Keramik iFokus

Keramik

Etiketterböckertidskrifter
Läst 4345 ggr
Ulle
0

Keramisk handbok

Hejsan allihop!

Är det någon som äger Keramisk Handbok av Finn Lyngaard och gärna vill bli av med den?

Jag vill köpa den så hör av dig till mig!

MVH
Ulle

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

zzaga
1

Jag såg att den såldes på tradera för 450:- nyligen.

Ulle
0

Aha, ska genast gå in ok kolla där.

Tack zzaga!

lotta2
0

Såg en annoms på Lasse Östmans hemsida för ett tag sen.  

http://www.stoneware.net/stoneware/anslagstavla/anslagstavla.htm

Lycka till!

Linoja
0

Nu ligger Keramisk Handbok av Finn Lyngaard till salu på tradera. Såg den hos ett antikvariat för 700:- för ett tag sedan!

zzaga
0

Va dyrt! Jag köpte min för 460:-

Jag bad ett antikvariat hålla utkik efter boken och kontakta mig om de fick in den. Det tog någon månad så ringde de.

Ulle
0

På tradera fanns det två Keramisk handbok utanonnserade. Den ena hade ett utgångspris på 450 kr, den andra låg på en hundring. Jag bjöd lite försiktigt på den billigare boken men tänkte vara smart och vänta med budgivningen fram till i sista sekunden.

Sista sekunden var, för att vara exakt, 10.58 i lördags. 10.54 lade jag ett bud på 180 kr och tänkte: "saken är biff, nu är boken min!". Sedan ringde det och jag tänkte inte mer på saken. När jag kom tillbaka till datorn hade jag fått ett mail som talade om att någon hade bjudit över mig (185kr) kl 10.57 och att auktionen nu var avslutad!

Fy vad arg jag var på mig själv! Hur orutinerad får man bli? Det blir till att fortsätta leta. 700 spänn betalar jag i alla fall aldrig.

Ulle

zzaga
0

Så himla bra är boken faktiskt inte… Det fins andra böcker som är minst lika bra iaf om man kan tänka sig att läsa lite engelska.

Ulle
0

Jag kan tänka mig att läsa lite engelska!

Vilka böcker tycker du är bäst?

//Ulle

zzaga
0

Hmm… låt se…

500 teapots : för mycket inspiration och lite förfasande.

På drejskivan: om man vill lära sig dreja olika saker men inte har någon lärare att tillgå.

The potters's book of galaze recipes: Väldigt många resept på bra glasyrer. I nya utgåvan fins också bra foton på glasyrerna.

The potter's guide to ceramic surfaces: Beskriver hur man får till olika ytor på keramik. Enkel och lättfattad.

Illustrated dictionary of practical pottery: en bibel för keramiker. Här fins nästan allt beskrivet. En komplett uppslagsbok.

/Saga

avalon
0

Ad libris har massor med billiga keramikböcker, problemet är att man måste veta namn eller exakta titlar. Jag brukar söka på amazon.com för där är det lättare att hitta + att man kan få se inuti vissa böcker. Sen beställer jag dom från adlibris. Joaquim Chavarrias böcker gillar jag och dom är billiga. Dom är välidgt grundläggande, finns om drejning, att bygga, glasera, gips m.m.

lotta2
0

Alla de ovanstående är bra, jag måste lägga till Making marks av Robin Hopper. Den handlar också om ytan på godset och dekorationstekniker. Inte en steg för steg bok utan en genomgång av olika tekniker allt ifrån hur olika bränningar ger olika effekter till olika metoder att dekorera. Den är inspirerande också med alla fina foton i den.

Ulla
0

Vad bra med tips på bra keramikböcker. Jag har ännu inte fått mina ugnsböcker, det verkar ta en evinnerlig tid. Beror det på att det är semestertider månne?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Ulla, det ska bli spännande att höra vad du tycker om Alternative kilns, den funderar jag sen länge på att köpa…

Ulla
0

Ja, visst har den ett spännande namn? Hoppas att någon av böckerna kan ge det  jag vill ha.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sannas
0

Hej Ulle. Jag har ett par stycken upplagor av den bok du söker. Mitt pris är 500:-+frakt. Ring mig: 0701-467430.

Ulle
0

Hej Sanna,

Jag är precis på väg ut på en liten semesterresa så jag ringer dig när jag kommer hem.

/Ulle

Linoja
0

Boktips: Keramisk Handbok av Finn Lyngaard finns på tradera för 155:- nu. Auktionen går ut vid elva ikväll, den 11 september!

Ulle
0

Tack, Linoja!

Tyvärr läste jag detta inlägg den 12 september…Gråter

Krukarin
0

Tänk vilken flax jag hade! För många år sedan, när jag just hade börjat intressera mig för keramik, ramlade jag över just Keramisk Handbok av Finn Lynggaard (på svenska!) när jag jobbade på Emmaus. "En handbok är väl alltid bra att ha" tänkte jag och köpte den. För 45 kronor. Då hade jag ingen aning om att den var en sån Bibel! Vad bra det är med second-hand!

lerally
0

Har ett fint ex av Finn Lyngaards Keramisk Handbok som jag säljer för 500 sek + frakt. Tel. 0708931964

Lisamarie
0

Tråden är lite gammal..men handböcker och tips….Jag har en på danska som är skriven av Claus Domine Hansen och heter Håndbog i Studiokeramik. Och så har jag en annan som heter Keramikernöglen av Erik Linnet - också dansk bok. Båda dem tycker jag är bättre än Lyngaard, de är nyare mer up-to-date och bättre formulerade. En smaksak kanske =)