Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1986 ggr
evaform
0

raku i elugn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

någon som har erfarenhet av att bränna Raku i elugn? jag är tacksam för kontakt!

också undrar jag om någon har tips på recept för en röd-gul rakuglasyr som bifogad bild visar.den ändrar färg beroende på glaseringens tjocklek.

LarsT
2

Sålänge du är medveten om att det inte är bra för ugnen och att all ev. garanti ryker, går det alldeles utmärkt. Rekommenderas supersnabb öppning och stängning av dörren/locket. Ugnens stenar tar stryk men precis som leran-stenarna är också gjorda av lera-är det eg. ingen fara med snabba temperaturväxlingar när tempen är uppe kring 900-1000 grader. Lämnar du locket öppet längre stund däremot så att den hinner svalna, då lever inte ugnen så länge …

Fördelen är att du får en väldigt syrerik atmosfär och det underlättar om du är ute efter röda-gula färger.

susanne.k.wall
0

Fy mig men jag har gjort så i min lilla el-ugn. Har vänt öppningen mot en ytterdörr. Vi är alltid två som hjälps åt. Och alltid stänger vi av strömmen vid varje öppnande. En öppnar ugnen, en plockar ut, den som öppnat ugnen stänger den snabbt och den som plockat ut lägger godset i tunnan och då står den andra beredd med locket i handen, så snart godset ligger i tunnan läggs locket på. Helt vansinnigt men lite kul också. Såg också en keramiker på tv göra så, det var där jag fick idén. Han brände stora hästhuvudet i raku i sin elugn.

evaform
0

TACK FÖR TIPSEN

OM SAKERNA ÄR SKRÖJADE FÖRST SOM VANLIGT,HUR SKULLE ETT BRÄNNINGSCHEMA KUNNA SE UT FÖR Raku I ELUGN?

LarsT
0

Full fart från 0 …. till den topp du ska till för glasyrerna, 850 - 1050 vanligast, ingen anledning att bromsa.

helenahenstedt
0

#Henrik Allert, en av mina favoriter.

susanne.k.wall
0

Helena är det Henrik Allert som gör hästhuvuden och bränner Raku i elugn?

kinnekulle
0

Jo det är Henrik Allart, han bor strax bortanför mitt föräldrahem i Berg ,mellan Mariestad och Skövde

evaform
0

nu har jag bränt i elugn och det gick jätte bra.ugnen tog längre tid än vad jag trodde med att stiga till rätt temp, nästan tre timmar men annars var det väldigt smidigt.tack för era kommentarer.