Glasyrlager till tusen ?
I diskussion, hävdar en återförsäljare av kakel, att "detta kakel" är glaserat 80 ggr. (i industritillverkning). Kan det vara sant ? 80 sprayningar då ?
Och om något är glaserat och brännt i ugn - är det då totalt färdigt - glasyren från att vara 'hälsovådlig' innan bränning blir helt "ohälsovådlig" på föremålen efter bränning ?
Så säg så säg…vad?
Hmm, för att först tala om att jag är okunnig om industriell tillverkning av kakel, så för mej låter det ju väldigt konstigt med 80 sprayningar? Tidsåtgången hade ju varit väsentlig om det ska in och sprutats så många ggr. Frågan är ju verkligen vad dom menar med 80 sprutningar. 80 snabba puffar på sprutpistolen, eller 80 ggr in och ut i sputskåpet? Kan ju egentligen betyda vad som helst?
Hmm, din andra fråga är svårare, hälsóvådligt som skulle bli ofarligt efter bränning? Ja vissa ämnen binds ju fast i glasyren, men vissa kan ju läcka ut t ex koppar som är välkänt att göra det i vissa glasyrer. Tänk till exempel också på de gamla blyglasyrerna som var hälsofarliga vid både användandet innan man stoppade in dom i ugnen, och även efteråt speciellt om man drack te med citron i, eller förvarade mat i kärlen en längre tid då kunde ju blyet läcka ut och orsaka blyförgiftningar.Det händer ju fortfarande då och då när folk köpt keramik från vissa medelhavsländer och tagit med sej hem. Så enbart bränningen i sej blinder inte ihop alltsammans tillsammans till en alltid ofarlig slutprodukt.
1. Låter konstigt…..be om en förklaring. Något missförstånd kanske…
2. Ja, om den färdigbrända glasyren är något så när stabil mot syror. Om däremot sura ämnen missfärgar glasyren, betyder det att ämnen från glasyren frigörs, och hamnar i…..ja… Lägg på en citronskiva över natt, så brukar det märkas hur syrastabil den är. Glasyrer kan också vara känsliga mot starka baser, och det märker man på om den gradvis bryts ner vid maskindisk.
Tack för svar. Ja ang. otalet lager glasyr så var det en hejdlös offert min syster fick på ett visst kakel inkl. uppsättning av kaklet, och ifrågasättandet av kostnaden gav detta svar att ett "sämre" kakelval endast bara glaserats ca 40 ggr, men detta fina kakel hade minsann glaserats - ja som sagt…80 ggr…,
'Citronprovet' var ju ett lysande enkelt test, skulle detta då tvärtom kunna skapa färgeffekter på vissa glasyrer, att t.ex lägga ner ett föremål i en skål med sallad, räksoppa eller, fruktsallad över en natt ? Finns kanske dom som gör så ?
Men då är det alltså enbart mat- och dryckporslin man kan råka "illa ut" av, -det är aldrig då så att ett 'konstverk' efter bränning kan stå och "osa" ut föroreningar i luften eller ge "effekt" på händer/skinnet när man hanterar det ? Ja jag vet kanske konstig fråga, men kul att dryfta i alla fall. En sur handkräm skulle ju då kunna ha effekt,? (sen har jag tömt ut denna frågetråd) Men med tanke t.ex på att föremål kan hålla på och knäppa länge efteråt så verkar det ju som om det kan "pågå" en hel del även efter en bränning.