Miniugn undrar sitt värde?
Hej alla,
Jag har fått ett erbjudande på en begagnad keramikugn i miniformat - jag menar verkligen mini! Innermåttet är inte större än en skokartong - för barn!
Den lämpar sig bra för glasyrprover, två muggar, en mindre vas etc.
Jag vet inte märket mer än att det står Sintring Keramik (Uppsala) på "etiketten" gissningsvis leverantörens märke.
En automatik lär ingå i det totala priset på 3.000 -3.500 kr.
Jag tycker det är mycket pengar för så begränsade möjligheter …
Vad tycker ni?
Lisa/amatör och lycklig med snart egen keramiklokal!

Hej
Själv tycker jag det låter väldigt dyrt för en ugn som inte är större än en barnskokartong.
Det finns fler ugnar i ungefär samma prisklass ute på blocket som är större och ser ok ut.
Du vill väl ändå göra saker större än två muggar? eller?
Om man bara gör smycken eller små pärlor så ör ju storleken helt ok, men vill man göra lite större grejer än det så kommer man nig snart att ångra att manköpte ugnen. Sjölv priset är ju kanske dyrt, men om det är med automatik så kostar en liten ugn ju nästan lika mycket att tillverka som en lite större och blir ju ganska dyr den med. Men jag håller med Sagakeramik, fortsätt leta efter en lite större ugn som du kan växa i ett tag. Har du åndå snart en lokal dessutom så vill du ju göra mer än pyttesaker?
Ifall man som jag har en 200-liters ugn och därmed inte bränner så ofta, då skulle den lilla kunna vara som ett komplement.
Nu testar ju jag både den röda stengodsglasyren och ljuslyktor i pappersporslinslera, då blir det dyrbara tester om jag skulle köra hela stora ugnen med dessa få alster.
Som enda ugn, då håller jag med ovanstående.
Som ett komplement, då bestämmer nog din plånbok och utrymme i din verkstad.
Om automatiken är bra då är det ett mycket bra pris, en automatik kostar massor och den borde du kanske kunna använda till en större ugn om du byter upp dig? (Slänger ut det mer som en fråga till er som kan mer om ugnar…)
Du kan få köpa min mini ugn för 1000:-
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag köper gärna din miniugn för 1000 lappen om busan drar sig ur :P perfekt med en sån liten ugn om man ska fusa glassmycken eller göra silverlera.
håller med om komplement ugn om man har en större då är det värdefullt att prova innan man bränner i större skala. men då ska man helst också kunna koppla om samma automatik till dessa. har själv en som e mindre än en skokartong.
Ah, jag gissade att ni skulle avråda! Tack!
Automatiken kändes heller inte som ett säkert kort, det skulle säljaren kolla med en elektriker om.
Abbis, tack för ditt erbjudande! Vore det inte för avståndet (jag bor i Göteborg) så hade jag tittat närmare på den.
Minx, den är din
Det brinner inte i knutarna efter en ugn (även om jag idag skrev på kontraktet på en källarlokal i samma hus som jag bor i!) och visst vill jag bränna mer än två muggar så jag kollar blocket varje dag efter en större ugn.
Jag återkommer i ny tråd om frågor hur jag bäst miljömässigt skall inreda min verkstad.
Tack igen!