Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4580 ggr
RudeGirlPottery
0

Nybyggd verkstad

Jag tillhör de lyckligt lottade som ska få en ny ändamålsenligt byggd verkstad! Inte lyxutrustad eller jättestor men ändå funktionell och lättstädad. Ska bli skönt att slippa mina 8 kvadratmeter i ett dragigt uthus.

Eftersom ni ofta har bra idéer så tänkte jag konsultera er i materialval, fiffiga lösningar och andra tips. Vad skulle du vilja ändra på i din verkstad om du fick chansen?

Lämpligt golv? Lämplig vägg? Någon som byggt en effektiv slamavskiljare? Bästa belysning? Bänkskivor av vad? Största möjliga effektiva verkstad på begränsad yta? Nån som konstruerat ett eget sprutskåp?

Ugnen står i en annan lokal så ventilation slipper jag fundera på.

Sagakeramik
0

Jag har målat golv i min verkstad (epoxy köpt på biltema) billigt och slitstarkt. När jag byggde verkstaden så stålslipades det så att det går att spola av golvet mot avrinning till två golvbrunnar en i varje sida.

Jag byggde in en stor (ett stort cementrör, sånt man brukar grilla i du vet) slammavskiljare i golvet + att jag har separata slammavskiljare (små) direkt under diskbänkarna.

Mina väggar är puttsade vita… kanske inte så himla praktiskt men snyggt:)

Mina bänkskivor är i obehandlad golvspånskiva, slår sig inte, leran lossnar lätt , billiga är de också. Jag ett stort bord på fyra hjul med hylla under för förvaring av lera.

Jag har lysrör som jag fick av en bekant i taket, funkar fint + extra belysning vid drejskivan sen har jag stora fönster vid drejskivan så det behövs inte så mycket mer.

Jag byggde ett sprutskåp av spånskivor, målade innvändigt med våtrumsfärg, har en kavalett i mitten, fläkt med utsug +belsning  överst och frammtill en plexiglas dörr.

Mitt tips är att skaffa en rullvagn… när jag drejar ställer jag grejerna direkt på den, sakerna torkar där , körs fram vid beskickning… osv, perfekt för man slipper bära omkring på massa keramik jämt.

Jag har inte så mycket jag vill ändra på i min verkstad… jo.. jag ska skaffa mig ett bord till min ena lerkran + ett rullbord för lerkorvarna.

saltglazed
0

rullbord för lerkorvar är ett måste.. plus en lerkvarn och gärna 2 drejskivor för olika leror…

pyromanen
0

Drömmar och planerar också, till våren ska det gjutas!!  Utöver det som nämnts så vill jag ha:

jämn värme så sakerna inte torkar på en sida (vattenburen golvvärme har jag tänkt). Sen drömmer jag om …

dagsljus in från flera väderstreck, hälst norr och öster och både högt och lågt. kanske ljusinsläpp genom taket om jag får med energipolisen (min make) på detta

MYCKET hyllor. 

Möjlighet att stänga nån dörr om "torrvarorna"/ett "skafferi" för sånt, så resten kan spolas av med högryckstvätt. 

Ingenting på golvet som måste flyttas eller lyftas utan allt finns på bord eller hyllor eller på väggen eller har hjul under.

Ett litet bautatungt o stadigt sten eller betongbord att slå lera på.

Sagakeramik
0

2

Japp, ja ska bygga ett … men det har inte blivit av ännu. Just nu står båda lerkranarna på golvet men har bara den ena i bruk än så länge. Det blir lite bökigt när man ska krana.

Jag har flera drejskivor så att köra olika leror är inte heller något problem.

3

Har inte du kran?

Oh, glömde en sak som jag gärna skulle vilja ha (om man nu ska drömma ännu mer då) …ett eget gipsrum, med plats för alla grejer som har med gips att göra + gipssvarv och nån anställd som jobbade med detta eländiga material så jag själv slapp:(

RudeGirlPottery
0

Tackar så mycket för alla råd! Mycket värdefullt för mig.

pyromanen
0

#4 jo jag har en kran. Meeen jag håller på med olika järnhalt i lerorna och olika leror, blir väl 5 st. Så jag använder kranen för att blanda lera (den blandning jag använder mest av) och för återvinningslera.  Om jag vill använda en ljus lera plötslig så gör jag inte ren kranen för det utan knåder lite men mest slår leran.  Även kvarnat lera om jag gör större saker och ska få dendär tunna kran-korven omvandlat till en jämn 5-kilosklump tycker jag det är suveränt att kunna "bonka", och golvet blir så jobbig arbetställning Skäms

Vavrakeramik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en ny fin verkstad. Klinker på golvet, så det ändå andas lite i skarvarna. Väggarna är målade med glans 20 färg, så de funkar fint att torka av (välj ej matt). Två diskbänkar, perfekt när man har kurser. De står på varsin sida en vägg så de har gemensam slamavskiljare (ej hemmabygge). Golvbrunn - dock golv utan lutning vilket gör den ganska meningslös! Så glöm inte lutningen om du skaffar golvbrunn. Mycket hyllor instämmer jag. Ock så ska jag skyndsamt skaffa rullvagnar, något som jag tänk på men ej gjort än.

Separat glaseringsrum och ett annat ugnsrum m vent. På så sätt håller man själva verkstaden där man drejar o jobbar mest lite renare från farligheter.

Försäljningsyta?

Begagnade perstorpsskivor i glasyrrummet som bänkyta e perfekt. Där man ska ha leran e de dock värdelösa- där låter golvspån vettigare. (Jag fick limma masonit på Perstorpsskivorna).

Ljusinsläpp har jag främst från öster, på västersidan enbart mindre fönster. Norr e också bra, men där har jag ju annan lokal (min butik).

Jag har en lerkvarn o e glad för den. Handknådar när jag använder annat än vit drejler

[rolnor]
0

#7 Lyxigt! Du kan ju använda nån slags gummiraka för att få ner smutsen till brunnen? Hyllor får man nog aldrig för mycket…Glad

Vavrakeramik
0

Jo, gummiraka var vad jag tänkte när vi inte kunde fixa fall- det var ett gammals betonggolv som vi gjöt på. Problemet e att det står saker på golvet….