Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2486 ggr
saltglazed
0

Lära sig kameran

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De e inte lätt att få bra bilder speciellt om man vill fånga ljuset i regnbågensfärger med fotolinsen. försökte ta ett kort på en blyhaltig molybdenglasyr jag tycker ser intressant ut..

tomica
0

Mycket intressant..!  Häftigt!.. Vad ligger glasyren på för föremål ?  Jag har förresten gjort första provbränningen i nya ugnen nu, kolla albumet om du vill se.., dock foton med telefonen men jag ska skaffa bättre kamera snart om det nu hjälper… Glad

Vanja-K
0

Det syns ju rätt bra ändå. Svårt att fota liknande glasyrer. jag tycker det är lättare ute i dagsljus. Fråga på fotosaiten

pyromanen
0

Häftig glasyr onekligen!

saltglazed
0

provet e bränt i en gradientugn liggandes. jäkla massa blyfritt i å 3 % molybdentrioxid. ja jag vill ha en bättre kamera å lära mig hantera den. svårt å fånga allt man ser på bild. ljuset spelar säkert in. dagsljus e nog det bästa. får passa på å fota nu när sommaren kommer.

lotta2
0

Åh, jag skulle också vilja ha en bättre kamera. Just nu är min vanliga digitalkamera på  reparation så då saknar jag min kamera extra mycket. Om jag fick över pengar någon gång så man kunde slå på stort, skulle jag vilja ha en digital systemkamera med ett macroobjektiv…suck…:D tänk vad kul det skulle vara, tänk vad jag skulle fota glasyrer och blommor…

susanne.k.wall
0

På tal om att lära sig sin kamera…. Häromveckan skulle jag lära mig vår kamera, den med filmrulle, som man framkallar hos fotohandlaren.

Vi köpte kameran för några år sen och den har en hel del finesser och inställningar. Vill man inte använda finesserna trycker man bara på en knapp som heter P (som i panik) så ställer den in sig automatiskt. Men…jag tänkte äntligen sätta mig in i alla detaljer och tänkte att den här filmrullen får bli en testrulle. 

Letade fram handboken till kameran och satte mig vid köksbordet. Så fick jag en briljant idé, tyckte jag själv i alla fall, då: "jag trycker på alla knappar, en efter en, och ser vad som händer". Smart va? Så jag öppnade en avlång lucka på kameran där det satt en del knappar och tyckte det var klokt att gå från ena sidan till den andra. Sagt och gjort. Tryckte ned den första knappen, det var lite bökigt att göra det för det var som en rund ring runt hela den knappen, och så nåt som såg ut som ett snett öga under. Ska det va så här struligt varje gång man ska ställa in kameran manuellt? Tog till slut lillfingertoppen (jag ska få ned knappen för att se vad som händer) och se, då hände nåt! Hela kameran började låta med ett surrande ljud som avslutades med ett klick, sen blev det tyst. Sen tittade jag i handboken vad den knappen betydde. Knappen som var så svår att trycka ner var den knapp som spolade fram hela filmen även om inte alla kort var tagna. Det som såg ut som ett snett öga under knappen är en filmrulle ovanifrån. Behöver man såna finesser?

tomica
0

Det kanske bara är en myt att det är ett typiskt manligt fenomen att ignorera bruksanvisningar, framförallt då till elektroniska manicker…?  Själv har jag alldeles för många gånger envist hållt fast vid att praktik är vida överlägset teori…Generad      Är i full färd att införskaffa en kamera, en bra sådan som är späckad med finesser är jag rädd…

pyromanen
0

#6: Men nu glömmer du nog alldrig vad den knappen är till?

susanne.k.wall
0

#8, nej det gör jag inte. Har bestämt mig för att alltid läsa bruksanvisningen innan jag börjar trycka på nåt.

susanne.k.wall
0

Läs bruksanvisningen först Tomica, innan du börjar trycka och mixtra och leva rullan….Glad

Rozzy
0

Har du provat allt som går att göra och ingenting fungerar då kan man plocka fram manualen. Skrattande

pluppan
0

#11 håller med!

att läsa manualen är fusk! (kan vara därför jag inte alltid lyckas med elgrejer)

LarsT
0

Alltså, det är nåt fel i huvvet på er slappisar…. Att lusläsa manualen i lugn o ro med en kpp kaffe när man köpt ny elpryl är liksom halva nöjet ! Riktigt gotta sig i alla möjliga finesser man kan få till…som man givetvis aldrig kommer att utnyttja, men att veta att de finns där, väntande ….

lotta2
0

Haha, just så är det Lars T, jag förstår inte heller inte folk som inte läser alla instruktioner som följer med. Tänk bara om jag inte visste att min bakmaskin faktiskt kan koka sylt också. Tänk vad jag missat…fniss, fniss…;D Nej, men jag brukar också alltid läsa manualerna på riktigt alltså, gillar att veta vad som kan hända eller varför inget händer…

susanne.k.wall
0

Kan berätta att jag idag läst lite i kamerans manual. Och har upptäckt att kameran har fjärrutlösare. Såklart måste jag prova den och se hur den fungerar. Ställde kameran på köksbordet och riktade den mot dotterns teckning på skafferidörren. Tänkte att jag sätter mitt huvud där teckningen är. Tryckte fram fjärrutlösarsymbolen, knäppte på avtryckaren och sprang framför skafferidörren och log….inget hände…..gick tillbaka till kameran och knäppte på avtryckaren en gång till, det lät ingenting från kameran, stod ju då bakom kameran och såg inte den lilla röda lampan på framsidan av kameran som blinkar i 10 sek innan bilden tas. Så knäpptes en bild utan mig, på skafferidörren. Då gjorde jag om samma sak….satte mig leende framför skafferiet och fjärrutlösarlampan blinkade i 10 sek och jag tog ett kort av mig själv. Så stolt! Att inget hände första gången när avtryckaren trycktes ner beror på att kameran ställer in sig av sig själv, sen får man trycka av en gång till då tas bilden. Har läst det i manualen.

