Utställning, hur tänka/planera?
Ni som har erfarenhet av att ställa ut… hur tänkar ni inför en utställning? Väljer ni ett tema?, hur bestämmer man sig för vad man ska visa? Eller börjar ni kanske med att besöka lokalen? Med att rita/skissa? Finns säkert lika många sätt som det finns människor, men det vore intressant at höra lite erfarenheter..
Jag besöker gärna lokalen först om det går -för att kunna exponera mina saker på bästa sätt och för att veta ungefär hur mycket som behövs.
Har en planerad utställning i mars på ett stort företag. Deras konstförening anordnar. Det är en lite knepig lokal, ett stort öppet rum utan tydliga avgränsningar. Det är ett inglasat "mellanrum" mellan två huskroppar med entré i ena änden och matsal i den andra. Väggarna är omväxlande glaspartier och ljust trä. Det finns en monter och obegränsat (nästan) med bord. Väggplats också om man vill det.
Jag har bara börjat fundera, men tänker att min ljusgula lergodskeramik kommer inte att göra sig där -den försvinner mot träväggarna. Det skulle också behövas några ganska stora föremål som blickfång. Något tema har jag inte kommit fram till, men någon sammanhållande tråd brukar ju vara bra att ha. Företaget sysslar med bioteknik…
Tar också gärna emot input!
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se