Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 54994 ggr
pyromanen
0

Hur mycket bly?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket bly kan man egentligen få i sig från ett föremål? nån som vet?  Har ju hört talas om att folk blivit dåliga efter att ha använt föremål inköpt på semesterorten, kan det vara sant? Har det då varit konstigt mycket bly på grejerna eller var det så mycket på lergods-bruksgodset förr i tiden här också då man använde Blyglasyrer?  Kan man få symptom efter én användnng eller handlar det om långtidseffekt med upprepat användning av sakerna?

Sorterade foton från semestern och hittade denhär.  Vi gör flädersaft i en lergodsskål modell äldre som finns i stugan i DK… hade hjärnan avstängd under smestern verkar det som.  I flädersaft har man ju en massa vinsyre.. borde vara värsta tänkbara. hmm. Vi han inte dricka så mycket utan lämnade saften till de släktingar som skulle bo i stugan efter oss Skäms.

helenahenstedt
0

Så nu blir de blyförgiftade?Flört

Har hört att det är värst med grejer där man även använt oxider som koppar och kobolt. Tror inte släkten dör, ellre ni. Är du orolig så kan du ringa Livsmedelsverket.

Sagakeramik
0

Man kan bli rejält sjuk av att få i sig bly från keramik (och andra saker). Här kan du läsa lite till:

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=297342,00.html

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6235

lotta2
0

Ffa allt i kombination m koppar ökar blyutsläppet väsentligt. Om man är osäker så använd ej till mat alls. Om syror förvaras i matkärl och så lakas blyet ut ännu lättare. Så ex te m citron i en temugg är ingen bra lösning alls. Så var det ett problem med medelhavs inköpt keramik och det har inträffat förgiftningsfall i Sverige under senare tid genom det. Men man kolar inte av det direkt utan det lagras upp i kroppen, svår blyförgiftning ger väl bland annat svartnande tandkött vill jag minnas jag läst innan…

Vanja-K
0

Bly, ursch!  Farligt farligt!  Många många saker från andra länder innehåller bly. Överhuvudtaget vet man inte alls vad som finns i deras glasyrer. Det har faktiskt stått att läsa på senare år om folk i Sverige som blivit riktigt sjuka. Av att ha använt gods från utlandet. Visst man dör väl inte av att äta eller dricka från gods som innehåller bly, efter någon enstaka gång. Men vad som är allvarligt tycker jag, är att bly lagras.

LarsT
0

Jag reagerar lite på att det oftast pekas på "utrikes" keramik som har bly i sig, precis som om vi inte använder bly i Sverige. Den s.k. blysäkra glasyren går fortfarande att köpa här men det finns lite strutsmentalitet runt det hela, man förtränger det gärna.

Det är alltså fortfarande en hel del keramiker i Sverige som använder den s.k. blysäkra glasyren. Det sägs att den håller gränsvärdena under förutsättning att den inte har koppar i sig på nåt sätt men på vilken lera då och bränd på vilket sätt ? Den krackar gärna om ligger tjockt ( =snygg) och hur är det då med utfällningen ? Vissa kanske har en lapp där det framgår att grejerna inte lämpar sig för kontakt med mat men säkert inte alla … Jag använde den själv en gång i tiden i brist på alternativ och okunskap (försäljaren påstod att den var just "säker"), så jag kan förstå de som fortsätter men det känns inte riktigt rätt…

Det är möjligt att det finns mer bly i utrikisk keramik men man kan inte vara så himla säker på det alltid….

lotta2
0

JAg håller väl med dej Lars, blyfritt är definitivt klart bäst! Men kolla denna länken, det är inte alltför ovanligt att Grekland mm använder vanlig gammal blyglasyr fortfarande , inte ens s.k "blysäker"…Länk fr livsmedelsverket, undrar varför deras hemländer inte stoppat användningen mera där..

LeWE
0

Jag hade senast idag en kund som var orolig för bly. Jag har inte bly i mina glasyrer och sa det och dessutom är det väl så att om man bränner stengods försvinner ev bly då? Det är väl lergods som kan tänkas innehålla bly?

saltglazed
0

Vissa stengods glasyrer jag blandar har jag bly i. det påverkar glans och de färgande oxidernas styrka. Men de e bara prydnadsföremål jag använder bly i.

LeWE
0

#8 Men blyet försvinner väl ur godset om du bränner i stengodstemp? Eller?

saltglazed
0

Jag vet ej vad glasyrens sammansättning e när den är bränd. Endel ämnen e ju flyktigare än andra som bly. Men jag har glasyrer som jag måste ha bly i för å få rätt effekt molybdenkristaller ex. Jag har bly i en oxblod för å ge den där extra gnistan i färgen. Hade en kromtenn färgkropp som jag körde i bly i och fick bättre färg i. jag e inte rädd för hanteringen av det för jag jobbar med blyfritt självklart passar jag mej för å andas in det. Tog ut ett prov i förrgår en zink/barium bly grund med kopparoxid. bränd i 1250 den gröna e stark i färgen å glansen e så jag kan spegla mej i provet. nu skulle detta bli matt med kristaller i å det bidde det inte…..

saltglazed
0

Får ju tillägga appropå förgasning molybden förgasas tidigt tror de e 700 grader. Men hur kan den då påverka glasyren så som den gör en tanke bara?

LarsT
0

Min gissning är att om man har bly med från början så drar flussningen igång mycket tidigare och därför blir det mer Action mellan de ämnen som ska samverka med varandra under längre tid/temperaturspann. Även om blyet i princip har kokt bort vid 1250 så har det då varit med och bildat den glasyr som blev tidigare. Utan blyet hade det blivit en helt annan glasyr som kanske hade gått att få genom att bränna högre/längre men då hade andra ämnen redan gasat bort o.s.v. o.s.v.

saltglazed
0

Ja vad smart tänkt.