Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3658 ggr
Glaze
0

Hur bränna oxidation & skröj?

Hej!

Jag är "gammal" nybörjare. Gick på folkhögskola för flera år sedan och blev helt fast i keramikens underbara värld! Men det är inte förrän nu som det finns möjlighet för mig att starta en verkstad och komma igång igen. Mycket sitter i ryggmärgen men oj vad lite jag kan känner jag när jag är här på forumet bland alla som hållit på länge!!

Jag har tyvärr aldrig riktigt fått lära mig själva bränningens värld. Det var så mycket fokus på drejning och glasyrer då. 

Men, men, jag kan ju inte vinna något om jag aldrig satsar, någonstans måste jag ju börja så nu ska jag köpa en liten stengodsugn ca 75-80 liter och då är mina frågor:

Hur bränner jag en vanlig skröj och oxidations ugn? Finns det en universalmall till de flesta leror (stengods) eller är det väldigt olika? Ska jag höra med lergrossisten hur bär jag mig åt? Tänker på detta med utjämningstider osv.

Jag kommer antagligen att börja med ljus fyle, men blev ytterst sugen på flera andra leror när jag läste tråden "Leror"!! Jag kommer att uteslutande blanda glasyrerna själv, främst från Anders Fredholm.

Tacksam för all information och hjälp!

Sagakeramik
0

Hur du bränner en skröj ugn beror lite på vilken typ av ugn du har.

En vanlig hyffsat modern ugn bränns genom att man ställer in temp, tempstegring och utjämning på automatiken, samma sak med glasyr.

skröj brukar ligga runt en 950-1000 grader med 100 graders stegring per timme upp till 600 grader. Glasyr temp beror ju på vilken temp du tänkt bränna i + vilken max el. optimal temp leran har.

Fyle tål ju ganska hög temp men brukar må bra av lite längre utjämning + lite högre temp vid skröj om jag inte minns fel

Sen är fyle lite knixig vad gäller glaseringen, bästa brukar vara att kolla på lokattas hemsida det står resept där som är utprovad just för fyle.

[rolnor]
1