Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 13857 ggr
Lerklutten
2

Betong är jättekul!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ha något slags semesterprojekt utifall att vädret inte blir så vackert. I år fick det bli betonggjutning. Jag har gjort stora fågelbad, trampstenar, krukor och lite annat smått och gott. Det är jätteroligt! Jag trodde att det skulle vara kladdigt, tungt och svårt men det var lätt, kul och framför allt BILLIGT! Fort går det också, om man jämför med keramiken. Jag rekommenderar boken " BETONG SOM HOBBY", den ger inspiration och så kan man läsa steg för steg hur man gör. Toppen! Perfekt tidsfördriv för molniga dagar. Och så kan man njuta av sina alster i många år framöver…

—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram

Vanja-K
0

Ja, ibland är det kul med betong. Men inget går upp mot lera.Här är ett fågelbad som jag gjort. Tyvärr så rann betonmgen ut lite .Men ,vadå? Sedan gjorde jag en kula. Väger 90 kg.den kan ingen bära bort.

Vanja-K
1

Förlåt lerklutten, glömde säga vilket fint fågelbad du gjort!  Här kommer en bild på kulan.

abbis
5

va fina saker…vad hade du för form till kulan vanja?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vanja-K
4

Jag hade en stor gammal plastkupa från gamla gatulampor.Som sedan när betongen stelnat sågade försiktigt isär

VILL DU LÅNA DEN Abbis ?Efter ett tag so växer det lite mossa på den. Snyggt!!

cherie
0

Jättefint med kulan..jag blev oxå inspirerad av Ernst när han gjorde bänk av betong..vi ska göra det hemma nu till uteköket..en lite avrundad modell med rund diskho i..kanske kommer det bild på det så småningom..

JennyKrita
2

kulan var jättehäftig!!

Betong är kul, här kommer ett betongbidrag. Min egen AgdaGlad

Bregotta
1

#4 Om man gillar att det växer mossa, så kan man pensla med vanlig filmjölk, då kommer mossan snabbare (om man vill det och är otålig). Min mamma är trädgårdsfreak och gör så när hon vill att krukor och annat skall få lite mossa på sig.

Jag jobbar på en teknisk högskola. För ett antal år sedan ville man på en av våra institutioner få fler sökande till en sommarkurs i betonggjutning. Då  kom man lite långsökt på att marknadsföra den med - "Betong är sexigt" Fundersam!!!. Jag har ingen aning om huruvida söktrycket ökade eller ej. (kanske inte så konstigt att många finner det spännande… Cool)

JennyKrita
0

Sexigt…nja vet inte, har aldrig tänkte på det så…det är ju rått och häftigt med betong, kanske är det samma sak som sexigt !? Fundersam

Vanja-K
0

Tack för tipset om mossa, Bregotta

koko
0

Jenny Krita, vad har du använt för betong?
Har googlat och fått upp en fiberbetong som heter Emaco…
Vad kostar det och vad för slags köper ni?
Nyfiken på detta och funderar på att pröva när tid infinner sig (ha! vilket skämtSkrattande)

Vanja-K
0

Du JennyKrita, hönan var häftig med glasmosaiken!

Om man vill få det man gjuter lite mer stabilt så kan man lägga dit hönsnät mella betonglagren. Men det kanske ni visste?

JennyKrita
1

Jag använder vanlig finbetong, Finja tror jag märket heter som finns hos granngården i Tranås, den kostar knappt 70 kr för 25 kg.

I hönan har jag gjort en stomme med hönsnät först och sedan slabbat på betong, jag är rätt nöjd med den själv, om man nu får säga det Flört 

Har sett rätt häftiga grejer med fiberbetong men det har jag aldrig testat själv…får väl som sagt bli när man får mer tid….

Lerklutten
0

Åh, vad roligt att läsa att det finns fler dårfinkar som gillar betong! Själv kan jag inte sluta!

—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram

GuNi
0

Jag "puttar" upp den här tråden och undrar om det är någon som har gjort fler fina betongalster som ni vill visa?

RudeGirlPottery
2

Varierar mig gärna med betong. Det blir mest fågelbad av rabarberblad men även krukor, skålar, skulpturer, ljusstakar och annat. Jag har provat ormbunksblad också men det var riktigt jobbigt att få bort från betongen efteråt och gav ett plottrigt och rörigt avtryck. Jag kom över en gammal parabol och i den gjuter jag flata fågelbad/fat. Dessa formar jag som jag vill eftersom betongen är tillräckligt tjock. I några lägger jag mosaik vilket funkar bra. Om man är mån om att mosaikbitarna ska ligga stilla när man slabbar på betongen kan man ta en liten häftmasseklutt under varje bit. Självhäftande tejp funkar också men tejpen ger ett avtryck i betongytan. Eftersom betongen är ett så snabbjobbat material tycker jag att utvecklingen och experimenterandet går snabbare framåt än med leran. Annars håller jag alltid ögonen öppna när jag är på loppis. Där kan man hitta balla gjutformar.

