Sätt igång kreativiteten tips?
Just nu blir det bara likadana saker… bruksföremål.. samma som finns redan. Bra med ett lager sånt i o för sig, men jag skulle vilja sparka mig själv på något sätt för att få fart på mer kreativt skapande. Hur göra?

besök etsy.com och hämta inspiration. Jag brukar alltid bli härligt kreativ efter en halvtimmes surfande på de textila området.
Annorlunda bruksföremål kan man ju alltid också göra säljer bra dessutom.
när det gäller å sätta igång kreativiteten så e ett bra tips håll upp med keramiskt skapande en vecka sen har du tusen ideer.

Jag brukar städa i verksta´n. Då brukar inspirationen och kreativiteten att smyga sig på.

Håller med Poja! Städa, då kommer den…
/Marie

Naturen!
Konsthantverk i andra material än keramik.
Gör tvärtom mot hur du brukar: gör du gulliga saker så gör grova, råa etc. Gör "fel", dvs som man inte "ska" - jag satt och drejade med knogarna ett tag. Är du duktig på att dreja lika så försök dreja så olika som möjligt med samma mängd lera.
Ge dig själv en uppgift, kanske kopiera någon annan (inte för försäljning bara som ett uppgift till dig själv för att komma vidare!)
Gör något du tycker är jättetråkigt. Eller jättesvårt. Eller bestäm dig för att gå igenom bokföringen.
Har du kvar något tidigt alster? Utveckla det.
Ta en klump lera och släng i bordet/golvet så formationer/sprickor uppstår. Fantasieggande!

Ibland är nog kanske inte problemet leran, utan orsaken är någon annanstans, sig själv, vänneer, ovänner, jobbet, humöret, hormoner mm, försök att bara vara lite och gå ut och njut av en härlig dag , njut av att du lever och är ganska så fri att göra vad du vill, och stressa inte inspirationen , då kommer det nog skall du se, man kan liksom inte undgå den.Har man väl börjat att skapa är det svårt att klara sig utan det, det är nog em helt vanlig höstdepp, Kram på Dig/ Marika
Ta en dag ledig och åk och se på utställningar
av olika slag. En sväng i naturen och ta med kamera.
Bara upplev ha inte en tanke på vad du ska göra
i verkstaden.
Speciellt att uppleva konst och musik kan sätta
igång inspirationen. Lusten till att skapa!
Eller tänk på om du har någon konsthantverks-
kollega som du kanske skulle kunna göra ngt
projekt tillsammans med. Gärna någon som jobbar i
ett annat material än vad du gör själv.
Sätten är oändliga!
Lycka till!

Papper och penna är mi bästa tips,utan några krav.Kladda på bara .
Jag var nere en runda på biblioteket med min son. Kollade i flera böcker bland dem en bok 500 muggar tror jag den hette. Helt otroliga former med fina glasyrer på. Gissa om jag blir splittrad av allt man ser å vilja prova på.

Jag var på Bibban idag och sökte boken du tipsade om. De fick inte några som helst träffar. Har du mer info om boken saltglazed?
500 cups de e det ända kolla cebex katalogen tror jag såg den där också eller cerama tror cebex

Tack, jag sökte på mugs.
Den fanns inte på Bibban, men har beställt den på Adlibris.
Alla i 500- serien är lika kul att titta i, tekannor, muggar, kannor mm. Man får ju så mkt inspiration av alla olika stilar och former.

Hur går det Pyromanen?
#15 Jodå. Just nu kladdar jag saltugnen för att bränna alla "tråkiga saker".. Och sen finns det några i´deer på kö.. om de håller så länge som till att bli verklighet återstår att se…

Undrar också hur det går? Och om du tog till dig några tips och om de funkade för dig?
Jo, jag hade ju redan städat (och fixat lite nya hyllor) o sånt som några föreslog.. och sombruker kunna funka….utan effekt och gå i naturen gör jag varje dag…. Men Emilio43`s förslag med papper o penna tog jag till mig och det gav resultat. Jag som " inte kan teckna" kan ju ändå teckna tillräckligt för att det ska funka som skisser åt mig själv.. fast det blev en lugn höst. Nu har det däremot riktigt tagit fart på skapandet, på grund av att jag fick erbjudande att ha en liten utställning i slutet på januari, bra med lite "blåslampa"
Nu måste jag istället begränsa mig och välja för jag hinner inte göra allt…

Nu har jag set att du nämt denna lilla utställning 2 ggr, men aldrig vart, man blir ju lite nyfiken, är det en hemlis eller har du lust att förtälja,,Jätte kul i vilket fall som hälls, förstår att du har en del att göra
#18 Gött att det losnat för dej, jag brukar lyssna på musik och ta ett bad för att hitta inspiration, lycka till med utställningen! (eller ska man säga "Break a leg"???)

Jag funderar starkt på att göra mig av med tv:n, den är ju en bov i sammanhanget (fast det kommer mycket gott ur den också). Hittar i alla fall allt oftare till avstängningsknappen!

#21 Helena- har du kommit igång med keramiken igen?
#21, angående Tvn. Ett tag trode jag en var en bov, men har kmmit på att om jag sitter framför den då har den fnktion som "lägereld" att glo in i, och det är när jag ändå inte orkar göra nåt annat, avkoppling. Man kan ju inte vara igång riktigt hela tiden från man vaknar tills man somnar.

#22 Nej, jag har inte kommit igång med keramiken, men med en massa annat skapande, skriver och photoshoppar och fantiserar.. Kanske har varit bra ändå med detta långa keramikavbrott? Är fortfarande utan el och vatten och något så när dräglig temperatur i verkstan.
#23 Jo, jag vet, tvn kan fylla många funktioner och slötittandet (lägerelden) är inte att förakta. Har bara kommit på mig själv att fastna allt för ofta och när jag lyckas rycka mig loss är jag för trött för att göra något annat och känner mig missnöjd med kvällen. Stänger oftare av nu för tiden och lägger mig och läser i stället och för mig är det oftast en bättre avkoppling än gloendet.
Läste en intervju med Miss Li som hade gjort sig av med tv:n och kreativiteten bara sprutade. Så kom jag in på tanken igen. Jag har också varit tvfri en period för länge sen och jag har inget minne av att jag saknade den.
Tycker att TV är bra ibland, man ska välja noga vad man vill se, ibland så känns det så tomt, så tomt med TV. Blir ibland glad när jag inte hittar nåt att titta på!
just nu ligger min inspiration på topp har massa ideer på former och serier. vet inte vad som har hänt men annars brukar det vara jättesegt att komma med bra produkter som säljer. jag har kört fram lite olika grejjer och testat i butiken på jobb. och säljer dom samma dag som dom kommer ut på hyllan så känns det bra. håller på och ta fram en mugg med en annorlunda form hög smal och ett kraftigt brett öra som känns bra i handen. undrar bara hur fanken man får sina ideer ifrån. saligt hopkok från allt man ser. nya kombinationer från glas och annat hantverk som inte bara är keramik.
Ideen till muggen fick jag på bensinmacken när jag såg en plastbehållare. så inspirationen kan infinna sig precis varsomhelst mitt framför ögonen på en utan att man fattar vad man kan göra av det..

Det kommer gå bra för dig Saltglazed. Hade jag haft massor med plats i verkstan så kunde du flyttat till Vävra med familjen så hade vi kunnat köra "Vävra saltglaserat" här. ;-) En sån som du är en stor resurs! Se till att komma ut med dina saker på egen hand. Kanske är det meningen att du ska få en knuff i baken? Om några år när du ser tillbaka kanske du är tacksam att du tvingades ta steget ut på hal is.