Raku i micro
Jag var på kurs för några veckor och fick tips av en tjej om en bok som hette Rakuvaria. i den fanns bland annat beskrivning av hur man gör någon sorts miniugn som man kör i micron och som kommer upp i så hög temperatur att man kan använda den som rakuugn, smälta glas i mm.
jag har letat efter boken och mer info, men hittar ingenstans. Är det någon som känner till detta? Det låter otroligt men har hittat lite saker här och där på internett, någon hade smält metall i en ombyggd mickrougn mm. Jag offrar gärna min gamla micro, men det känns lite farligt så en beskrivning eller instruktioner vore ju bra.

Jag kan inte tänka mig att en vanlig micro kan komma upp i dom temperaturerna så det är säkert någon säkring eller annat som måste bort först så tempen kan stiga "för mycket". Kanske något för en elektriker ??

jag har fått det beskrivet för mig men väldigt luddigt. En behållare av fiberväv penslas invändigt med någon blandning som isolerar och koncentrerar värme, tror blandningen innehöll någon metall eller annat ämne som microvågorna filtrerade igenom och omvandlade vågorna till värme.
Det låter osannoligt att det skulle funka, men det vore ju häftigt om det gjorde det, enligt tjejen jag pratade med skulle det fungera, och vara ganska enkelt att göra en "microkeramikugn" själv.
Sök på rakuvaria på nätet, så kan du köpa den direkt av de keramiker som har skrivit den. Dom är hollänska. Det tog tid innan jag hittade den men den finns nånstans på nätet. ska försöka kolla var.
Jag har köpt min bok hos Cerama, den är väldigt trevlig att läsa.

tack MiaTua för länken! Skall kolla med cerama först om de har den