Fråga om vax
Hej! Jag undrar vilket vax man kan använda på ett glättat föremål så att man efter bränning får den här fina "blank-matta" ytan? Om man använder bivax, skall det blandas ut med något? Finns det andra alternativ?
Varför ska du använda vax på glättrat gods? Om du täcker godset med Terra sigillata 2-3 lager med glättring mellan varven, så får du ju en blank slät marmorliknande yta. jag har sett gods som är glättrat med terra s, som är superblankt. Men ju längre man glättrar ju blankare blir föremålet. de flesta glättrar för kort tid. Då menar jag allt mellan 2.4 timmar. kan man ju göra framför tv om det är någon bra film.
När använder man bivax då?? Och var köper ni det?
Terra Si…. det du Fergus!!??

Det här är inte ett sätt som jag normalt sett arbetar på….men vi har använt bivax på någon kurs. Det har inte varit utblandat med något som helst, men det har varit upvärmt. Jag vill minnas att själva godset var lite varmt medans vi påförde det också.
Bara att gnida in med en trasa annars.
Vanjas metod; terra sigilata (som jag hitils aldrig arbetat med själv, även om det kunde vara kul….) är annars säkert ett bra alternativ, om det inte är så att man redan står med den färdigbrända pjäsen i handen, och säger till sig själv: "Vad gör jag nu då ?"

Terra sigilata är en slags engobe/lerfärg, vanligen i samma nyanser som leran -svart, vit, gul och vit. Den användes redan i antikens grekland.
Ingen vet exakt hur terra sigilata-krukorna framstäldes i antiken, och i dag använder man ofta modernare metoder.
Grejen är att leran får stå och slamma till så den skiktar sig, varpå man siktar den, och använder leran med de finaste lerpartiklarna.
Blandningen består endast av lera och oxider, och påförs skärven när den är läderhård. Därefter glättas den läderhårda pjäsen, med baksidan av en matsked, en blank sten eller liknande, så att den tätnar och blir blank.
Det används inte glasyr över terra sigilata (det vore i alla fall lite synd!)
Det kan bli väldigt vackert i sig !
Det används mest på lågbrännande gods, och ofta i gropbränningar, i samband med vedeldning el. dyl. Jag har också sett att det används i samband med "naked raku", eller "nakenraku". ( en särpräglad teknik, som jag heller inte har koll på….)
Jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av det ännu….
Rörande bivax: Jag vet inte var man köper det (biodlare kanske ? hobbyaffären ?)
Men du kan använda bivax till vilken som helst oglaserad pjäs, för att få den blankare.
I princip kan du väl vaxa in terra sigilata också om du vill…..Men jag tror att jag tycker att terra sigilatan som regel står rätt fint som den är….
Här är en tidigare publicerad artikel om terra sigillata om någon vill ha recept eller så…:D
Jag använder inte bivax utan ett vax som egentligen är för möbler, antikvax heter det finns ofärgad och tonad i olika toner. Köpte det mest för att jag inte hittade bivax och testade detta istället, och jag är mycket nöjd med det.
Terra sigillata som Lotta tipsade artikel om är bra. MEN det är inte alls så att det flagnar om man använder mer än två lager. man ska bara låta det torka lite mellan lagren. På detta sätt har man gjort sedan ett par hundra år med flera lager än två. Mina sista horse Raku är det fyra lager terra på. Vax är super, men det håller inte så länge. Det gör däremot terran. Kan verkligen rek. den som känner för detta att testa. Men som Dolomit skriver. Lågbrännande gods.
Kan bara säga att till naked Raku är det superfint.
Tack för tipsen. Pjäsen jag har är redan bränd så på den kommer jag att prova något vax.
Men Terra sigillata låter otroligt spännande och det måste jag prova. Mycket bra artikel och recept!!
Dina horserakuskålar är jättevackra Vanja-K
#7 Tack för det! Får man se din pjäs, kanske?
LeWe brukar lägga på ringblomssalva på sina alster som hon vill ha blanka. Det blir fint.

