Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 1992 ggr
guldsand
0

Grupp som vill arbeta med lera

Hejsan allesammans!

Jag och en tjej ska vara handledare för en liten grupp (8personer) som vill prova på att jobba med lera. En i gruppen fyller år så detta ska vara som en födelsedagspresent från de andra plus att det blir en kul grej för allihopa.

De ska vara med oss i ungefär 3,5 timme. De vill prova på drejning men eftersom vi endast har 4 skivor så får vi ta det i omgångar. Under tiden den ena delen av gänget drejar så måste vi hitta på något för den andra delen att göra. Vad kan vi hitta på då?

Nu undrade jag om någon har förslag på något de kan göra tillsammans som födelsedagsbarnet kan få ta med hem. Ska jag och tjejen göra något som de kan dekorera tillsammans? Är tacksam för alla förslag.

Tack på förhand

/Guldsand

Freja15
0

De kanske kan ringla en vas tillsammans, alla får ringla en bit var så som de vill. Det kan bli en spännande skapelse *L* Eller så kan de tumma varsin skål eller kavla något. Det finns ju tusen saker att göra förutom att dreja. De kan skulptera änglar…Glad

Rozzy
0

Göra en relief med en berättelse om födelsedagsbarnet.

pluppan
0

en stor spegelram som alla kan dekorera en bit på

feiner
0

#3 vilken bra idé. Jag tänkte föreslå något med ett tema exempelvis kärlek. Ett sånt begrepp som kan tolkas hur som helst, men spegelram låter bra det måste jag komma ihåg.

Maja-LenaH
0

Man kan göra en väggmobil - var och en gör sin bit som födelsedagsbarnet får montera ihop (glöm inte att göra hål …)

Maja

Vavrakeramik
0

Jag hade en grupp nuligen. Födelsedagskvinnan fick kavla ut ett stort fat som alla sedan hjälptes åt att glasera var sin del av. När all dekor var klar så skålade vi till fatet genom att lägga rullade handukar under kanterna. Blev kanske lite plottrigt men med en enhetlig glasyr blir det nog bra. Samtidigt som alla dekorerade en i taget så fick alla dreja. De turades om.

mangobango
0

Mitt förslag är fråga gruppen först vad de vill göra. Om de inte har något eget förslag så kom med olika ideér som de får välja mellan. Min erfarenhet som lärare är att människor har många erfarneheter att utgå ifrån och någon tanke om keramik lär de ju ha eftersom de bokat er. Människor blir oftast mest nöjda om de får skapa utifrån egna önskingar, då blir det meningsfullt för dem. Att  som kursledare själv innan bestämma fullt ut vad andra kan tänkas gilla är svårt. Ladda med flera ideér att föreslå så deras fantasi kommer igång. Var sedan deras bollplank, ni är mer erfarna och kan handleda. Jag tycker det bästa är när man som kursledare fungerar som vägledare och inspiratör, inte den som bestämmer vad som ska göras. Det kan ta dö på motivationen hos deltagarna.