Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3658 ggr
Glaze
0

Hur bränna oxidation & skröj?

Hej!

Jag är "gammal" nybörjare. Gick på folkhögskola för flera år sedan och blev helt fast i keramikens underbara värld! Men det är inte förrän nu som det finns möjlighet för mig att starta en verkstad och komma igång igen. Mycket sitter i ryggmärgen men oj vad lite jag kan känner jag när jag är här på forumet bland alla som hållit på länge!!

Jag har tyvärr aldrig riktigt fått lära mig själva bränningens värld. Det var så mycket fokus på drejning och glasyrer då. 

Men, men, jag kan ju inte vinna något om jag aldrig satsar, någonstans måste jag ju börja så nu ska jag köpa en liten stengodsugn ca 75-80 liter och då är mina frågor:

Hur bränner jag en vanlig skröj och oxidations ugn? Finns det en universalmall till de flesta leror (stengods) eller är det väldigt olika? Ska jag höra med lergrossisten hur bär jag mig åt? Tänker på detta med utjämningstider osv.

Jag kommer antagligen att börja med ljus fyle, men blev ytterst sugen på flera andra leror när jag läste tråden "Leror"!! Jag kommer att uteslutande blanda glasyrerna själv, främst från Anders Fredholm.

Tacksam för all information och hjälp!

Sagakeramik
0

Hur du bränner en skröj ugn beror lite på vilken typ av ugn du har.

En vanlig hyffsat modern ugn bränns genom att man ställer in temp, tempstegring och utjämning på automatiken, samma sak med glasyr.

skröj brukar ligga runt en 950-1000 grader med 100 graders stegring per timme upp till 600 grader. Glasyr temp beror ju på vilken temp du tänkt bränna i + vilken max el. optimal temp leran har.

Fyle tål ju ganska hög temp men brukar må bra av lite längre utjämning + lite högre temp vid skröj om jag inte minns fel

Sen är fyle lite knixig vad gäller glaseringen, bästa brukar vara att kolla på lokattas hemsida det står resept där som är utprovad just för fyle.

[rolnor]
1

Glasyr bränner jag 200grader/timme till 650, sedan full effekt till 1300 med 30min utjämning. Det är reduktion som det är mer saker att hålla reda på, då krävs det att du bränner med någon form av bränsle, jag bränner reducerande i en ugn som värms med el, men där jag kan spruta in gasol från 900grader upp till topptemperatur, poängen är att få en atmosfär i ugnen som är syrefattig, då tar bränslet syre från metallerna i glasyren/leran och ger intressanta färger ( såklart en fråga om tycke och smak, finns fina oxidationsbrända glasyrer också). Oxidationsbränning är enklare inget behov av bränsle, en vanlig elugn går att använda, ska nämna också att det såklart går att bränna oxiderande i en ved eller gasolugn också, gäller bara att se till att ha syrerik atmosfär, dvs att ge bränslet tillräckligt med syre. Lycka till!Flört

Glaze
0

Hej alla!

Och tack för svar Sagakeram och rolnor! Vi brände lite reduktion på skolan oj, oj , oj vilka glasyrer…! Men det får väl bli en investering för framtiden.

En liten fråga bara är det full effekt även för skröj från 600 grader till max (tex 950-1000 grader) och därefter utjämning på 30 min? Stängs sedan ugnen av för att sakta kylas av?

(Jag ska köpa ny ugn med topptemp på ca 1300 grader).

Tack för hjälpen!

Sagakeramik
0

Ja, jag brukar köra fullt ös över 600 grader (det är då det kemiskt bunda vattnet avgår)  på skröj.

Ja ugnen stängs av efter utjämningstiden så vida du inte har en autaomatik där du kan ställa in avsvalining. Vissa Kristallglasyrer vill ha en lång avsvalning för att kristaller ska hinna växa till i glasyren, men vanliga glasyrer behöver inte det.

Glaze
0

Tack sagakeram! Då vet jag!Glad