Torkande lerkvarn
Ni som har lerkvarnar hur lyckas ni få dom att hålla fukten? Om jag inte använder min på ett par dagar så är det en flera timmars utgrävning som jag har framför mej då jag måste gräva ut all lera och göra rent. Vad jag än täcker imatningshålet med så torkar det ut snabbt som sjutton, det hjälper ju inte direkt till att värmefläkten är alldeles brevid heller…Men den kan jag tyvärr inte flytta på heller.
Nu knör jag in en svamp och trycker in en plastpåse om hela konkalongen ( matarfyrkanten) men det är ju inte jättebra, en glipa och så är det en hemsk arbetsdag igen med rensning som gäller…det går ju inte att få det så tätt då själva matararmen sticker ut heller. Mycket irriterande detta!
Någon som har något bra tips på lerkvarnsfuktbevarare?
konstigt! Min har bara torkat en gång och då hade jag inte kört den på ca 6 veckor. Har plast om utgångshålet men inget vid inmatningen. Skulle det vara möjligt för dig att ha en tjock plast om hela kvarnen utom motorn?
Då min hade torkad hade jag inte tid med utgrävning just då, så jag stack några hål i leran både uppifrån och in genom utmatningen och sen hällde jag i vatten och det fick stå tills nästa dag och då gick det att köra ut gägga-klimp-mojan istället för att gräva.
Jo, Pyro, men du har väl det ganska kallt i din verkstad också? Hehe, att placera lerkvarnen 150 cm från utsläppet från värmefläkten med full blås på den var ju inte ur den synpunkten den mest lysande idéen jag haft, men vad gör man då platsen är den bästa ur andra sätt? Därför torkar det oerhört snabbt just nu på vintern med värmefläkten som en sprutande drake ovanpå den. Annars har det tidigare hänt när jag använt den betydligt mindre ofta som under semester mm. Då har det ju tom varit ganska fuktigt då jag kommit dit. Men uthålet är inget problem alls, där sätter jag bara en plastpåse och en gummisnodd så håller det sej, inmatningen är ursvårt att få det tätt. Kombinationen om jag glaserar eller gör annat i ett par dagar och sen ska köra kvarnen direkt och den är snustorrt är inget kul alls. Och planering är inte min starka sida…;D
Visst kan jag gräva ut en del av den torra lera och köra i en hel del vatten, det går ju bra om det finns tid att låta det stå och det inte är snustorrt hela vägen, men ofta är det ju just NU som jag behöver kvarnen när jag ska använda den. (Det är det trista med att vara en impulsiv människa…;D , när idéerna kommer ska allt ske omedelbart…)
jo
"ganska kallt". idag mer precist 10 grader….
Går det inte att flytta antingen fläkten eller kvarnen då?

Jag köpte en "barnmadrass" för några år sen ung 7 cm tjock skumgummi som jag har skutrit ut till exakt samma mått som matar hålet, rejält fuktad lägger jag den där med plast över och det har gått bra. Samma sak i "uthålet" med plast med gummisnodd om sen. Min står i källaren i of där det är fuktigt o svalt!
Jag har även skurit ur en bit att torka av glaserade föremål på, ligger fuktad på diskbänken så är det bara att dra nyglaserade godset över.
Bra tips LeWe! Det ska jag testa! Jag använder en skumgummistolsdyna till att torka av glaserat på , det är jättesmidigt, fast din madrassbit håller nog mer än min dyna innan den blir mättad. Ska väl leta på vinden nu om jag hittar något mer av skummgummi!

#4,5 Diskunderlägg anv jag.
Min lerkvarn kan hålla i ett par månader. Jag lägger blöta svampar plus plast, dubbla lager. I inmatningen har jag en kilformad madrassbit med plast över, sedan ner med armen och en plast till. I vaccumhuset har jag fuktig svamp plus fuktig trasa. I utloppet dubbla plast med två blöta disktrasor innanför.