Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 2500 ggr
Krukarin
0

Jag behöver pedagogisk inspiration!

Jag har blivit lärare! Jag ska hålla kurser på Medborgarskolan i höst. Jag har visserligen hållit i lite kurser förrut, men jag skulle bli jätteglad om ni som är vana kursledare kan ge mig lite tips! Hur brukar ni lägga upp kurserna? Hur anpassar ni kurserna till deltagarnas skiftande förkunskaper? Finns det det några särskilda prylar som är "lagom" svåra och roliga att tillverka? Och hur undervisar ni i drejning? Jag tycker det är jättesvårt att förklara och visa, det sitter ju liksom i händerna! Roligt ska det bli i alla fall!

Dessutom skulle jag vilja höra lite idéer om vilka olika teman man skulle kunna ha på keramikkurser, förrutom olika sorters bränning och så. Ljuslyktekurs? Smyckekurs? Temuggkurs? Jag får nämligen starta fler kurser om jag vill, bara jag kommer på nåt bra och hittar deltagare Skrattande

vitaulla
0

Hej Karin

Jag har själv prövat på att vara kursledare och det var för ungdommar. Det var jättekul. De första gångerna prövade vi på olika tekniker, tummning, ringning och kavling. därefter fick två elever åt gången pröva dreja, eftersom vi bara hade två drejskivor.

När vi startade upp kursen så funderade vi på olika teman, och varje gång skulle skapandet kretsa kring det temat. Det blev alla-hjärtans dag, jul, prydnader i trädgården, skålar, och smyckesdetaljer.

Vi blandade egyptisk fayjans (stavas det så??) och gjorde smycken av. För dessa ungdomar var det mycket att lära eftersom de var totala nybörjare, så de hade fullt upp med att producera, putsa, glasera. Vi hade tolv ggr, och de var nöjda eftersom mycket tid bara gick till att lära sig hantera leran i alla dess olika stadier i processen.

Jag tyckte också att det var svårt att förklara drejningen, men (jag känner alla barnen, så det var okej) jag visade genom att de höll händerna på klösen, och så la jag mina ovanpå, då de hade svårt att centrera, och det blev som en ahaupplevelse för dem, Jaha! är det så hör hårt man ska hålla, och vara styv i armbågen. Det var nog det bästa tipset, eftersom de som totala nybörjare hade svårt, armarna flängde runt drejskivan trotts instruktioner om hur de skulle sitta och hur de skulle göra.

Ett tips ialllafall är att dela upp kurserna inom olika teknikområden, eftersom det tar ett tag att lära sig dreja, så då är det ju bra att kunna få göra det varje gång om det finns möjlighet, samt att de som vill skulptera och dyl, kan ju hålla på med samma objekt i flera veckor innan det är klart.

Lycka till/!!! Vitaulla

Vavrakeramik
0

Hej Karin,

jaså nu ska du också bli kursledare, vad spännande. Något som jag märkt efterfrågan på o som inte finns så mycke är kurser där Barn och vuxna lär tillsammans. Det finns väl lite sånt i Gbg men kanske utrymme för fler.

Jag kör ganska fritt på mina kurser. Går igenom grunderna för de som är nybörjare de första gångerna. Gång ett: tumma o bygga på / ringla. Gång två: testa drejning (alla längtar till detta ju) o ev. hinna kavla. Gång tre: ev kavla samt beskicka. Därefter; små genomgångar efterhand behov finns tex dekormetoder, skulptur, göra öron, glasering, mer avancerade saker för de som är fortsättn.elever. Sen försöker jag hjälpa var o en individuellt med just det de vill göra eller ser ut att behva hjälp med. Går runt o e aktiv.

Med drejningen gör jag så att jag visar och försöker förklara. Sedan får de prova och jag hjälper hela tiden till. Visar o repeterar greppen. Låter ingen fortsätta göra fel utan säger till dem hur de ska göra. Lägger också gärna händerna på deras när jag hjälper dem att centra, talar om att det finns mer lera att dra upp, att de ska trycka hårdare, släppa försiktigare osv. Aktiv e ordet. O visa gärna igen för man glömmer.

Tema förslag; svartbränning e väl givet för din del, det är du ju en fena på. Kanske kombinerat med att ni gör ålderdomlig keramik med inspiration från gamla arkeologiska fynd (ta med massa exempelbilder).

Tänk efter på vad just du e bra på o bygg tema efter det.

Lycka till

Krukarin
0

Ja nån svartbränning blir det nog, om vi hittar nånstans att vara. Det skulle vara väldigt roligt att hålla kurs i, fast det känns lite osäkert när man vet att mycket kan spricka och så där. Det är ju inte roligt om deltagarna blir besvikna och lessna. Och det blir svårare att ha kontroll över bränningen när man samtidigt ska undervisa om vad man håller på med tänker jag…

Rozzy
0

Jag har jobbat för medborgarskolan i många år tills jag började köra egna kurser, det är roligare och ger mer i plånboken. har du egen firma kan du även fakturera mot medborgarfkolan då blir det mer pengar in.

Jaja grattis i alla fall, har kommer lite tips 

Tumma äpplen passar bra vid höst och jul.

Kavla vackra fat och göra tryck i passar alla på nått vis då man kan välja och planera sitt eget mönster.

Bygga pepparkakshus som ljuslycktor.

Tekannor kan vara crasy och udda går rigla kavla tumma eller trycka ut i skålar.

En bra sak är att de försöker fokusera på ett tema alla behöver inte ta samma det kan vara högst personligt men då passar allt ihop när terminen är slut. Diskutera glasyrer tidigt så du vet vad det gillar.

En hög kavlad vas (rulla ihop en tidning i)

Det är bra att dela upp drejigen i moment och steg printa ut bilder och sätt opp, sen hjälper det att hålla händerna på nybörjarens samt att du sitter bredvid och dejar sakta steg för steg med en-två elever bredvid.

Vavrakeramik
0

Hej Karin,

ni får gärna stå här utanför och bränna om ni vill. Kostar inget o tillgång till wc o pentry finns. Jag har ett oljefat också. Vi får väl köra en provomgång först i så fall. Hör av dej om det är intressant. Kram Helen