reduktionstunna -raku
jag ska äntligen bränna Raku hemma hos mig!
imorgon söndag ska vi göra ett litet test för att se att allt fungerar och sedan är det full fart nästa helg
jag har en fråga om reduktionstunnan. min tunna är ett fullstort oljefat som vi har gjort ett nytt lock till - är den för stor? bör man kapa ner den en bit? blir det för mycke syre i den annars?

Det låter lite stort… beror ifs på hur stora saker du ska göra. Men kan du inte hitta lite kärl i olika storlekar att köra med?
/S
sakerna blir inte så stora men jag har lite dåligt med andra kärl att elda i- kanske det vore en idé att kapa ner tunnan till ex halva höjden. undras hur mycket syre elden äter……..
Ikea brukar ha lite olika behållare i metall, ex tunnor i olika storlekar . Jag använder flera av dom som reduceringsbehållare. Om du har ett riktigt stort kärl så tycker jag det funkar bättre om man har mer reduceringsmaterial i än vad man har i en liten behållare, om du förstår vad jag menar. Men jag kör med litet kärl till liten grej. Kolla annars på loppisar, den brukar ha massor av bra metallbehållare till en liten penning.

Gamla kaffe burkar i plåt brukar funka. Du kan ju också sprida ut vanlig sand, hälla sågspån på och sedan sätta ner behållaren över det du ska reducera.

Hej Pluppan, kul att du skall bränna!! Det e ju riktigt kul, men menar du att du skall elda i tunnan eller reducera i den? om du skall reducera kan det nog vara i största laget, om det inte e mega grejer du gjort förståss, man kan ju lägga i olika lager men risken e ju att de sjunker ihop och skadar varandra.
Jag använder oxå ikea tunnor och gamla konserverings grytor och div som loppisar har att erbjuda, det kan va bra att det e bra å ha en plåtbit som lock. Jag brukar använda både spån och sågspån att reducera i, bra att blanda. Lycka till med bränningen önskar jag bodde närmare, hade varit kul att titta.

jag har använt ett helt oljefat några gånger, funkar bra om du har ett bra lock. Det svåra är att få ur alla grejer, det blir ju ganska djupt och så blir hela tunnan full med rök. Så har du möjlighet så är det nog perfekt att kapa den.

Jag håller med Avalon, det ryker som ATTAN om man har stort reduceringskärl. Det kanske inte låter så farligt med lite rök… men när ögonen rinner och näsan nästan trillar av är det inte så kul att stå där i flera timmar.
Hej alla
Tack för alla bra svar. Jag har kört ett par provbränningar idag inför nästa lördag då det blir en heldag. Tunnan fungerade faktiskt bra fastän jag behöll den hel. Vi hade i mycke spån, ungefär halva tunnan full och då gick det jättebra. Vi får se om det blir någon justering efter man har fått prova den en heldag. Bränningarna vart det dock kattskit av
! Tror att våra gamla glasyrer har blitt dåliga eller nåt. Allting kokade!!!!! Vi blandade dock lite nytt och det funkade bra (provade bara på en grej).
Det är vällan bara att fortsätta att prova och prova och prova

Jag har oxså bränt Raku i helgen och jag fick problem med reduceringen det blev inte svart jag försökte med både halm och kutterspån, min teori är att det var lite fukt i för vi fick det ilnte att ta eld ordentligt eller så tog jag ur kärlen ur tunnan innan det var tillräkligt hett(det var visserligen helt rött men kanske det skulle sett mera vått ut) Vad tror ni jag gjorde för fel?
En fråga till hur mycket gas släpper ni på, svårt att förklara kanske men jag vart väldigt osäker skruvade på skruven hela tiden fram och tillbaka
#9, trist att höra att det inte blev bra. Om det var en vanlig krackelé glasyr eller en som ska vara glansig glasyr som du brände så kan man säga att den ska vara "spegelblank" på ytan för att den ska bli snygg. Alltså inte bara rödglödgande utan glasyren ska se utsmält och se glansig ut så du nästan kan spegla dej i glasyren. Låt det inte ta för lång tid mellan utplock ur ugnen och in i behållaren (= inte 200 smågrejer att plocka ur:) ) och ha torrt reduceringsmaterial så får du snygg reducering med mkt svart i.
Jag kör lite långsam bränning ca 45 min från start. Första kvarten lite gas på för att värma lite försiktigt, sedan ökar jag en del var 15-20 min eller så. Lycka till!

Pluppan
Glasyren ska "koka". Glasyren "kokar" först och sedan "sätter" den sig och blir som Lotta beskriver spegelblank.
men den överkokade och blev spetälsk

9, om det var bara själva reductionen du inte fick till så kanske det inte blev tillräckligt tätt i tunnan, halm och kutterspån kan bli lite luftigt. Jag brukar använda sånt spån som man har till hästar t.ex., alltså fint sågspån. Och om spånet redan är bränt så det är svart och man lägger ner en ny grej så funkar det inte bra. Spånet måste vara helt färskt så man få fylla på och byta det hela tiden.

#13 tack för svaret det kan nog tänka sig att det var på det viset får testa på nytt