Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3522 ggr
Sagakeramik
0

Färgade insidor

Det har pratats mycket här om att inte använda färgade glasyrer på insidor av bruksgods.

Jag hittade den här på Indiskas hemsida och skulle gärna vilja höra vad ni tror om den:

http://indiska.com/data/product/images/XL/2317_2008912715395594998.jpg

lotta2
0

Tja, som vanligt kan man ju sällan säga något om ev giftighet enbart genom att titta på godset, men det finns ju färgkroppar mm där det ex kadmium ska vara bundet i sådan form att det blir i princp ogiftigt. Men som sagt med all annan keramik än den man tillverkar själv så vet man ju inte vilken sort dom använt, om det är en stabil och säker glasyr etc…Så jag hade inte köpt den eftersom jag av princip enbart köper keramik med vit insida. Om jag inte gjort den själv och vet vad som finns i blandningen.

Jag vet inte vad som gäller för importerad keramik och om det äverhuvudtaget testas, det regelverket känner jag inte till. Men jag har sett bland annat krackeleglasyrer på Indiska som varit så krackelerade att bitar av skärven nästan släppt när jag petat på den. Då undrar men ju hur bra det kan vara…Förutom ohygeniskt så otrevligt att få loss små bitar av koppen till frukost téet. Men det är ju ännu värre om något skulle vara giftigt såklart…

Lika jäkligt  är dekalmodet som nu är så populärt vilket innebär att många numera sätter dekalerna på INSIDAN av sina muggar mm. Hu, eftersom massor av deklarer fortfarande framställs av blyfärger är det inte något alls som jag skulle vilja sitta och dricka mitt morgon te ur. Om man inte kollar med sin försäljare av dekaler att dom använder blyfria färger i sina dekaler  och sätter som på insidan av ett bruksföremål (eller på utsidan så läpparna vidrör det) så anser jag att man är ansvarig för ev blyförgiftningar personligen eftersom man inte tagit sitt ansvar som keramiker att kontrollera varans ev farlighet. På många av ldekalevantörernas hemsidor står det en liten fotonot ibland om att dekalerna ej ska användas till matkärl och enbart i dekorativt syfte….Dessutom luras många hobbykeramiker att tro att det är helt ok att sätta dekaler överallt och kanske inte kollar upp sina dekaler alls.  Jag tycker detta är läskigt. Sorry Sagakeramik, bara en liten utvikning. Kunde inte låta bli, ;D

Sagakeramik
1

Jo, sant att man inte kan säga så mycket. Det står på Indiskas hemsida att de är testade för bly och kadmium men inget annat.

Det är väl mest Maria som använder dekaler på insidan? Jag har ifs hittat äldre keramik där dekaler används på insidan också som här:

http://fashionflyer.blogg.se/images/2008/secondhand2_1208010521_3910892.jpg

lotta2
0

Nej,  i det var inte henne alls som jag tänkte på. Jag har säkert sett minst ett 10-12  keramiker sätta en dekal både på insidan och i muggar på botten mm. Så om det är 10 keramiker som gör det så är det nog ett flertal hobbykeramiker som blir inspirerade. Har sett på mindre marknader osv…dom jag pratade med förstod inte vad jag menade. "  Nej, dom kommer från en fabrik" Jag bara bestöller dom via nätet" Nej, det är stengods….*suck*

Sagakeramik
0

Ojdå, har du sett så många?!?

Tycket det var mest underligt med hennes saker eftersom hon blivit lite semikänd för just dekaler på insidan av sina saker. Verkar ju inte som så många bryr sig , varken folk eller återförsäljare.

Hehe…när jag köper Barium kommer det också från en frabrik;)

pyromanen
0

Tycker inte det ser så aptitligt ut med den röda insida!

MariaLiliegren
0

Hej! Läste just inlägget,där min keramik nämns. Vill därför bara tillföra att mina koppar är testade och godkända enligt de gränsvärden som finns för bly och kadmium. Mvh Maria

lotta2
0

Vad intressant Maria. Var det väldigt dyrt för dej att göra detta testet?  Håller annars med blyfritt är ju absolut bäst!

lotta2
0

Måste lägga till att jag tidigare fick en prisuppgift av lett abb i Sverige för att testa min keramik och det var så skitdyrt att jag baxnade. När jag mailat och kollat med mina dekalställen så skriver dom att deras dekaler kan innehålla bly etc, och att man i USA i järnhandeln kan köpa ett enkelt kit att kolla att sin ev blyläckage ligger inom inom godkända nivåer. Verkar ju som om testet är väldigt enkelt i sin natur och då ser jag det som ganska konstigt att det här i Sverige tas en skithög avgift för ett så enkelt test…?

