Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1761 ggr
MaddeS
0

Hur bränna burkar?

Har gjort några burkar i stengods och har nu skröjbränt dem.

Men hur bränner jag dem i glasyrbränningen?

Måste jag bränna locket i/på burken? (I så fall kan  jag ju inte ha glasyr på burkens kant och inte hela locket, vilket jag tycker blir fult!) Eller kan jag lägga locken bredvid burkarna? Men är det då inte risk att locken "slår sig" och inte passar burkarna?

Eller finns det ytterligare någon variant?

Behöver verkligen tips för jag vill inte chansa och sabba burkarna för det tog en himla tid att bygga dem!

pyromanen
0

pensla kanten på burken och locket (där det är kontakt mellan de två) med aluminiumoxid och använd en glasyr som inte rinner, då kan du bränna burkarna med locket på.

MaddeS
0

Dum fråga igen Skäms menar du Pyromanen att jag kan pensla aluminiumoxid utanpå glasyrskiktet?

Eller skall jag förrst svampa bort glasyren och sedan pensla aluminiumoxid? Men räcker det i så fall inte med att bara svampa?

pyromanen
0

Ingen glasyr mellan.  Kan kanske räcka med att bara svampa. Andra kan säkert detta bättre än mig, jag saltar ju allt och då behövs alltid aluminiumoxid.

LarsT
0

Om du har vax eller latex på ytorna som ska ligga ihop innan glasering brukar det klara sig utan aluminium men svampar du är det svårt att få det helt lerrent och då bör du ha aluminiumoxid eller hydroxid - kvittar vilket. Rör glasyren på sig minsta lilla kan ytspänningen göra att den sugs in i skarven om den får kontakt.

abbis
0

Jag svampar alltid ..ingen aluminium här inte ..sällan det fastnar.Däremot så sitter locket rätt hårt när man får ut den ur ugnen och man får knacka lite för att det ska lossna…fult vet jag inte om jag tycker att det är för det syns inte förren du lyfterpå locket*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Lilja
0

Jag tycker det är snyggare om kanten är oglaserad. Dessutom får du bättre passform om du inte glaserar kanten.