spill av gjutlera
Vad gör ni med gjutlera spillet?
Kan man bara torka och blöta upp det igen eller måsta man tillsätta vattenglas och soda igen?
Någon som vet?

Bra fråga!
Jag har malt sönder spillet (bultat sönder de torra bitarna i en plastpåse och sen malt dem i en äppelmoskvarn) och bara blandat det på nytt med vatten. Det fungerar nog, men vill inte bete sig riktigt som det ska. Kräver MASSA vatten för att inte bli för tjockt. Då jag på orginal pulvret blandat 5kg pulver och 2liter vatten , krävs nu snart dubbla mängden vatten vikt av återanvänt pulver för att det inte ska bli alldeles för tjockt. Varför blir det så?
Är Dolaflux samma som vattenglas?
s.
jag minns inte exakt men jag har för mig att man kan blanda i använd slamma med ny upp till max 30%.
Alltså inte bara gammal slamma. Har du redan haft i "för mycket" vatten i den gamla kanske du måste räkna om orginalreceptet eller helt enkelt slänga den?
Men först måste du nog invänta svar från gjutgurusarna här eftersom jag inte gjuter själv (har försökt) utan hittills bara gått en kurs för ngr år sedan.
Är nyfiken själv på hur det ligger till…
Här finns säkert många uppfattningar, men att "smyga tillbaks" upp till 10% gammalt i det nya, brukar gå bra. Kanske mer i en del fall…
Jag har hört att leran till och med ska bli bättre om man återanvänder den, alltså bara gammal lera och vatten ska bli strålande.

Jag återanvänder min gjutlera som jag köpt färdigblandad, det har inte varit någta problem i bränningen däremot undrar jag om det är därför det blir ojämt ibland när jag gör gjutningarna.

Tack för svar men sätter ni till mer vattenglas och soda eller bara blöter upp den?

På skolan säger de att max 50% av gammal gjutmassa, som är uppblöt, dvs torkad först och uppblöt sedan, tror att det varkar vara bra så.

Hej jag skrev tidigare att jag inte haft några problem med att återanvända min gjutlera men nu har problemen kommit….fick ut mina skålar sönderspruckna ur glasyrugnen. Detta är lurigt, vore bättre om de sprack redan i skröjen så man slipper göra onödigt jobb :(
Så det stämmer nog att man kan smyga ner lite spill i sin färdiga gjutlera men att bara återanvända gång på gång som jag har gjort funkar alltså inte tillslut även om det verkar som att man kan återanvända ganska mycket.

Jag har också haft problem med mina luftfuktare att de spruckit i glasyrbränningen. Men jag fick det förklarat som att handlar om att glaseringen krymper mer än leran i nerkylningen. Så därför har jag tunnat ut glaseringen så mycket det går och höjt temperaturen i ugnen med 30grader (lergods 1020 till 1050). OCh då har jag fått det att fungera. Men vet inte om återvinning av gjutlera också påverkar? Kanske på nått vis.