Sagakeramik
0

Det lät ju smidigt med ett sånt test. Nån som har hört talas om något liknande i sverige?

MariaLiliegren
0

ALS Scandinavia gör tester,Luleå. Har för mig det kostade nåt på 600 kr per test. De har olika tester man kan göra, den jag gjorde är för bly o kadmium. Det testar med urlakning dvs kall vätska i 24 timmar och kokning - koppen kokas och man mäter värderna i vattnet, antar jag. Men ja - alla keramiker borde testa sina produkter, det finns en massa saker på marknaden som kan bli giftigt i slutprodukten om det behandlas fel i tillverkningsprocessen. Dekaler på insidan eller inte (förutsatt att det är ok enligt testerna!) är en smaksak och inte minst en kostnadsfråga, dekaler är dyrt vilket ju också smittar av sig på slutpriserna, tyvärr. Mvh Maria

lotta2
0

Hmm, betydligt billigare summa än vad jag fick reda på. Det lät ju bra det!  Håller med att så länge man har en massa konstigheter i sin glasyr som kan vara potentiellt riskabelt för hälsan så bör man testa sin keramik. Inte minst för sin egen sinnesros skull.

Gör du tester då på varje ny dekalsort som du köper in?

MariaLiliegren
0

Om "innehållsdeklarationen" på dekalerna förändras så bör man givetvis göra ett nytt test. Vissa färger undviks helt pga höga halter av tex kadmium. Jag har bara en sort som jag använder på insidan och det är den som är testad tillsammans med min glasyr.

abbis
0

"12 Du säger att dina muggar klarade gränsvärdet för bly alltså fäller dom lite bly men inte tillräckligt för att inte bli godkända.Fattade jag rätt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Vad ligger numera godkänt gränsvärde för bly på? Interssant är ju att olika länder har olika nivåer också.

MariaLiliegren
0

Det finns tre olika gränsvärden beroende på vad produkten ska användas till. Livsmedelsverket har all info om hur tester ska utföras och hur gränsvärderna ser ut. Jag sitter vid "fel"dator och har inte tillgång till mina papper just nu, så jag får isåfall återkomma med rätta siffror för de olika testerna.

Angående mitt test. Ja, den är godkänd enligt de regler som finns, ja det förkommer en liten fällning - men det ligger under gränsvärderna, som är låga i Sverige. Visst skiljer det sig mellan länderna,såsom många andra gränsvärden  och regler är olika. Sverige har bra koll på dessa sakerna, danmark likaså - där är det vanligt att man ser testresultatet hängandes i butiken så kunderna kan se att keramiken är godkänd.

Mvh Maria

lotta2
0

Ja, Danmark är bättre på det, det har jag också sett när jag åkt runt och kollat där. Så borde det vara här med, att man tog prover på sina glasyrer då och då. Och det borde vara billigare här också. Säkert billigare i Danmark. När jag snackade med dom på det labbet så sa dom att det var oerhört få keramiker som ens frågade efter tester för keramik här därför är det säkert dyrare  pga det. Kanske skulle man lämna in i Danmark i stället…

I många glasyrer som innehåller olika saker som litium, krom mm så läcker det ut små mängder även om glasyren är bra beräknad och då är det väldigt små mängder som läcker ut, en sämre sammansatt glasyr kan då släppa ut mer såklart. Men det kan vara minimalt läckage, men ändå ett visst läckage. Så för att vara helt säker ofärgad insida…Flört hehe…

MariaLiliegren
0

En tanke omkring insidorna och att använda dekaler där…. Inläggen här (och i tråden,glasyrnoja) fick mig att tänka, först blev jag faktiskt arg över att nämnas med hela namnet (det är ändrat nu, tack) men sen har det också fått en positiv effekt hos mig. Eftersom diskussionen finns, både här och hos kunder och återförsäljare - som är väldigt medvetna, är det ett problem. Problemet ligger i att nån har godkända testresultat och nån har inte gjort några tester alls. Ur kundens synvinkel - hur ska de veta vilka som är ok och inte? Så räcker det inte alltid med att jag vet att de är ok eller att jag säger det till återförsäljare osv, inte om det finns en generell nervositet. Därför finns all anledning till att tänka nytt och göra ett alternativ. Hela diskussionen fick en inspirerande effekt, vilket jag tackar för - en ny kopp ska provas fram,med renare insida. De "gamla" finns kvar för dem som hellre vill ha den, men viktigt är att alternativ finns.

Fortsatt god arbetslust med keramiken!

Mvh Maria