Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3041 ggr
troll
1

Sommarkurs - hur var det!

Nyss hemkommen från Mullsjö och raku-kurs med Anders Fredholm. En kurs jag varmt rekomenderar till alla som vill lära sig Raku, och som vill ha en inspirerande och trevlig vecka med massor av jobb! Vi har haft jätte kul och lärt oss massor. Några lite speciella saker med  just denna raku-kurs är att man får lärar sig att bygga en ugn och att denna är vedeldad. Dessutom pågår det sammtidigt, under veckan en rad andra spännande kurser på folkhögskolan vilket skapar en bra kreativ miljö och spännande möten. Och förstås, sist med inte minns, har vi haft en mycket bra och inspirerande lärare i Anders!
Gå kursen, men kom ihåg att den brukar vara fulltecknad redan 1:a dagen efter att katalogen har kommit ut, så fundera inte för länge!

/Marie

cupcake
0

Jag har också varit på kurs i raku fast på Kyrkeruds folkhögskola. Lärare var Karolina  Eriksson. Det var sju fantastiska dagar/dygn…  Otrolikt härligt att vara 13 deltagare där alla är så fulla av energi och skapande att man knappt vill eller hinner att äta. Vi provade också att göra glöd och pappers ugnar. Dit åker jag gärna igen.  /Susanne

sisela
0

Låter kul! Vad är glöd och pappersugn?

cupcake
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man bygger en bas av tegelstenar ,lägger på ett galler. Sedan lägger du ett nät runt hela basen och en bit upp, så att du kan packa ugnen utan att sakerna ramlar ur. När du har packat  kan man även ha i oxider+salt för att få fina effekter.sedan fyller man på med sågspån och ved.När det är gjort bygger man ett skal av lera och tidningspapper runt hela.Lite svårt att förklara.Du kanske blir klokare av bilderna.

Glödugnen bygger man av tegelstenar. Man lägger godset i botten fyller upp med sågspån och annat brännbart ,och ved ovanpå ,sedan gäller det att hålla igång ungnar så de inte slocknar.

cupcake
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg pappersugnen ut när den var färdigbyggd.

Godsagare
0

Läckert!

Har du nåt engelskt ord för pappersugnen? Eller är det helt enkelt Paper kiln?

Vore kul att se några av resultaten!

pyromanen
0

Nyss återvänt till normala världen (där det finns disk, tvätt, barn och överhuvudtaget annan sysselsttning än drejning) efter 5 dagars drejkurs "mera avancerad drejning" på Molkoms fhs med Steven Jones som lärare.  Förutom kursledaren som är suveränt duktig och inspirerande när det gäller drejning, så var det (enligt mig altså :-)) väldans trevligt att umgås flera dagar med likasinnade lergalningar (inklusive flera här från ifokus) :-)  

Kan varmt rekommenderas!!! Var tyvärr dålig på att fota, kanske nån annan har nån kul bilder på våra 120 varitioner på burkar med lock eller annat….

L.A.E
0

Vad kostar det att gå kurs ??

helenahenstedt
0

Finns det fler erfarenheter?

troll
1

Jag var också i Molkom och instämmer till fullo med dig pyromanen. mycket inspirerande på alla sätt och vis! Rekomenderas varmt! (#7) Priset för en kurs varierar ju ganska kraftigt men denna i Molkom kostade med helpension övernattning knappt 3000:- för 5 dagar om jag minns rätt(förtränger helst utgifter så fort de är betalda).

/Marie