Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1405 ggr
AnnaTH
0

bollspruta och kadmiumgult

jag har två små projekt på gång:

- en skulpterad stående figur med stora vingar som jag vill glasera på framsidan av vingen med vit blank stengodsglasyr och sedan dekorera med tjockt koboltblått prickmönster i bollspruta. På baksidan vill jag bara ha vitt utan mönster. Visst måste jag måla på den vita grunden först och sedan dutta ovanpå detta med kobolt? Finns det några problem/risker - det kanske blandar sej totalt och flyter ihop etc.? (Jag blandar ut mitt koboltpulver med lite transp.blank glasyr)

- hur ska jag få min gula färgkropp att bli riktigt kadmiumgul och krämig? Jag har färgkropp från Lars Tärn i färgen "kanariegul" och har bränt några färgprover men vill att det ska spraka om färgen! Vad händer om jag tar ett uns av den röda färgkroppen i?

Hoppas någon vill engagera sej fast vädret är fint ;-)

helenahenstedt
0

nu är det kväll och solen borta!

Har varit med om att koboltblå prickar flutit ut i den vita glasyren, antar att det beror på bränningstemp, det här brändes i 1280 grader. Men annars verkar det minst pilligt att helmåla vitt först och göra prickar sen.

Är inte så haj på färgkroppar, men en spontan fråga är: vad har du för lera.

En uppmaning är att fråga LarsT, han brukar ju vara mycket hjälpsam här!

LarsT
0

Blanda lera i det blå, ju mer lera desto mindre blödning. Prova 10-20 %.

Generellt med färgkroppar så kan det bli lite olika utslag beroende på hur den transparenta glasyren är beskaffad så prova gärna med några olika glasyrer. Inte riktigt säker på vad du menar med "krämig"… Den kanariegula är väldigt rent och neutralt gul och visst kan du prova att blanda i pyttelite röd som experiment. Alla kroppar är blandningsbara med varandra precis som oxider.

Är du ute efter sprakande färger är det en fördel att inte bränna så högt. Även om en färgkropp klarar 1300 så blir det inte lika stark färg som i 1100, det gäller alla färger i princip.

AnnaTH
0

tackar tackar för tipsen :-)

jag har redan sabbat den gula genom att ta i lite för mycket röd (tror jag) men ska provbränna så får vi se

lera i kobolt var jättebra - egentligen självklart när man tänker på det - då blir den ju trög och bra

ska snart maila in en ny beställning till dej Lars - fler färgkroppar och mer transparent glasyr så jag kan testa! Men jag behöver nog använda recept….som det är nu gör jag allt på känn och kan inte upprepa lyckade blandningar…så vad behöver jag mer? En digital våg kanske? Något annat…?

saltglazed
0

jättebra är att ha en lista på i vilka glasyrtyper färgkroppar trivs bäst i.