Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1444 ggr
Ulla
0

På jakt efter en rakuglasyr

En av mina kompisar är på jakt efter en rakuglasyr som heter Piepenburg multicolor glaze eller något liknande. Jag tror att det är ett amerikanskt recept, så det borde finnan i någon bok från den delen av världen.

Någon som råkar ha det receptet? Min kompis kommer att bli dig evigt tacksam, och jag med. Kyss

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pluppan
0

I boken raku-john mathiesson så finns två recept med från Robert Piepenburg. han sprutar på sina glasyrer. 1024-1038grader

Piepenberg patina (ser gråvit ut, som vitt damm utan krack det var nog inte den hon menade men den ser fin ut så jag skriver ut den iallafall)

• gerstley borate 4
  • bone ash 3
  • Nepheline syenite 2
  • copper carbonate 1

Alligator (blandning av brun,guld,beige,grå som skimmrar)

• gerstley borate 4
  • bone ash 2
  • nepheline syenite 1
  • copper carbonate 1

tja, kanske var det någon av dom, kanske inte .Annars har han skrivit egen bok om Raku som heter Raku pottery (kommit ut 1972 och ny upplaga 1998) där finns säkert flera recept men den boken har inte jag. Om någon testar någon av dessa recept ovan får ni jättegärna skriva in hur det gick.

Vill slå ett slag för att skriva in rakurecept eller metoder då ni blivit extra nöjda och då gärna lägga in en bild. (ex. som under rakuglasyrer från färdig bas)

/Mariana

lotta2
0

Det är säkert Piepenberg patina hon letar efter, eftersom den glasyren brukar ges med hans namn i, men denna är väldigt metallisk i skimmret. Är det det som hon letar efter, en metallisk mångfärgad ? (jag bränner den lägre än 1024 och får fin färg på den.)

Men Piepenburg, han är ju pappa till flera glasyrer så är det inte den mångfärgade ovan så fortsätter vi leta…

Ulla
0

Ja, det låter som om det kan vara den. Boken av John Mathiesson har jag själv gjort reklam för här i forumet, så det var slarvigt av mig att inte titta där först innan jag frågade.Generad Jag får försvara mig med att det inte är jag som är mest ivrig att hitta receptet.

Tack för svaren lotta2 och pluppan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pluppan
0

lotta2- har du någon bild på föremål där du använt piepenberg patina? speciella trix med den för att få den att funka bra?

tänkte blanda den själv snart….

lotta2
0

Ja, bild ska jag försöka ordna, men kameraprgrammet  har ett eget liv… Ett  tips är att det ska på ett ganska tunt lager glasyr, inte ett tjockt lager.