Tycker ni att ugnen och skorstenen vara sammandragna tillsammans med metallställningen, eller går det lika bra med 2 separata hörnjärnskonstruktioner?
Bör skorstenen ha stålram hela vägen ända ner till fundamentet? Vad i så fall fäster ni skorstensramen emot den inre biten där ugnen och skorstenen delar tegel? Där går det ju inte att sticka in några hörnjärn när stenen fortsätter in i ugnskammaren? *mycket fundersam*
Titta på min fotosida så ser du hur jag har gjort
Intressanta bilder och snygg ugn Lennart , men jag fattar ändå inte? På bilden där jag ser ugnen lite från sidan bakifrån så ser det ut som om hörnjärnet till skorstenen börjar mitt på ugnskammarsidan? Då har du alltså inte gjort som jag som har ibland lagt teglet med kortsidan in i ugnskammaren och sedan som fortsätter in i skorstenen? För då hade du ju inte fått dit järnet, eller hur?
Hmm, jag underar hur jag ska få ihop detta då. Tänk vilka saker man hela tiden måste ta hänsyn till under byggandet, och inte efteråt. Synd man inte visste dom innan. Synd att det flesta bilder på ugnar är framifrån….Man kan ju säga att man vet iaf hur man ska bygga ugn nr 2 efter den första är klar…*suck* :)
kan inte du lägga ut lite bilder under byggets gång så är många problem lösta när man själv ska bygga……hehe

Pluppan, visst kunde jag gjort det, och visst hade jag planerat att göra det, men jag börjar misstänka att några makter inte vill detta. Först kraschade dator nr 1 med en del bilder i, sedan gick digital kameran sönder (och tar evigheter på sej på reparation!!), sedan försökte jag fota med min mobil men den kvalitén på bilderna hade ju inte hjälpt någon att se vad sjutton det var som pågick på dom bilderna heller, ens om det var ett bygge eller så.
Så makterna verkar ha bestämt sej, ni ska tydligen leva i fullständig lycklig okunnighet tills den dag ni själva står där och bygger och undrar vad sjutton detta var för skum sak och hur sjutton ska jag sätta ihop denna grejern med den. Och inse att det sjutton den där grejen skulle jag satt där nere för 19 varv sedan, och undrar om man kan borra hål genom hela skorstensfundamenten…ja du förstår väl själv….Kombinationen dåligt minne samt en lätt tendens till att bli lätt disträ är mycket intressant när det gäller ugnsbygge, så det går nog bättre för dej Pluppan..
oh , varför gör himlens makter detta mot mig!!!! (ok kanske lite mot dig också med trasiga datorer och kameror)
hoppas att det går bra för dig iallafall och det är iallafall intressant att läsa om alla funderingar du har här på forumet
då fortsätter jag att leva i min lyckliga tro att det bara är att stapla lite tegel på varandra så är det klart…….skönt!!
Har ställt tegel på hög kant som avstånd ( ca 6 cm) mellan skorsten och ugn. Skorstenen är tänkt att serva två ugnar.Tanken var att den andra ugnen skulle vara till salt ,men den lär väl inte bli byggd.
Hos mig står ju skorstenen ovanpå ugnen, så den börjar inte vid fundamentet utan 2 meter uppe. Har en metallram kring ugnen och en separat runt skorstenen, skorstenen sitter altså inte fast, den står bara ovanpå (och visst stöd genom att den går genom ett hål i taket som är lagomt stort för den) men det kanske inte alls är smart…. :-)
Aha, tack för era upplysningar. Då förstår jag hur din var gjord Lennart. Smart idé att ha två ugnar på en skorsten. Pyro, då blir det väl ungefär som jag hade tänkt göra då. Var bara lite orolig att den ska klara sej här i blåshålet och att det lilla metallstödet som börjar så pass högt upp ska klara av stormarna och konstant vind…Svågern tjatar och tror att jag behöver förstärka den både med vajrar och fasthållning i balkarna, men jag har då aldrig sett något sådant innan så den får npg se ut som era så trillar den ner får jag väl förstärka den sedan…;D
Pluppan, det är egentligen väldigt enkelt att bygga en ugn, som du säger är det bara att stapla en sten på en annan. Klurigt blir det om man tar ner en annan ugn som jag gjort och ska bygga upp den igen utan att ha tillräckligt bra minne för var någonstans egentligen denna lilla stenen skullle sitta någonstans…Som vanligt tror jag att jag kommer minnas så lätt hur det var, och minnet är alltid kortare än vad jag tror, underligt nog…
#8 Det blåser utan tvekan mycket mer hos dig vid havet än här i lä i skogen! Hemma på bonngården på Bornholm där jag växte upp hände det en gång att en gavel på en uthuslänga blåste ner . Det var ett murat stenhus med tegeltak och i skapligt bra skick….