Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 1757 ggr
Sophia
0

Lergods och stengods i samma verkstad?

I vår verkstad där vi är 7 personer som arbetar med stengods funderar vi på att även börja arbeta med lergods. All vår utrustning och arbetsbänkar är gemensamma. Jag har hört keramiker som tycker att lergods och stengods i samma verkstad fungerar utmärkt, och andra som säger att godset lätt blir skevt och missfärgat.

Är det någon som har några erfaranheter att dela med sig av?

Vanja-K
0

jag arbetar med både steng. och lergods. Har inte varit med om det du skriver. Det som kan vara ett problem är väl om man skulle råka bränna lergods i stengodstemp. Man vill ju inte ha förstörda sättplattor.

Dolomit60
0

Jag arbetar med lergods, och stengods i samma lokal, och har gjort det i över tjugo år utan problem.

Det är viktigt att man skiljer lerorna åt, och är säker på viken lera som är i vilken spann osv.

Själv har jag ett färgkodsystem, med en slags slickerburkar för lergods, och en annan slags slickerburkar för stengods, och en tredje för posrlin. Till rödlera använder jag röda behållare, till gulbrännande gula, och till vit lera vita etc. (Men all vit stengodslera går i samma behållare däremot) Därtill har jag ett färgkodsystem med handukar, och trasor också. en slag handukar till händerna, enslags tilll stengods, och en tredje till lergods, återigen röda handdukar till rödlera ,fula till gul etc. På så sätt, kommer jag aldrig att lägga en trasa med en liten fläck f'ärgad lera på en vit kruka exempelvis.

De vita stengodslerorna liknar varandra väldigt mycket, dom är nästan alltid glaserade, och jag arbetar oftast inte i flera olika stengodsleror, så dt löser sig självt….

När jag är färdig med en lera, så diskar jag verktygen, och torkar av drejskivan , och alla utopr nogrant.

Omen lergodsgrej har sprängt ellerkraschat i ugnen, är det väldigt viktigt att dammsuga ugnen nogrant, innan man sätter en stengodsglasyr. Minsta lergodsdamm kan gå ut över spiralerna ! Man blir givetvis tvungen att hålla efter sättmaterial lite nogrannare, borsta, och  måla om plattor, och ta en tur med vinkelslipen lite då och då.

Men som sagt - det går utmärkt, och jag skulle i dag inte vilja begränsa mig till det ena, eller andra !

avalon
0

Skevt vet jag inte riktigt varför det skulle bli. Vit lera kan ju bli missfärgad om man har haft färgad lera på samma gips eller plattor innan, men det är ju oavsett om det är ler eller stengods. Man får vara nogrann med att göra rent helt enkelt. Jag skulle tycka det var skittråkigt att bara jobba med vit lera hela tiden så det är värt besväret tycker iallafall jag ! Jag brukar riva ut sidorna ur telefonkataloger och lägga som skydd innan jag ställer grejer på plattor och så, och så kastar man dom sen, och på gipsplattor man torkar återanvänd lera på kan man ju ha tyg.

Vanja-K
0

#2 smart sytem!

Vanja-K
0

#3 också smart. Det ska jag göra. Släpar tidningar till jobbet annars.

mangobango
0

Går alldeles utmärkt bara man har koll på att inte blanda ihop lerorna. Och att man är noggrann med rengöringen. Minsta lilla plupp lergodslera på stengods smälter och kan bli till ett hål. Inte kul.

cherie
0

#3-Äntligen ett bra sätt att använda telefonkatalogen nu när eniro finns..

Sophia
0

Tack för synpunkterna. Jag misstänker att det blir svårare att hålla ordning på grejerna om man är 7 personer i en verkstad. Men borde kunna funka med stenhård disciplin!

pyromanen
0

Ni kan ju sätta up en avskräckande bild på väggen av hur det kan se utnom man råker köra lergods i stengodstemp….  vem var det som hade en sån bra bild av detta i sitt fotoalbum? har glömt det jag…

lotta2
0

Det var väl Elorion?