afrikansk keramik...
Några högstadietjejer som ska komma hit och ska testa att göra "krukor på afrikanskt sätt" (i all enkelhet). Tänkt att vi ska hämta lera här i närheten, göra några mindre krukor och kanske lite smycken. Elda och bränna dom utomhus, men det får bli nåt litet, litet "ugnsbygge" eller plåtburk? Nån som har nåt tips? eller vet nån "sida" på nätet där vi kan läsa mera. (Har tittat på en massa härliga bilder om krukor från Burkina som vi hittade här på keramiksajten).
A.M.L

Jag har inte kollat själv, men Ladi Kwali heter en afrikansk keramiker som jag hört talas om och sett lite bilder. Exv går hon, eller jag tror hon dansar, själv runt sin lerklös när hon formar så det blir som vackra fotspår efter henne i sanden. Testa att googla på henne.
Googlade men hittade inget om när hon "dansar", lät spännande. Sett nåt liknande på en film nånstans, nångång, kanske var det hon? Hittade en massa bra tips här på sajten under "svartbränning" så vi får nog till nåt kul. Har varit och hämtat lera vid ett nedlagt tegelbruk här i närheten nu på förmiddagen.
A.M.L
Afrikanerna bränner sin keramik i en gropbränning. Gräv en lite grop. Fyll med lite brännbart material. ved ovanpå. Detta är nog det allra enklaste sättet att bränna om du vill att det ska likna lite. OBS- Fuska lite. Skröjbränn först. Var på en föreläsning en gång. Från Namibia. Allt bränndes förståss i som gropbränning. Bara kvinnor fick göra detta. Fann en massa regler runt omkring. De eldade med torkad kodynga. Men måste säga att detta material att elda med är oerhört bra. Brinner länge.
Här kan du få lite inspiration. Jag tycker detta är en fantastisk keramiker. Hon är väl från Kenya från början vill jag minnas. Har också sett bilder på henne då hon vandrar runt krukan med sin lerkorv som hon sätter fast. Lite som dans det med..Magdalene Odundo
Oj så fint!

Torkade koblaffor verkar vara jättebra att svartbränna med. Om jag inte minns fel heter det "opala". Man kastar upp koblafforna på en solig vägg och så får dom hänga där och torka. Så plockar man bara ner dom och sätter ugnen. Jag funderar på att gå ut i hagarna här hemma med en stor hink och plocka massor med koblaffor.
Ladi Kwalis dans runt sin kruka har jag sett bild på när jag var på en workshop.
#4 fin keramik
Låter kul att kasta koblaffor! ska genast skicka ut dom på jakt…går några stora, lurviga kossor med horn i en hage en bit härifrån. Nä, det verkar lite farligt, tror ni det fungerar lika bra med torkat fårskit? Det har vi gott om i en hage precis här brevid. Ska höra om dom kan tänka sej att plocka, annars blir det spån.
A.M.L
Alltså, borde det inte bli ypperlig svartbränning om man kletade in krukorna i kobaj som sen fick torka och sen svartbrännas? Det brännbara materialet ligger helt inpå skärven. Borde testas! Kanske inte me kobaj men ganske gräsklipp eller annan organisk gojja. Havregrynsgröt?? Hmmm
.
Fårskiten är insamlad, krukorna står på tork i min ugn. Satsar på några "provkrukor" eftersom vi inte hinner skröja innan skolan vill se resultatet av deras grupparbete. Sparar några som jag ska skröja och så bränner vi en gång till senare. Ska blanda skiten med lite spån för att få det lite "mjukare" i gropen tänkte jag, vet inte om det hjälper, men det kan knappast skada heller.
A.M.L