pyromanen
0

Håller med Rozzy och Pluppan, livet är för kort för att läsa manualer. Är det nåt man inte löser själv mycket snabbare och enklare utan att läsa så kan man möjligt snabbbläddra för att försöka hitta just det man behöver.

mangobango
0

Maualer är bra för att inte bli galen för att man inte fattar vad alla knappar och manicker är till för. Men man kunde ju önska att de var skrivna av humanister med ett vettigt ordförråd och inte teknokrater med nördspråk

Flört

Jag kan ge ett tips på en mycket bra system fotokamera: Nikon D40 eller D60 (den andra är en uppdatering av den första). OCH den kameran har en manual som är skriven av en humanist. T.o.m med mina elever i år 2 på gymnasiet fattar vad som står i den. (Jag undervisar i grunderna i foto.)

mangobango
0

Saltglazed, här kommer ett tips på hur du kan ta foton på denna dära glasyren. Jag vet inte vad du har för kamera, men hör några enkla saker att tänka på vare sig man har kompakt eller system kamera.

A. Använd dagsljus. Kväll/natt utan solljus är svårt utan mer avancerad utrustning som systemkamera och riktningsbara blixtar.

B. Prova inomhus vid ett fönster som INTE har direkt solljus in genom det. Detta ljus ger mjuka runda skuggor med fylliga former. Tänk på att ha enhetlig bakgrund. Man tex använda ett akvarellpapper som reflekterar ljuset snyggt, det ser ut som proffsstudio.

C. Utomhus en MOLNIG dag. En solig dag ger skarpa skuggor och kanter. Eller så fotar man i skuggan en solig dag, då får man mjuka runda skuggor som framhäver form. Undivk alltså direkt solljus.

D. Prova gärna att fota i gryning eller skymning, det ger gyllene och varma toner. Kanske en häfitg effekt på din glasyr?

E. En regel vid fotande av stilleben och porträtt: använd ALLTID reflekterat ljus, dvs ljus som studsat mot något. Alltså inte direkt solljus eller blixt. Har du en blixt du kan rikta så rikta den åt sidan mot en vit vägg eller annat som kan reflektera ljuset. Det är pga de inbyggda blixtarna som vå får rakt i ansiktet vi ser ut som monster på festen. Prova att stänga av blixten och låta det bli suddigt. Då får man inte skärpa men stämning. Man fångar rörelse också.

saltglazed
0

Tack för dina tips mangobango. kameran jag har e en ganska billig minolta. fick en saftig manual med men den har jag inte orkat läsa. annars har den lite inställningsmöjliogheter, jag får ta å läsa manualen först om jag ska kunna utnyttja den. men jag ska testa ta utomhus bilder så fort det blir fint väder. För min del e det detalj återgivning och färg återgivning jag vill få stämma. Undrar om fotoshop kan vara till en hjälp? vet att suddiga bilder kan få bättre skärpa digitalt osv.

saltglazed
0

köpt ny kamera idag NIKON -60 den ska bekänna färg i efter middag. men vad hjälper en snabb porche om man inte kan köra………

Ulla
0

Jag har också köpt en ny kamera nyligen, en Nikon 80. Valde Nikon för att jag haft Nikon förut, bl a en gammal helt manuell en. Det är inte mycket som är lika, så senast idag fick jag ta fram manualen för att kolla hur man stänger av blixten som hela tiden ville ploppa upp fast jag absolut inte ville fota med blixt.

Det blir nog kameramanual som kvällsläsning i kväll om jag inte vill köra helt automatiskt (med blixt och allt) varje gång. Det gör inget, jag hör till dom som gillar att studera manualer - efter att ha misslyckats några gånger först.:)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

saltglazed
0

Nikon-D60 e en mycket bra kamera. pixlar e det gott om man kan förstora upp bilderna mycket utan att tappa för mycket i skärpan. jag e supernöjd med min

mangobango
0

Gratulerar till ett bra köp av kamera! D60 fick mycket goda recensioner. Likaså är D80 bra, men lite mer avancerad dock. Så 40 eller 60 räcker att börja med.

kia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just köpt min första digitalkamera en canon ixus 70 är jätte nöjd med den, men jag tycker det är jätte jobbigt att läsa instruktionsboken för den är på en CD varför kan man inte få en bok som förr i tiden?  Så för mig blir det att prova sig fram hej vilt.

Formurlera
0

#24 Har oxå precis köpt min första digitalkamera, en Canon ixus 80. Håller med om att det är/var bättre med gamla hederliga böcker. Jag har inte ens installerat instruktionsboken ännu för att jag "vet" att det kommer att bli så jobbigt att läsa på datorn. Vi får väl tipsa varandra om vi gör några bra upptäckter :)