Vad använder ni för fett förresten när ni smörjer formarna? Ibland tycker jag att olja är för flytande. Skulle vilja ha något i stil med vaselin men det säljs ju i så små förpackningar.

drake3
1

hej

Om man vill ha vaselin på händerna när man jobbar i betong finns det enkilos burkar i välsorterade färgaffärer. Tror att elektriker använder dessa när de drar kabelgenomföringar.

Vill man göra klot i olika former är det bra att gå till loppisar och köpa barnbollar och gjuta i dom.

Ulla
0

Tänk så man kan ändra smak. Nu tycker jag att betong är vackert, förut så var det nog bland det tristaste jag visste. Ännu en sak att prova på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Har också funderat på att prova betong nån gång, vore intressant.

Rozzy
1

Gillar betong men är vansinnigt trött på alla rabarberblad det har blivit en invasion. Ta inte illa upp de är vackra naturen som formgivare är underbart.

Själv är jag inte på gång med så kreativa saker har tillverkat det jag behöver i trädgården stepstones, kantsten och fågelbad med svart skiffer flis. 

Om man vill använda fria former och inte guta så mycket finns det betong som är mer plastisk, liknar mer lera i konsistensen så man kan bygga fritt. Jag har aldrig provat denna typen av betong men den sägs vara lättarbetad.

Är det någon av er som har testat denna?

Bregotta
0

Nix, inte testat men är jätteintresserad! Vad heter den och var får man tag i den???

Rozzy
0

Jag vet inte såg det på tv en gång när de byggde en damm.

maomi
1

Tänkte sprida lite julstämning i betong.

Jag gjorde en adventsljusstake i betong. Fyrkantig och enkel men den har funkat finfint hela december

/Åsa

A-Ch
0

Kul att läsa alla inlägg om betong. Har själv provat göra fågelbad av ett babybadkar, gick jätte bra och fint blev det.

A-Ch

Ulla
0

Nu har jag köpt boken "Betong som hobby". Det verkar ju inte så svårt det där :)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rozzy
0

Vilken mysig bild maomi! Häftig ljusstake, hur fixar man den med hål för ljusen?

maomi
1

Jag sågade av rundstav som jag sedan tejpade runt med packtejp så att den skulle få en glattare yta. De små stumparna skruvade jag sedan fast i botten genom träskivan. Det fungerade ganska bra, men eftersom vattnet trängde in i rundstaven svällde den upp, men efter ett par dagar så hade vattnet avdunstat så att rundstavarna gick att dra ur.

God Jul/Åsa

Rozzy
0

Tack

mariacot
4

Hej!

Här är min sommarkatt,byggd med EMACO s88c ,"skulpturlbetong"(Finns på MODERN BETONG i Täby) på 4mm ståltråds och frigolit -stomme klätt med hönsnät.

pyromanen
0

#28 Vilken katt!

Hur är det att arbeta med tycker du?

Är det mycket dyrare än vanlig betong?

mariacot
1

#29 Tack

Den är dyrare, men man kan lättare bygga lodrätt(på stomme),man kan fortsätta bygga på den redan torkade betongen om man blöter den först,och själva "massan" kan man använda i flera timmar(blir den torr blöter man den en aning så att den blir smidig igen!)Man skall blanda den så tjockt att det bildas en "solros" i hinken när man blandar med betongvispen o borrmaskinen.och tar man lite i handen skall man kunna forma den till en smidig sammanhängande boll.

abbis
0

låter skit kul…häftig katt…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

28, Underbar katt Maria!! Ska nog be byggfirman beställa in lite sådan betong åt mej…

Hubert
1

Vilken kisse, sån kanske jag inte är allergisk emot heller!

anbra
1

Är det mycket besvär att beskriva kortfattat hur man gör ett fågelbad i betong av rabarberblad ? (Har inte boken och skulle vilja gjuta ett till helgen)

cheranina
0

Googla på fågelbad och rabarber , så finns det många sidor t ex på www.hasselforsgarden.se, där det finns beskrivningar.

Nina

anbra
0

Tack!

Det finns hur många beskrivningar som helst, bara att blanda och gjuta!

doradora
0

Förra året grävde jag ut i gräsmattan för en damm. Jag kom inte längre än så. Min plan är att använda all kasserad keramik, göra småbitar och lägga in i betongen som mönster. Kanske jag kommer vidare i sommar…….

Fyrabenochensvans
0

Hej Alla här på Keramikfritt!  Av en slump hittade jag den här underbara sidan iFokus!  Jag tycker det är kul att gjuta olika föremål i betong och jag betraktar mej som en glad amatör i ämnet!  Att kunna skapa en skulptur i betong är nog mitt nästa mål!  Kanske är det någon här som har några tips till mej om hur jag skall gå tillväga?    Skickar med en svamp som kom till förra hösten…

Fyrabenochensvans
0

och en tulpan…