Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1164 ggr
Iram
0

En brännande fråga!

Hej vänner!

Älskar att hålla på med keramik, men som de flesta andra har jag ingen lämplig ugn. Men nu undrar jag, om jag gör smågrejer (ca 3 x 4 cm och solida), går de att på något vis bränna i vår vedpanna då? Jag vill nämligen göra små gudinnor i lera.

Nån som vet?

Jättetacksam för svar!! /Mvh Iram, Sajtvärd Häxor

lotta2
0

Jo, Iram det går.  Risken är att dom kan gå sönder eftersom det kan gå snabbt upp i temperatur i pannan, men om sakerna är små så tror jag att det ska gå bra. Jag har också lagt saker nere i min turbopanna och dom brukar bli sotigt vackra. Om du har lite tegelkross ( chamotte) i leran så ökar man tåligheten på värmechocker lite mer, men är sakerna små så är det vanligtvis inte något problem. Eftersom temperaturen är låg så blir dom ju inte helt så starka som leran skulle ha blivit om den blev bränd nära sin fulla temperatur, men om det bara är dekorativa föremål så spelar det juingen roll. Om du vill kan du alltid vaxa dom lite efter bränning för att få mer glans på dom.

Lycka till med gudinnorna!!

Iram
0

Åh, tack för svaret lotta2! Jag ska verkligen prova detta. Det gör ju inget om gudinnorna blir lite sotiga osv, det är bara kul om de ser antika och ojämna ut. Kan jag lägga dem direkt på gallret som man sedan lägger veden på då, så att de är underst? Eller rentav under gallret i bottnen på pannan?

Kram Iram

Ulla
0

Kul att du tänker försöka! Se bara till att gudinnorna är ordentligt torra innan du bränner dem.

Lycka till! Kom tillbaka sedan och berätta hur det har gått.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Iram, jag kör mina undertill i själva efterkammaren i botten på pannan där lågan slå in, men mest för att dom inte ska bli krossade när veden trillar ner, men om du lägger dom försiktigt  bland veden så ska det nog också funka bra. Annars kan du ju ha en liten brasa ute och ha extra mysigt samtidigt.

Dolomit60
0

När jag var i 20-årsåldern ungefär, hade jag lägenhet med kakelugn, som brann hela dagarna om vintern.

Jag tillverkade bla. pipor, och småskulpturer, som jag brände i kakelugnen.

Dom blev ofta väldigt vackert flammiga i färgen. Jag har ingen aning om hur högt uppå dom kom, men enstaka alster finns fortfarande hela. Alltihop var oglaserat. Men det var användbart, och många tyckte om grejerna !

Denna kommentar har tagits bort.
Iram
0

Tusen tack för svaren, det ska bli jättekul att testa!!

Glad