Glas på glasyr
Hej!
Jag hör egentligen hemma på glaskonst. Skulle behöva råd om ett par stengodsskålar som jag gjort för några år sedan. Glasyren blev lite tjock och bubblade inne i botten. Tänkte lägga i lite bullseyekross och köra om de i fusingugnen. Vad har ni för erfarenhet av det (vet att det inte är kompatibelt, men i övrigt).
Hanna

Jag lääger glas i botten på mina stengodsskålar, ovanpå glasyren o bränner vanlig stengodsbränning till 1260 grader. Du borde kunna bränna om dem i fusingugnen tycker jag. Testa. Mitt glas krackar i bottnarna men annars inga problem. Anv. vanliga glasputtekulor.

Jag lägger glas i mina vägglyktor men jag bränner bara till max 1100 för annars försvinner färgen i glaset. Jag använder färgat glaskross som jag köpt på cerama och det har gått bra. Använder en glasyr som kan brännas både högt o lågt.

Nån gång har jag bränt först i stengodstemp sen lagt i glaset och bränt i lägre temp, det har också gått bra.
Jag plockade ut mitt första test ur ugnen nu i kväll där jag hade lagt glaskross samt "äggskal" avsett för floatglas i en liten glaserad skål. Blått glaskross verkar inte kracka någonting eller tappa färg men "äggskalen" både krackade och tappade färg, men då körde jag upp till 1220 grader.
Testa du, det kan ju bli helläckert. Tala gärna om hur det gick.

Jag ska återkomma, testar ikväll. Tack för alla råd.

Jag körde det på glastemperatur, bara lite högre och det verkar ligga för ytligt. Hade topptemp 860 i 1 minut och plockade ner det med avspänning som glaset kräver. Har krackat. Men jag ska testa igen.
Hanna
Vi har lagt glas i våra stengods-skålar på keramik-kursen, tror det var vanligt glas från ölflaskor. Det blev himla effekfullt

Säger som alla andra: Det kan krackelera utav bara h-e, men det kan bli väldigt snyggt ! (med eller utan krack.)
Vidare tror jag inte man ska använda det till särkiljt mycjket annat än att just titta på….. och definitivt inte mat….. Pga krackeleringarna
Jag har testat och grejerna sprack men glaset höll ihop dom och det fanns fortfarande klang i dom..men sprickorna var för tydliga för att kunna säljas..det krackade rejält
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/