Är du ugnsyggare?
Har ett jättefat som jag inte fått in i någon av mina ugnar. Så jag tängte sadla om till spektakulärt ungsbygge , har byggt egna Raku ugnar i fiber, men nu är jag ivrig och tänkte ta vad jag har hemma. Måttena för fatet är ju lite unika så det ska inte vara permanent.
Jag har gasolbrännare för Raku ugnen så den får duga här med, mobil tempraturmätare, extra ungnsplattor "lite" ungssten kan räcka till sidorna, en gammal ungnslucka, elementrör och en massa skorstenstegel.
Har funderat på att bygga en låg kub toppmatad. Kikat lite ritningar, problemet är locket, för jag behöver vidd och inte höjd som ritningen visar och jag kan anv mitt lock från Raku tunnan men det räcker inte riktigt till i bredden och locket är rungt. Det borde gå att meckla ihop det har massa elementrör och stödja upp det, täcka på med lite ungnsplattor. Är jag ute och fantiserar, är det något särskilt jag ska tänka på? Är det någon här som har erfarenhet av något liknande?
Tror ni jag måste ha Betongsten i botten (det är det på ritningen) går det inte lika bra men tegel? Vet ni hur hög temp skorstensteglet klarar? Det kan räcka om jag har tur att lägga riktigt ungtegel i större delen av ugen, men kan jag lägga ungsplattor i botten eller dryga ut med skorstensteglet utvändigt och i toppen?
Jag använder en ugnside som finns i boken Raku "A practical approach" Andra upplagan Av Steven Branfaman
En underbar bok!
Kan du inte ha fiber som lock också (board-varianten menar jag)?
Ja, jag har väl lite sådana bitar någonstans….det var en bra tanke.
PS: Felstavningarna duggar ser jag humhum, har ett tangentbordstroll som härjar under bokstavs-ytan.

Fiberlocket kan enklast o billigast hängas upp med rostfri bult o mutter + tjock kanthaltråd i vanligt stålnät. Känns lite lyxigt att ta dyra elementrör till upphängning av locket …. om de inte är gamla o runda förstås. Tyngre blir det också…
Problemet med en stor platt o låg ugn blir mer att få den enda brännaren att sprida värmen någorlunda jämnt men det spelar kanske ingen större roll om du har snäll rakuglasyr. Mitt förslag är att du inte tar hål mitt i locket utan i ett hörn. På så vis kan du vrida locket runt och anpassa hur länge lågan måste snurra inne i ugnen = värmefördelning.
S.k. skorstenstegel brukar vara högbränt "lergods"-tegel som är mer sintrat, tål därför inte lika hög temp som eldfast tegel men det kvittar ju i en rakuugn. Har du gott om plattor så kan du sätta dem som innerskikt och alla olika stentyper utanpå. Plattorna tar den högsta tempen så att stenen aldrig hinner bli smältbenägen. Även vanligt tegel borde palla 1000 grader o med platta innanför blir det kanske bara 8-900 i stenens ytskikt. Bara du inte isolerar utanpå stenen så klarar det sig.
Ja så bra då har jag allt hemma, det är bra det du sa om värmeutvecklingen.
Då blir det av på lördag då, först en skröj och sen en glasering med rakuglasyr.
Jag trodde jag mindes innermåttet på ugnen, så missade jag med 20 cm. blev lite tagen av ett gigantiskt rabarberblad, ska aldrig göra om denn stora miss!
Jag provade med att bygga en rakuugn i skorstenstegel för några år sedan. Två lager och murat för att få till lite tätning. Men den var jättesvår att få upp i rakutemp. Så mer isolering behövs tror jag. Den ugnen var på ca 50 liter tror jag. Så fiberisolering innuti hade nog gjort susen.
Jag har ju isolerstenar alltså ungnssten och många ungnsplattor att skydda teglet med.
Jaja blir det härdsmälta så är det väl inte hela värden…
Det låter bra med eldfast ugnssten och ugnsplattor. Då går det säkert bra. Inte blir det någon härdsmälta. Lägg ut bilder när du bränt.
Lycka till!
Ja det ska jag göra, hoppas bara fatet håller. Annars får jag göra mig ett nytt stort om jag ändå byggt en ugn.