Bivax använder jag när jag gör ringblomssalva som dessutom innehåller oliv- eller rapsolja. Upptäckte att salvan är utmärkt att putsa upp svartbrända föremål. Mycket trevligare att använda än möbelpolish (som jag också provat) och man kan samtidigt passa på att smörja in sina händer, mina brukar vara i stort behov..
Jadu Vanja #6, man kan ha hur många lager man vill eller orkar, men naturligtvis handlar ju det om hur tjockt eller mycket man lägger på varje lager. Har du vissa sigillata så är det bättre att ha färre lager än fler. Eftersom jag varit med om att den flagat vilket du tydligen inte varit med om, samt att jag läst om det problemet i flera böcker i ämnet tyckte jag det var på sin plats med en liten varning för dom som aldrig testat tekniken, så man inte blir besviken. Jobbar man mycket med en teknik så märker man ju själv vad som funkar med sin lera och sina råmaterial osv. Flagar kan den göra även om det inte sker ofta men det allra bästa är ju att testa sej fram. Själva har jag aldrig glättat något så länge som du påstår i 2 timmar , att glätta med plastfilm ger snabba resultat som jag tycker är lika bra, men jag är ju inte mycket för onödigt arbete i största allmänhet heller…
Det enda jag känner till är att bivax är toppen för torrsprickor på händer och fötter 
#10. Nu blev jag nyfiken.. glätta med plastfilm, hur gör du? Jag glättar alldrig, tycker i o f s det blir fint på andras saker men har alltid utgått att det inte är nåt för mitt temprament
.. men om det finns genvägar… kanske det kan vara nåt…..
12, tar lite gladpack plastfolie och lägger på alstret och drar med fingrarna på det, svårt att förklara men väldigt enkelt. Friktionen mellan plasten och handen ger extra snabb glans, eller så glider handen snabbare med plasten antar jag i alla fall, men det går mkt fortare äön med ex en sked. Ett tips jag fick av en som sysslade mycket med sådant. Sämskinn är också mkt bra.

Så här brukar jag göra:
Jag har först glättat med en mjuk sten eller sked.skröjat.Sedan använt bivax med terpentin i. Gnidit in och värmt lite försiktigt med värmepistol,gnidit igen.Låt svalna lite.Sedan har jag glättat igen med en nylonstrumpa så att ytan blir riktigt blank.Så här har jag gjort på lergods.Det är lätt att göra snygga mönster på detta vis.
Det går bra med smörpapper oxå.
Jag har hört om riktigt gamla tekniker med mjölk, det ska tydligen bli starkt och blankt.
#8 Inser nu att ordet "pjäs" kanske inte var riktigt rätt ordval :-) Snarare "grej". Det är "bara" ett litet äpple. Lägger kanske in bild på det sen när det blir helt klart.
Jättebra glättningstips.
#14 Hur gör du mönstren då? Ristar i vaxlagret?
Kolla de mönsten i filmen jag la upp på rubriken Terra S pärlor jag hat ingen aning om hur men det blir fint.
#10 Måste nog säga att om man är intresserad av glättring så är det bara att testa. jag har aldrig råkat ut för att det flagnar. Inte har jag hört om det heller. Det som kan göra att det lossnar (flagnar) är om man gnider för hårt.
Mina kunskaper om detta har jag från nord och sydamerikanska folkslag. det finns mycket böcker om detta Mycket råd har jag också från en keramiker vars folkslag använt sig av denna metod i hundratals år.
Det är klart om man vill att det ska gå fort och bara he ett litet lager glans , då ska man inte använda den metod jag skriver om. Men jag tycker att det är ett oerhört intressaant område. Så jag skriver bara om den kunskap jag lärt mig. Det finns så många olika sätt att göra detta på. Mitt är också ungefär som de gjorde för långt långt tillbaka i tiden i orienten.
När man bränner glättrat gods så får man inte bränna för högt heller, för då försvinner glansen. Så gott som allt glättrat gods som görs efter gammal teknik lågbränns. Ta bara den mica lera som jag testat. Men det är ju en alldeles speciell sort. Detta gods blir vid lågbränning helt vattentätt och stenhårt. Tål att koka mat i på gas eller vanlig spis. Kan berätta att detta gods t.ex stora krus kan kosta upp till hundra tusen st.Att köpa.
Men sist men inte minst; man gör naturligtvis det som man har lust med. Plus tänker på vilken tid man vill lägga ner. Kanske jag är lite speciell. Vill inte skapa fort utan det får gärna ta lite tid.Det är väl där skillnaden finns.Jag gör inte i första hand för att sälja utan för mitt eget höga nöjet skull. Det blir ju skillnad om man har allt till försäljning av det man skapar. Det skulle inte bli så stor förtjänst om det tar för lång tid.
Kan ju berätta att jag nyss översatt en beskrivning på -5-6 sidor som handlar om att glättra och dess sätt att bränna på. Där handlar det om att få kärlen mer täta och då måste man arbeta med fler lager och glättra med olika tyngd. de lät ibland också som någon skriver mjölk eller olja stå i kärlen under en tid. Som också gör de tätare. men ska man bara ha ett litet lager av blänk så kan man ju terra en gång. Sen kan man glättra med vad som helst. Som ni skriver.
Så ingen varning, utan testa ni som är sugna.

Oftast gör jag färdigt mönstret innan bränning.Men jag ska nog prova med någon form av schablon,det är kul att exprimentera lite.Det där med mjölk låter spännande……

Jag har provat t.s på skröjbränt gods o då lossnade det på vissa ställen efter svart eller rakubränningen. Brukar använda såna tunna plastpåsar som man lägger frukt o grönsaker i i affären när jag glättar godset och det blir väldigt bra, fort går det också.
Måste bara fråga.. heter det glättra eller glätta??
Glätta är rätt