Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2064 ggr
poja
0

Ljudlig beställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få visa en trumma jag gjort av lergods. Nu är den obränd, men skall glaseras med transp. blank till hälften.

Jessika
0

hm… jag förstod inte riktigt hur den fungerar, slår man direkt på väggen? spännande med såna specialbeställningar!

koko
0

Mycket fin. Men undrar om det kommer låta sämre (lägre, mer stumt) när man har på glasyr?
När man trummar med en trumpinne på en oglaserad, tom kruka får man en klang, men om den är glaserad så låter det knappt nåt.
Vad säger beställaren, han/hon bör ju veta?
Antar att man ska trumma med händerna på denna?
Jag har gjort dessa tester på glaserat stengods och oglaserat lergods.

poja
0

#2 Vad bra att du tar upp detta. Beställaren ville ha den glaserad till hälften. Skall genast fråga honom  om detta. Han är musiker och har varit på nätet och kollat på dessa trummor innan han gjorde ritningen. Har själv försökt att googla, för att kolla in om de var glaserade,men inte lyckats. Man skall trumma med händerna.

lotta2
0

Häftigt med musikinstrument av lera. Jag har mest sett helt oglaserade.
Kolla in denna länken till Barry Hall som bla har skrivit en bok om att göra sin egna instrument och hans hemsida med bilder på massor av häftiga grejer man kan hitta på med leran…Barry  Plus att man kan höra hur instrumenten låter också!

Hans bok kan man både köpa från hans hemsida eller från Amazon om man är mera intresserad…Jag är isf sugen …

Anno
0

Åh! En sådan vill jag göra!! Hur stor, hög är den?

Rozzy
0

Kul, hoppas man kan få höra när han spelar sen. Du får säga att han hör av sig om han lägger upp nått på nätet.

Jag har funderat över en didjerido….drejad i delar.

Eller ska man kavla?

koko
0

Den som du har gjort liknar ju mest den som den konstnären i länken kallar för Udu. Jag tycker att den ser oglaserad ut och det står att den är i terra cotta.
Det varkar som om godset ska vara lite poröst snarare är sintrat och glaserat för att få klang (man kan ju glätta och karva mönster förstås), om man glaserar halva delen (underdelen?) så får man nog en annan klang.
Intressant!!

poja
0

I länken som Lotta 2 rekommenderade står det att de skall vara ringlade och oglaserade: jag har ju drejat min. Undra om det kan ha någon betydelse. Koko, du hade rätt i att de skall vara oglaserade.

peeolina
0

Hej ljudet på en trumma som denna är helt underbart doft och magiskt, har sett glaserad och utan lika härlig ändå

koko
0

Jag tror inte det har betydelse om de är ringlade eller drejade. Antar bara att där man traditionellt tillverkar sådana trummor så drejar man inte, man ringlar och bygger.
Du kan väl berätta hur det gick sen?
Underbar länk, Lotta2.

lotta2
0

Kul att du gillar den Koko….:D Jag tyckte själv den var underbar, och ljuden också!!

koko
0

Hur har det gått, poja? Nyfiken ju!

poja
0

Det gick bra. Han stod fast vid att ha den till hälften glaserad. Det lät häftigt. Skall göra några till. Det var kul!

helenahenstedt
0

När jag gick i Grebbestad för några år sedan var det en tjej som gjorde liknande trummor, udotrummor har jag för mig att de hette. Några anagamabrändes och blev jättefina och varje trumma lät olika, antar att det beror på storleken på hålet och "rummet".

koko
0

#13: Fräckt, då blir det andra storlekar då?

poja
0

Kan bara dreja max 47 cm ( ugnens diameter), tyvärr.

[trumman]
0

Här finns en film hur en udu tillverkas traditionellt i sitt hemland Nigeria.

Mycket nöje!

Mvh, T

abbis
0

Jag har fått en beställning på precis en sådan..fick en teckning av kunden..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/