Medeltida keramik
Jag fick ett erbjudande idag om att vara med på en medeltida marknad i sommar och i närheten av där jag bor. En mycket trevlig dam som är arrangör av marknaden ringde mig och undrade så engagerat om jag/vi i vår butik kunde vara intresserade? Jag har aldrig tillverkat medeltida keramik, men visst har jag sett sådant. Funderar nu på om jag ska hoppa på det eller inte. Har surfat en del, men tycker inte jag hittar några bra sidor om det.
Och jag har inte bestämt mig för om jag vill anta denna utmaning. Vet inte om jag gillar temat och vilken typ av saker jag skulle göra då. Har du några erfarenheter av att göra/sälja medeltida keramik? Vari ligger utmaningen? Vad har du gjort för saker? Eller vad för medeltida keramik gillar du?
Självklart ska du anta utmanigen. Så kul för dig! Medeltida dryckeskrus, kannor , smycken och mycket annat finna att välja på. Kollapå Lajvifokus. Där finns en del. Goggla på medeltidskeramik. Det måste finnas massor att se. Lycka till! måste vara jättekul.
http://www.lergods.se/core.asp?action=view&page=galleri_medeltid.cor
här har jag kollat lite för inf och tips. Kan det vara något?
http://home.swipnet.se/~w-37570/keramik800.htm
http://www.viking.se/keramik-g25.html
Något som jag använt många ggr. för att få se hur keramiken såg ut på medeltiden, är att kol ai skolböcker. Där finns många bra bilder. och inf.
Inte för att jag vet om det är medeltida… men det kanske hade vart kul med en gropbränning. Att du arrangerar en i anslutning till marknaden. bränner den kvällen innan och öppnar den på en utsatt tid, förklarar osv för de som kommit för att titta. när jag gick kvällskurs avslutades alltid vårterminen med vernissage med det vi gjort under året. I samband med detta gjordes en pitfire, (med ved och tång och torra komockor. Vi hade sprutat kopparoxid på glättade föremål och det blev svart/gråmelerade och kopparfärgat på sina ställen.) och rakubränning. Folk tyckte det var kul och spännande att se när det öppnades, en liten happening som drar folk?
…eller bild-googla på "medieval pottery" …kommer upp massor…
Tack för bra svar! Har kollat webben och hittat en del jag kan tänka mig testa. Jag ska provdreja lite och sen bestämma mig om jag deltar i marknaden. En del saker liknar faktiskt sådant som jag gör…. kanske är man en människa formad av sitt samhälle?

Vill bara säga att nu har jag drejat och skröjat en hel del gejor. Kannor, muggar, supkoppar och ett par skålar blev det… Nu ska jag på saltkurs nästa vecka och bränner då en del av detta. Sen blir det askglasyrer resten, dvs det mesta. En matt brun/beigemelerad och en härligt 70-talsgrön.
Har valt att inspireras av keramik från England framför allt. De hade nämligen stengods senare delen av medeltiden och askglasyrer. Och i Tyskland brände man salt. De grejorna kändes som jag. Formerna liknar faktiskt en hel del Greklands antika former, vilka jag inspirerats av mycket i mitt skapande.
Bilder kommer när jag bränt klart… och när jag varit på marknaden den 26 juli. Den är är i Ornäs, Dalarna. Mitt emellan Borlänge-Falun. Där ligger Ornässtugan (Gustavas hopp genom dasset, ni vet). Och de firar jubileum i år. Därav en medeltida marknad. Känns kul och pirrigt nu. Vad ska detta bli??? Och kommer mina glasyrbränningar lyckas nu. Har provbränt glasyrerna, men man vet ju aldrig…

Låter kul! ser fram emot bilderna! Jag råkade anmäla mig till nåt liknande: Värmlands vikingating i Nysäter… där ska det bli vikingatida och medeltids marknad. De tyckte mina oranga saltgrejer var ok, så det skulle inte bli så mycket extra jobb utöver det jag redan har tänkte jag… sen kom det brev för nån vecka sedan om klädsel mm….. stod bland annat "inga klädsnitt från senare än 1100-talet slut"… och jag som hade tänkt slänga på mig min gamla linneklänning från indiska…. funderade på att hoppa av, men googlade lite på vikingatida kläder och det resulterade i att jag blev helt uppslukad av vikingatida klädsnitt…. och idag har jag sytt hela dagen och är nu redo för miss viking 2008 :-) blev riktigt nöjd faktiskt
(kan egentligen inte sy he he)
Man kan vara trashank oxå..potatissäck med läderrem runt magen..och barfota..
Jag har en nysydd kappa från medeltiden .Har snabelskor och bälte med väska från samma tidsålder i skinn…kan tänka mig att sälja detta..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Skitsnygg kappa Abbi.s!
Tackar
Ja, nu har jag varit på marknaden idag. Det gick ganska bra. Sålde en del, men det var ju sååååååå vaaaaaaarmt. Alla pustade och flämtade. Tur att Ornässtugan ligger på en udde med vatten omkring. Det fläktade och folk kunde bada. Jag med.
Här kommer bilder på keramiken. Vet inte om detta riktigt är min grej, men har nu i alla fall testat. Och kannformen jag jobbat med är ett frö att fortsätta med. Bägarna vet jag inte, får se.
Kul att se! gillar aska-grejerna!! Håller med om att det har varit vidrigt varmt! Jag och döttrarna har varit på vikingmarknad både lördag och söndag, som tur bredvid älven så man kunde svalka sig ibland. Idag hade vi även med en hink inne i "boden" med vatten som man kunde stå i :-) Affärerna gick väldans bra, vilket var kul. Hade med en låda med "fynd" = muggar som var antingen översaltade eller med lite udda lyster… gick som smör.. dessa vikingagäster hade klart en annan smak än "svenson-marknadsgäster". Men värmen var ju grym. Dessutom hade maken våran bil, så jag hade lånat bil av en kompis, …en svart volvo 245…. utan AC.. urghh!
Hm, ja värmen har varit olidlig. Många säger att det är detta de längtat efter. Men jag gillarf faktiskt lite kallare väder. Höst och vår är lagoma för mig. Kanske är det bättre med marknad då? Kul att det funkade bra för dig på marknaden. Fyndkord ska jag komma ihåg! Det var en bra idé.

Hade en stor trälår fylld med råge med sekunda keramik på med på senaste turneén. Snabbt blev jag av med rubbet. Folk älskar att "fynda".

**Var på ett medeltids-läger en gång och drejade gyckelkrus åt oss då, se bild om ni vill i mitt album. Färgerna ser lite blaskiga ut, de är bättre live.
**
#18 du har förvalt att begränsa tillträde till din sida. om du vill att alla ska kunna komma in och titta i ditt fotoalbum måste du ändra detta
#18 ja det vore ju tevligt att få se*L*

Va kul att de gått bra för trots värmen, man får verkligtn beundra de som kommer och går runt på marknaden, att de inte bara ligger i vattnet, nej fy för sådant här väder jag får huvudvärk direkt!