Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1263 ggr
lotta2
0

Moderformar av annat material?

Jag sitter här och håller på med mina gipsformar ( fortfarande…;D ) och funderar på om det är någon som har någon aning eller vetskap om man kan gjuta själva kappan  och moderformen  till inderningsformar i något annat material än gips? För att gipset i mina arbetsformar tar sådan evingerligt tid att släppa från moderformen att det tar närmare två dygn? För att göra 10 arbetsformar skulle det  ju ta det ju flera veckor för mej i så fall..Verkar ju osannolikt långsamt?

Läste i någon engelsk bok om att det finns någon gummimassa man kan använda men jag har inte lyckas lokalisera denna  massa närmare och   om någon vet hur man praktiskt går tillväga vore kul att veta…Tacksam för alla tips i ämnet.

saltglazed
0

Höganäskeramik använder silicon till många av sina moderformar. men det e dyrt så en kombination av silicon innerst å gips i det yttersta skalet e billigare. En keramiker jag känner pressar ut tallriks formen ur moderformen med en specialgjord press. för den sitter rätt hårt i när man ska ha ut formen..

lotta2
0

Aha, silicon kanske jag kan ha som ytterskal, ev med en gipskappa utanpå för stadga antar jag. Själva moderformarna släpper ganska lätt ut arbetsformen, men just ytterformen runt arbetsformen sitter stenhårt fast så jag kanske behöver omvänt mot Höganäs då.. Måste undersöka detta mer. Tack för tipset!

lotta2
0

Ifall någon annan drabbas av formar som sitter ihop så kan jag säga att jag nu kommit på hur sjutton man ska få loss dom. Svaret heter mer våld än man tror. Jag bankar med en gummiklubba rejält på en träbit och smock så släpper formen. Jag har alltså använt alldeles för lite våld och kraft innan för att tvinga i sär dom, och trott att dom spricker om amn knackar rejält på dom. Dessutom kan jag nu ta loss dom en timmer efter gjutning.

sisela
0

Om man har tillgång till tryckluft brukar det hjälpa också.